کد خبر: ۹۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
رنجبر سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس:

رد صلاحیت منتخب مرودشت کذب است/ابطال چهار هزار رای در یک حوزه انتخابیه

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس گفت: در گفتگوی یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان با رسانه ها این مسئله مطرح شد که این عضو در جریان بررسی صلاحیت خبرگان نیست. قانون هم پیش بینی شده که بررسی صلاحیت خبرگان صرفا در اختیار فقهای شورای نگهبان است.
شیرازه: در نظام های دموکراتیک حفظ و حراست از «قانون اساسی» از سوی نهاد های حافظ قانون اساسی صورت می گیرد. این وظیفه خطیر در کشور ما بر عهده «شورای نگهبان» است. این شورا علاوه بر مطابقت دادن قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی، آن ها را بر اساس موازین شرعی بررسی می کند.
شورای نگهبان از نهادهای مهم نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود که در عین گمنامی و انجام وظایف سرنوشت ساز مورد هجوم دشمنان خارجی و مغرضانه داخلی قرار می گیرد.
 26 تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان است به همین مناسبت در یک بعد از ظهر گرم تابستانی میهمان «احمد رنجبر» مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس بودیم. فعالیت این دفتر زیر نظر مستقیم شورای نگهبان است.


مشروعیت اجرای قوانین در قوای سه گانه با تایید شورای نگهبان
احمد رنجبر سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در گفتگو با شیرازه با اشاره به فرا رسیدن 26 تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان می گوید:شورای نگهبان یکی از نهاد هایی است که به فرموده رهبری «بود و نبودش» یعنی بود و نبود نظام؛ اگر وظیفه شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که هر سه قوه ای که در نظام جمهوری اسلامی این نظام را اداره می کنند به نوعی مشروعیت فعالیتشان به شورای نگهبان ربط دارد.

رنجبر با اشاره به اهمیت شورای نگهبان در کشورمان افزود: قوه مقننه نمی تواند شکل بگیرد مگر اینکه شورای نگهبان کاندیدای ورود به این قوه را تایید کند و از طرفی مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای نمی تواند به تصویب برساند که به مرحله اجرا برود مگر اینکه شورای نگهبان آن را تایید کند.

نشست خبری رنجبر دفتر نظارت شورای نگهبان
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس گفت: در قوه مجریه نیز که هیئت دولت به عنوان مجریان نظام، قوه مجریه را اداره می کنند، هم رئیس جمهور باید صلاحیتش مورد تایید شورای نگهبان واقع شود و هم برنامه هایی که انجام می دهند باید طبق قانونی باشد که از نظر شورای نگهبان برای اجرا مانعی نداشته باشد. معیار قضاوت در قوه قضائیه نیز بر اساس قانونی است که از طرف شورای نگهبان تایید شده است.

تغییر شش نفر از 12 عضو شورای نگهبان هر سه سال یک بار

رنجبر با اشاره به تاریخچه تاسیس شورای نگهبان بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب تا اسفند 58 مقدمات تدوین قانون اساسی، خبرگان قانون اساسی و رای گذاشتن قانون اساسی انجام گرفت و اولین انتخابات در 24 اسفند 58 به عنوان اولین مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بنیانگذاران و تدوین کنندگان قانون اساسی بر اساس تجربه سایر کشورها و تجربه مشروطیت و بر مبنای دموکراسی شورای نگهبان را تاسیس کردند.
وی اضافه کرد: در قانون اساسی آمده که ترکیب شورای نگهبان باید شامل شش نفر فقیه جامع شرایط باشد و رهبر آنها را انتخاب کند به همین جهت امام راحل یک اسفند 58 شش فقیه را انتخاب کردند اما چون مجلس شورای اسلامی هنوز تشکیل نشده بود که شش نفر حقوقدان معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه را انتخاب کند؛ تشکیل شورای نگهبان به تعویق افتاد.

رنجبر گفت: بعد از تشکیل اولین مجلس در 7 خرداد 59، و انتخاب حقوقدان ها توسط مجلس شورا در 26 تیرماه 59، کار شورای انقلاب که آن موقع کشور را اداره می کرد خاتمه پیدا کرد و همه ارکان جای خودشان قرار گرفتند. در طول این 38 سال هم وظایفی که بر عهده شورای نگهبان بوده اعم از بررسی قوانین و مقرارتی که مجلس تصویب کرده و سایر وظایف مقتدرانه با توجه به شرح وظایفی که به عهده شان بوده کار خودش را انجام دادند.

وی با بیان اینکه جایگاه شورای نگهبان جایگاه حساسی است گفت: امام راحل مدام از شورای نگهبان حمایت می کرد و می فرمود که من شورای نگهبان را به عنوان امین مردم قبول دارم.
 
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با اشاره به سازو کار و ترکیب انتخاب افراد شورای نگهبان گفت:در ترکیب شورای نگهبان اگر شش نفر فقیه و شش نفر حقوقدان با هم شروع به کار کنند در یک مقطع هر 12 نفر مدت خدمت شان تمام می شود و اگر دوباره بخواهند انتخاب شوند زمان بر است.

رنجبر افزود: برای حل این مشکل در قانون اساسی پیش بینی شد که در دوره اول شورای نگهبان بعد از سپری شدن سه سال به قید قرعه سه نفر از حقوقدان ها و سه نفر از فقها کنار بروند و شش نفر جدید به شورا اضافه شوند تا همیشه بین این دوازده نفر شش نفر مدت خدمتشون باقی باشد. که هفته گذشته سه نفر از فقها مدت خدمتشان تمام شده بود که رهبری حکم جدید صادر کردند.

