کد خبر: ۹۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
استاندار فارس مطرح کرد:

اولویت اصلی استان فارس اجرای طرح آبیاری نوین است

استاندار فارس در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی روستایی در مرودشت گفت: اولویت اصلی استان فارس اجرای طرح آبیاری نوین است که ،250 هزار هکتار از اراضی و باغات استان فارس برای آبیاری نوین در نظر گرفته شده است .

به گزارش شیرازه  سید محمدعلی افشانی استاندار فارس در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی روستایی در حسن‌آباد سنجرلو شهرستان مرودشت گفت: هفت طرح آب‌رسانی روستایی با اعتباری بالغ‌بر ۸۷ میلیارد تومان که از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین ‌شده است در قالب ویدئوکنفرانس مشترک با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو در فارس به بهره‌برداری رسید.


استاندار فارس اظهار داشت: در اجرای بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی ۲۴ روستا، ۴۰۵۴ خانوار و  بیش از ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری به استان فارس مقرر شد مشکل کمبود آب استان فارس در شورای آب کشور به‌صورت ویژه بررسی و از سوی وزارت کشور و استانداری فارس اجرایی شود.

استاندار فارس تصریح کرد: در دیدار اسحاق جهانگیری مصوب شد که آب‌رسانی به ۳۵۲ روستای فارس تا پایان سال جاری تأمین اعتبار و ۲۴۵ هزار خانوار روستایی زیر پوشش طرح آب‌رسانی قرار گیرند.

تسهیلات ۵ درصدی جهت کشت گلخانه ای

وی بیان داشت: برای کشت گلخانه‌ای از سوی کشاورزان هیچ‌گونه محدودیت تسهیلات اعتباری وجود ندارد و جامعه هدف می‌تواند در این طرح شرکت کند و از تسهیلات پنج درصدی بهره‌مند شود.

افشانی با اشاره به اینکه مزایا و نحوه استفاده از پساب به‌درستی موردتوجه قرار گرفته است، افزود: با سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه پساب، نیاز اصلی این استان در حوزه‌های صنعت و فضای سبز برطرف می‌شود.

استاندار فارس همزمان از طریق ویدئوکنفرانس در گفت‌وگو با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت اظهار داشت: در سال گذشته از طریق ویدئوکنفرانس عملیات اجرایی آب‌رسانی به یک‌هزار روستا در استان فارس آغاز شد و از این تعداد هفت طرح آب‌رسانی در ۲۴ روستا به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی روستایی از ابتدای دهه فجر سال گذشته تاکنون در استان فارس با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی آغازشده و روند اجرایی آن همچنان ادامه خواهد داشت.

اولویت اصلی استان فارس اجرای طرح آبیاری نوین است

افشانی با تأکید بر اینکه اولویت اصلی استان فارس اجرای طرح آبیاری نوین است، تصریح کرد: ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی و باغات استان فارس برای آبیاری نوین در نظر گرفته شده که این میزان در سال جاری در ۳۰ هزار هکتار اجرایی شده است.

استاندار فارس تصریح کرد: از محل اوراق خزانه اسلامی مصوب شد در بخش‌های حمل‌ونقل، آزادراه شیراز – اصفهان، بزرگراه و احداث سد اعتبار قابل قبولی اختصاص یابد.

افشانی بیان داشت: اختصاص ۲۷۴ میلیارد تومان اعتبار در بخش خشک‌سالی در سال گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری و نیز پیشنهاد اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای احیای تالاب‌ها و آب شرب و کشاورزی از دیگر برنامه‌های مقابله با پدیده خشک‌سالی در استان فارس است.



بیش از یک‌هزار روستا در استان فارس با بحران کمبود آب روبه‌رو است

علی بوستانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس در حاشیه این برنامه  گفت: با توجه به جمعیت و مصرف روستایی یک برنامه زمانبندی، روستاها به دو دسته روستاهای معمولی و روستاهای پرمصرف تقسیم بندی می شوند.


بوستانی با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار روستا در استان فارس با بحران کمبود آب روبه‌رو است افزود: از این تعداد  روستا ها حدود ۷۵۰ روستا آب آشامیدنی خود را با تانکر تهیه می کنند و بیش از ۲۰۰ روستا به آب شیرین کن مجهز شده اند، آب مورد نیاز خود را تامین میکنند و با تلاش‌های انجام‌شده در سال جاری ۳۵۲ روستا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد: ۱۰ درصد از مشترکان این شرکت در فارس پرمصرف هستند و نیز بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب مصرف مشترکان در بازه زمانی یک‌ساله در این استان فارس بوده و این میزان نیز در بعضی از مشترکان سه برابر الگوی مصرف است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس با بیان این‌که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار معادل یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اجرای طرح آب‌رسانی کشور اختصاص‌یافته که سهم این استان از این میزان ۱۰۶ میلیارد تومان معادل ۷٫۲ دهم درصد است در سخنانی اظهار داشت: طرح آب‌رسانی روستایی در ۲۴ روستا با جمعیتی افزون‌بر ۱۶ هزار نفر با اعتبار ۸۷ میلیارد تومانی امروز همزمان از طریق ویدئوکنفرانس که معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت حضور داشتند به بهره‌برداری رسید.

بوستانی ادامه داد: حفر چاه، برق‌رسانی، تجهیز، احداث شبکه توزیع ۳٫۵ کیلومتری و نیز دو، ۹ و ۱۸ کیلومتری، مخزن بتنی ۵۰۰ مترمکعبی ازجمله طرح‌هایی بوده که در روستاهای رستم، فسا، فیروزآباد، امیر حاجیلو، نجف‌آباد، هرمودمهرخویی، مرودشت، آباده و اقلید اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی فارس بیان کرد: مقابله با بحران آب باید در تمام مناطق روستایی جدی گرفته شود و در صورت مشاهده استفاده بی‌رویه از آب که مایه حیاتی است، مشترکان پرمصرف مشمول اخطار و جریمه می شوند.

منبع: پایگاه تحلیلی خبری موج ما

نظرات بینندگان