کد خبر: ۹۳۹۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

پاس کاری به جای چاره‌اندیشی؛ تخت جمشید در معرض خطر جدی

فرونشست زمین، ترک در پایه‌ها، ساخت سیلو در حریم بصری و امروز حفر چاه‌های جدید در حریم تخت جمشید مشکلاتی است که هر روز بنای این میراث جهانی را به لرزه در می‌آورد.
به گزارش شیرازه، فرونشست زمین، ترک در پایه‌ها، ساخت سیلو در حریم بصری و امروز حفر چاه‌های جدید در حریم تخت جمشید مشکلاتی است که هر روز بنای این میراث جهانی را به لرزه در می‌آورد و سبب می‌شود دوستداران میراث فرهنگی هر روز نگران‌تر از قبل چشم به این شکوه تاریخی ایران داشته باشند.

در حالی که نگرانی‌ها برای تاثیر فرونشست‌های زمین در اطراف تخت جمشید ادامه دارد و بر مطالعات علمی برای جلوگیری از پیشرفت این پدیده تاکید می‌شود، خبر حفر چاه‌های جدید در حریم این بنای تاریخی نگرانی مضاعفی را برای فعالان و دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است.

20 مرداد 95 بود که دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در نامه‌ای به سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس خواهان ابطال مجوز حفر چاه در حریم تخت جمشید شد.

در این نامه آمده است « خبر پدیده فرونشست و شکاف در زمین در نزدیکی مهم‌ترین مجموعه تاریخی کشورمان، تخت جمشید و هم‌چنین اثر ارزشمند نقش رستم را با تاسف از سال‌ها بی‌توجهی همه شنیدیم .... آن گونه که دوستداران محلی میراث فرهنگی می‌گویند چاه‌ها حتی در حریم‌های درجه یک و دو تخت جمشید را نشانه رفته‌اند».

در ادامه این نامه که رونوشت آن به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرستاده شده است از حفر 4 حلقه چاه در دو هفته اخیر خبر داده است در حالی که مسئولان آگاه به این امر از حفر 9 حلقه چاه خبر داده‌اند، چاه‌هایی که با مجوز اداره آب مرودشت حفر شدند.

در حالی روابط عمومی سازمان آب منطقه‌ای استان فارس از عدم صدور مجوز جدید برای حفر چاه در هیچ کجای استان از جمله تخت جمشید خبر داده است که حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای استان فارس از دادن مجوز یک چاه آب شرب سخن گفته است.

به گفته دهقانی این چاه با استعلام از میراث فرهنگی استان در حالی انجام شده که مصوبه شورای تامین شهرستان مرودشت بوده است. وی گفته است اگر در این زمینه مشکلی وجود دارد میراث فرهنگی می‌تواند به این اداره نامه زده تا روال قانونی برای باطل کردن مجوز فعالیت طی شود.

این امر در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز  در گفت‌وگو با تسنیم در این زمینه اظهار نظری نکرده و توپ را به زمین مدیر پایگاه میراث فرهنگی تخت جمشید انداخته است.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که پیش از این رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز بوده است با اعلام بی‌اطلاعی کامل از حفر چنین چاه‌هایی می‌گوید: با توجه به بحران آب در استان فارس نباید مجوز حفر برای هیچ چاهی داده شود مگر اینکه برای کار تولیدی باشد.

وی دادن مجوز برای حفر چاه در چنین شرایطی را بی‌تدبیری کامل می‌داند و می‌افزاید: در بحث تخت جمشید این مسئله با حساسیت بیشتری همراه است چراکه این بنا معرف فرهنگ و تاریخ این سرزمین است و همه از استانداری تا مسئولان سازمان آب و دیگران موظف به مراقبت از این بنای تاریخی هستند.

نماینده مردم شیراز گفت: جا دارد که دوستداران میراث فرهنگی و دیگر کسانی که دغدغه مسائل استان را دارند با دفاتر مردمی نمایندگان در ارتباط باشند تا پیگیری مسائل با سهولت و اطلاع بیشتری انجام گیرد.

به گزارش تسنیم، در بخش پایانی نامه دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران که توسط علیرضا افشاری امضا شده، آمده است:« نابودی مهم‌ترین اثر تاریخی و تمدنی ما آن هم در هنگامه‌ای که نبرد امروز ما همان طور که گفته شده نبردی نرم و هویتی است، آن هم به بهانه تولید چند تن صیفی‌جات واقعا امری خردستیزانه است».

هر چند در پی رسانه‌ای شدن این امر عملیات حفر چاه‌ها متوقف شده اما ادامه این بی‌توجهی به میراث جهانی تخت جمشید و توپ را به زمین دیگری انداختن نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه هر روز باید شاهد اخباری در زمینه تهدید این بنای جهانی باشیم.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
0
تورو خدا یکی این مسئله رو جدی بگیره