کد خبر: ۹۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
گلایه مخترع جوان جهرمی از مسئولان؛

صحبت از حمایت مسئولان نوعی گزافه گویی است/ دانشگاه آزاد جهرم نسبت به من کم‌لطفی کرد

مخترع جوان جهرمی گفت: به گمانم صحبت از حمایت مسئولان نوعی گزافه گویی است، امثال من که 12 اختراع دارد در این راستا فراموش شدگانیم آن هم در شهر جهرم.

به گزارش شیرازه پای صحبت‌ نخبگانمان که می‌نشینیم آنقدر  از بی‌لطفی‌ها سخن می‌گویند که  گویی برای مسئولان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نیست و فراموش کرده اند که رهبر معظم انقلاب بارها از حمایت نخبگان کشور سخن به میان آورده و آن را مورد تاکید مسئولان کشور قرار دادند.

حسین معین  از جمله این نخبگان  است، وی که در 16 سالگی نخستین اختراع خود را ثبت کرده اکنون با 12 اختراع  در رشته پرستاری دانشگاه آزاد جهرم مشغول به تحصیل است.

این جوان جهرمی که تمام 12 اختراع خود را با هزینه شخصی و کمک خانواده به سرانجام رسانده گاهی اوقات برای به ثمر رسیدن ایده‌هایش روزانه تا 12 ساعت در بیمارستان مشغول به فعالیت است. 

 وی  گفت: نخستین اختراعم دستگاه جهت سنج صوتی ناشنوایان بود که حدود پنج سال پیش ساخته شد.

 این مخترع جوان افزود: از 12 اختراع که تا کنون به ثمر رسیده 8 مورد آن گواهی ثبت دارد و ما بقی نیز در مرحله ثبت است؛ ضمن اینکه دستگاه ضد ترومبوز در مرحله ثبت بین‌المللی قرار دارد.


وی که معتقد است ایده برای اختراع زیاد دارد ایده‌ای را ارزشمند می‌داند که ضمن برخورداری از توجیه صنعتی و  اقتصادی در کارآفرینی و اشتغال‌زایی نیز موثر باشد.

معین با تشریح دست‌ساخته‌های خود بیشتر آنها را تخصصی و در حیطه پزشکی دانست و اظهارداشت:  یکی از آنها دستگاه هیدروحرارتی وارد کننده فشار دودی به عضلات هست که این وسیله به کمک انرژی هیدروترمال، یک ماساژ مخصوص به صورت پرستیالیس به عضلات پا وارد کرده و مانع بروز ترومبوز و DVT  که یکی از عارضه‌های انواع جراحی‌ها و افرادی‌ که به مدت طولانی در بستر هستند، می‌شود.

وی در مورد تولید انبوه این اختراعات گفت: در حال حاضر با ثبت یک شرکت در حال راه‌اندازی خط تولید دو مورد از اختراعات که جنبه مصرفی دارد، هستم.

دانشگاه آزاد جهرم کم‌لطفی کرد

این مخترع جوان جهرمی  در مورد حمایت مسئولان از ابتکارات و اختراعات، تصریح کرد: با وجود اینکه دانشجوی دانشگاه آزاد جهرم هستم و چند اختراع نیز به نام دانشگاه به ثبت رساندم  از طرف این دانشگاه هیچ حمایتی نشدم اما دانشگاه علوم پزشکی جهرم نهایت همکاری و حمایت را با من داشته است که جا دارد از مدیر مرکز رشد سلامت کمال تشکر را داشته باشم.

معین ادامه داد: در حال حاضر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مستقر هستم و بیشتر فعالیتم در این مرکز انجام می‌شود.


وی به برخی کم لطفی‌های مسئولان نیز اشاره کرد و گفت: بنده بارها برای دیدار با رئیس باشگاه دانش پژوهان دانشگاه آزاد 18 ساعت مسیر را  با اتوبوس طی کردم، اما با توجه به سفر اخیر وی به دانشگاه آزاد جهرم؛ مسئولان دانشگاه حتی به خود زحمت اطلاع رسانی هم به من ندادند و چند روز پس از آن از تهران مطلع شدم که این مسئول هفته پیش در جهرم بوده‌ است، در هر حال امیدوارم دانشگاه آزاد هم مانند دیگر دانشگاه‌ها به بحث تحقیق و پژوهش بها بدهد.

بزرگترین مشکل یک مخترع بحث مالی است/10 میلیون تومان برای یک آزمون و خطا از جیب دادم

 معین با اشاره به مشکلاتی که یک مخترع از ایده تا عملی شدن طرح با آن مواجه است، اظهار کرد: بزرگترین مشکل سد راه یک مخترع، بحث مالی است و تمام اختراعات من با هزینه شخصی انجام شده که چنانچه این مشکل را نداشتم قطعاً اختراعات بیشتر و پیشرفته‌تری داشتم.

وی با بیان اینکه ساخت برخی از دستگاه‌ها حدود دو سال زمان برده است، به هزینه‌های این اختراعات اشاره کرد و گفت:  هزینه‌ها  از حساب خارج شده چرا که بیشتر کارها با آزمون و خطا همراه است؛ به عنوان مثال برای ساخت دستگاه ضد ترومبوز حدود 10 میلیون تومان هزینه کردم که نمونه نهایی با 4 میلیون تومان طراحی شد.

چراغ سبز دانشگاه آلمان برای تحصیل در رشته پزشکی/دانشگاه‌های کشور بها نمی‌دهند

این جوان جهرمی ادامه داد: با توجه به نصایحی که از سوی مسئولان و نهادهایی مانند بنیاد ملی نخبگان به امثال من می‌شود که مانع فرار مغزها شویم، همیشه برای من این سوال مطرح بوده که با کدام حمایت باید جلو خروج این افراد گرفته شود. چرا باید با چراغ سبز دانشگاه آلمان برای تحصیل در رشته پزشکی روبه‌رو شده اما از طرف دانشگاه‌های داخل رانده شوم؟ در مجموع یک مخترع نیاز به دامنه تحقیقاتی وسیع و دستی باز از نظر وضعیت مالی، معنوی و علمی برای محقق ساختن ایده‌ها و پردازش ذهنی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که از مسئولان شهرستان جهرم چه توقعی دارید، بیان کرد: به گمانم صحبت از حمایت نوعی گزافه گویی است، امثال من که 12 اختراع دارد در این راستا فراموش شدگانیم؛ آن هم در شهر جهرم.

 این مخترع جوان جهرمی با بیان اینکه هرگز به امید دستی که تو را نجات دهد نباید نشست، گفت: باید خواست تا توانست؛ وقتی هدف از جامعه کوچک خود فراتر رود و جهانی شود یقیناً بال پرواز برایت قوی خواهد شد حال چه در ایران چه هر جای این کره خاکی؛ امیدوارم بتوانم ایده‌هایی را که در ذهنم دارم اول برای رضای خدا و دوم برای نجات همنوعانم به نتیجه برسانم .

منبع: پسین جهرم

نظرات بینندگان