نشست خبری رنجبر دفتر نظارت شورای نگهبان

حقوقدان های شورای نگهبان حق دخالت در احراز صلاحیت خبرگان ندارند
رنجبر در مورد اختلاف نظر بین برخی از اعضا شورای نگهبان در اعلام صلاحیت کاندیدای خبرگان رهبری گفت: در گفتگوی یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان با رسانه ها این مسئله مطرح شد که این عضو در جریان بررسی صلاحیت خبرگان نیست. در قانون هم پیش بینی شده که بررسی صلاحیت خبرگان صرفا در اختیار فقهای شورای نگهبان است. ولی چون رسانه ها و احزاب تمایل داشتند بدانند در شورای نگهبان چه می گذرد؛ این عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد که دیدگاهش در این مورد با فقهای شورا متفاوت است.

نظر مجلس خبرگان این است که شورای نگهبان صلاحیت خبرگان را تایید کند
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با بیان اینکه قانون خبرگان قانون خاص خودش دارد گفت: برخی ها می گویند باید صلاحیت خبرگان را مراجع تقلید تایید کنند. در اولین دوره ای که مجلس خبرگان تشکیل شد. اعلام شد که اختیار مجلس خبرگان دست خودشان است که چه کسی معین کند که صلاحیتشان را تایید کنند. خود خبرگان در این مورد مصوبه ای گذاشت که در آینده هم می خواهیم شورای نگهبان صلاحیت خبرگان را بررسی کند.

احراز صلاحیت کاندیدای خبرگان فقط آزمون و مصاحبه نیست
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در مورد اینکه چرا در انتخابات خبرگان رهبری برخی کاندیدا در آزمون شورای نگهبان شرکت نکرده بودند اما صلاحیت آنها تایید شد گفت: احراز صلاحیت برای خبرگان راه های مختلفی دارد یکی از آنها آزمون و مصاحبه است.راه دیگر این است که فقهای شورا کاندیدا را از لحاظ اجتهاد تایید کنند؛ راه دیگر سابقه حضور کاندیدا در محلس خبرگان است یا کسانی که رهبری به طور ضمنی اجتهاد آن ها را تایید کرده باشد مثل وزیر اطلاعات،یا رئیس قوه قضائیه، پست هایی که اجتهاد برای قرار گرفتن در این جایگاه لازم است.

رسانه ها اخبار انتخابات را از مرجعی که نتایج را تایید نهایی می کند بگیرند
رنجبر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نتایج اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی که هوادارن و رسانه ها سعی دارند زودتر نتایج غیر رسمی را اعلام کنند گفت: باید در انتخابات همه با حوصله از مرجعی که تایید نهایی دست آن است خبر را بگیرند زیرا ممکن است نتایجی از سوی منابع غیر رسمی اعلام شود که صحت نداشته باشد.کما اینکه در انتخابات مجلس شورا در شیراز فرمانداری نتیجه را اعلام کرد به استانداری، مسئولین استانداری مصاحبه کردند و گفتند از چهار نفر منتخبان شیراز دو نفر بصورت مستقیم و دو نفر به مرحله دوم رسیدند. در حالی که اکثر رسانه ها هم پخش کردند. وقتی ما بررسی کردیم متوجه شدیم فرمانداری اشتباه کرده و بعد از سوی دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس اعلام شد که نفر سوم هم به مجلس راه پیدا کرده است.

نشست خبری رنجبر دفتر نظارت شورای نگهبان

رد صلاحیت منتخب مرودشت کذب است
رنجبر در پاسخ به این سئوال که مسائلی مبنی بر رد صلاحیت یکی از کاندیدا در مرودشت بعد اعلام نتایج انتخابات مطرح می شد گفت: این مسئله شایعه بود و الان هم از طریق مراجعه قضایی در حال پیگیری است، حتی از قول اداره اطلاعات و شورای نگهبان مطلبی منتشر کردند که همه کذب بود.

ابطال چهار هزار رای در یک حوزه انتخابیه
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس  با بیان اینکه در استان فارس در برخی از شعب اخذ رای تخلف صورت گرفت که در بازشماری، آرا غیر قانونی را ابطال کردیم گفت: در دو حوزه یک و دو شعبه را تعطیل کردیم. در بعضی از حوزه ها چهار هزار رای را ابطال کردیم که البته در سرنوشت انتخابات تاثیر نداشت.

وی اضافه کرد: تغییر در نتایج انتخابات و ابطال یک حوزه انتخابیه در اختیار حوزه نظارت استان نیست و در این مورد هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان اظهار نظر می کند.

رنجبر با اشاره به حرف و حدیث هایی مبنی بر ورود کاروان هایی از شهرهای همجوار یک حوزه انتخابیه برای رای دادن به یک نامزد خاص گفت: در انتخابات گذشته تدبیری که ستاد انتخاباتی برای تمام حوزه ها پیش بینی کرد؛ کنترل تمام اتوبوس های بین شهری توسط نهاد های امنیتی و انتظامی بود که می خواستند از شهرهای دیگر به یک حوزه انتخابیه وارد شوند.در حوزه لامرد و مهر به دلیل رقابت فرزند وزیر اطلاعات با دیگر کاندیدا حساسیت وجود داشت که در آنجا هم همین رصد وجود داشت.

یارگیری های زود هنگام برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تخلف نیست
وی در مورد سفر برخی از افرادی که احتمال کاندیداتوری آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می رود به استان فارس گفت: این رفت و آمد ها و یارگیری ها طبیعی است و نمی توان آن را تخلف بر شمرد.

نظرات بینندگان