کد خبر: ۹۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

تشکیل 12 اکیپ جلوگیری از تغییرکاربری اراضی باغی و زراعی فارس

رئیس سازمان کشاورزی فارس از تشکیل 12 اکیپ گشت حفاظت و جلوگیری از تغییرکاربری اراضی این استان برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمدمهدی قاسمی تشکیل 12 اکیپ گشت حفاظت و جلوگیری از تغییرکاربری اراضی باغی و زراعی در شهرهای فارساظهار داشت: ضابط‌ه‌های اکیپ‌های گشت حفاظت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی این استان می‌توانند کاربری‌های غیرمجاز درحال ساخت در زمین‌های زراعی و باغی را تخریب کنند.

وی گفت: ما بر اساس قانون با تغییر کاربری زمین‌های زراعی و باغی خارج از محدوده شهر مقابله می‌کنیم و کاربری‌های غیرمجاز ساخته‌شده به دادگاه معرفی می‌شوند.

این مسؤول بابیان این‌که تغییر کاربری اراضی در استان فارس به‌شدت کاهش ‌یافته است، خاطرنشان کرد: اکیپ‌های گشت حفاظت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در دو شهر شیراز و سپیدان فعالیت بیشتری دارند.

وی تغییر کاربری اراضی در فارس را با دیگر استان‌ها متفاوت دانست و افزود: در سایر نقاط کشور بیشتر افراد و اشخاص تغییر کاربری در اراضی ایجاد می‌کنند درحالی‌که در فارس موسسه‌ها دست به این کار می‌زنند.

قاسمی با اشاره به این نکته که با احیای زمین مخالف نیستیم بلکه با ویلا و استخرسازی در این‌گونه اراضی مشکل داریم، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد خاطی در زمینه تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی سطح این استان را به دادگاه معرفی کرده‌ایم.

وی تغییر کاربری باغ‌ها در فارس را بسیار کمتر از اراضی زراعی اعلام کرد و یادآور شد: یک‌هزار و 700 پرونده در مورد تغییر کاربری اراضی در این استان تشکیل ‌شده است.

*بیمه و خسارت‌های کشاورزان

رئیس سازمان کشاورزی فارس در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: سال گذشته غرامت خسارت واردشده به کشاورزان فارس به دلیل نبود اعتبارات از سوی صندوق بیمه پرداخت نشده است.

وی برآورد میزان خسارت‌های قابل‌پرداخت از سوی بیمه به کشاورزان فارس را 106 میلیارد تومان دانست و گفت: مبلغ بالایی را دولت تقبل کرده که از محل صندوق بیمه پرداخت کند و در این راستا امسال 36 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان این استان پرداخت شده است.

*75 درصد نه 92 درصد

قاسمی همچنین با اشاره به نهمین سال خشک‌سالی در فارس گفت: کشاورزی در تمام جهان بیشترین آب را به مصرف می‌رساند زیرا غذای مردم را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: در استان فارس 75 درصد آب مصرفی به کشاورزی اختصاص دارد و رقم 92 درصد که سازمان آب منطقه اعلام می‌کند، صحیح نیست.

این مسؤول افزود: به‌طور مثال آبی که در رودخانه کر جریان دارد دارای پرت است اما این هدررفت به‌حساب کشاورز تمام می‌شود.

وی وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و دامی را بر عهده جهاد کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: گستردگی و تنوع کار ما بسیار و شامل 29 شهرستان و آبادی‌های دیگر است درحالی‌که بدترین سال‌های اعتباری را گذران می‌کنیم و اضافه‌کار و مأموریت کارکنان ما پنج ماه عقب افتاده است.

قاسمی ساماندهی یک‌هزار و 300 تن شیر را در زمره وظایف روزانه جهاد کشاورزی فارس دانست و افزود: این درحالی‌که است که شیر در مدت دو ساعت بعد از دوشیدن قابلیت فسادپذیری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت گسترش گشت گیاهان دارویی در این استان به‌عنوان رویکرد جدید، اعلام کرد: کشت این نوع گیاهان دارویی در سال گذشته به یک‌هزار و 800 هکتار افزایش یافته است.

وی بروز بیماری‌های نوظهور گیاهی و دامی را از مسائلی برشمرد که جهاد کشاورزی فارس در سال‌های اخیر با آن دست‌به‌گریبان بوده است و گفت: امسال برای نوعی جدید از بیماری تب برفکی دام‌ها ناگزیر از  واردات واکسن از خارج کشور شدیم که به همین دلیل این واکسن با قیمت گران‌تری به دست دامداران رسید.

نظرات بینندگان