کد خبر: ۹۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس:

همه با الگو پذیری از امام علی از حکم قاضی و قانون تمکین نمایند

تخریب قاضی و کار قضاوت به نفع هیچکس نیست وآسیب رسیدن به این رکن از جامعه باعث برهم خوردن امنیت می‌شود.

به گزارش شیرازه، معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس در مراسم معارفه دادستان شهرستان لارستان با تبریک ایام مبارک دهه کرامت ضمن تشریح جایگاه امر قضا و اهمیت کار قضاوت گفت: باید همه با الگوپذیری از امام علی(ع) از حکم قاضی و قانون تمکین نمایند.

حجت‌الاسلام‌ سید عبد المهدی موسوی بابیان این‌که تخریب قاضی و کار قضاوت به نفع هیچ‌کس نیست افزود: جایگاه والای قضاوت در شرع مقدس اسلام به نحوی است که آسیب به این رکن جامعه باعث برهم خوردن امنیت می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود در جمع اعضای شورای اداری شهرستان لارستان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر انقلابی بودن قضات به تشریح شاخصه‌های مورداشاره معظم له پرداخت و خاطرنشان کرد: دقت در عمل، خردمندانه عمل کردن و به‌کارگیری تعقل و تدبیر در کار، عادلانه عمل کردن، عملکرد قاطع، بدون رودربایستی عمل کردن، منصفانه عمل کردن و دلسوزانه عمل کردن که در کلام مقام معظرهبری بر آن تأکید گردیده، باید در رأس برنامه‌های قضات قرار گیرد.

رئیس شورای حل اختلاف استان افزود: باید در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراهم نمودن شرایط استفاده عموم از مشورت‌های 24 ساعته قضایی شرایط و زمینه این سازوکار را فراهم‌سازیم.

در این مراسم داریوش بوستانی دادستان سابق لارستان با اشاره به اقدامات خود در مدت چهار سال تصدی دادستانی این شهرستان گفت: در سال 91 پرونده‌های جریانی در دادسرای لارستان 600 فقره بود که باهمت همکاران قضایی واداری دادسرا این آمار به 11 فقره در حال حاضر تقلیل یافته است.

وی همچنین از رفع تصرف 147 هکتار از اراضی این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی و 68 هکتار با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان خبر داد و تصریح کرد: در این دوره زمانی با توجه به سیاست‌های کلان قوه قضائیه و تأکیدات ریاست کل دادگستری استان توجه به اجرای احکام در دستور کار قرار گرفت و احکام قطعیت یافته بسیاری به اجرا درآمد.

گفتنی است در پایان این مراسم که با حضور امام‌جمعه، فرماندار و مسئولان قضایی واداری شهرستان لارستان برگزار شد با تقدیر از زحمات وتواش مای قاضی داریوش بوستانی با حکم ریاست معظم قوه قضائیه قاضی سید ابراهیم مرتضوی به‌عنوان دادستان جدید لارستان معرفی گردید.

همچنین در مراسم دیگری که با حضور معاون قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان و مسئولین شهرستان گرش برگزار شد ضمن تقدیر از زحمات و تلاش مای قاضی محمدرضا انصاری رئیس سابق این حوزه قضایی، قاضی ابوذر رنجبر به سمت رئیس جدید دادگاه عمومی گرش معرفی گردید.

در این مراسم نیز رئیس شورا مای حل اختلاف استان فارس به تفسیر حدیث سلسله الذهب پرداخت و افزود: کلمه لا اله الا الله حصاری است و کسی که داخل این حصار شود از عذاب در امان است. حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع) گفت: کلمه لا اله الا الله شروطی دارد و از شروط تثبیت توحید، اقرار به امامت امام هشتم شیعیان است.

محمدرضا انصاری رئیس سابق دادگاه عمومی گرش نیز در این مراسم بابیان اینکه در حوزه قضایی گرش سالیانه به‌طور متوسط 1700 تا 2000 پرونده رسیدگی شده است گفت: جدیت قضات و کارکنان در این حوزه قضایی رضایتمندی مردم و امنیت را در پی داشته است.

وی همچنین از برتری این حوزه قضایی در سازش پرونده‌ها در شورای حل اختلاف و رفع تصرف از 90 هزار مترمربع از اراضی ملی در دوران تصدی ریاست این حوزه قضایی خبر داد.

در این نشست ابوذر رنجبر رئیس جدید حوزه قضایی گرش نیز طی سخنانی با اشاره به مقوله عدالت خاطرنشان کرد: عدالت به دو مقوله تقسیم می‌گردد عدالت صوری که همه افراد به‌طور مساوی از آن برخوردارند و کسی بر دیگری در این زمینه برتری ندارد که این نوع عدالت برای جامعه کافی نبوده و منجر به بی‌عدالتی می‌شود.

وی افزود: وضعیت روحی و اخلاقی و ویژگی‌های و شایستگی مای افراد متفاوت است و اینجاست که نوع دیگری از عدالت یعنی عدالت ماهوی نمود پیدا می‌کند و نقش قاضی از نقشی منفعلانه از عدالت صوری بیرون آمده و با تفسیری که از قانون می‌نماید به عرصه عدالت ماهوی واردشده و به دادرسی عادلانه و جامعه‌ای پر از عدل و داد منجر می‌گردد که مردم طعم آن را خواهند چشید.

وی در پایان به تشریح برنامه‌های آتی خود در دادگاه عمومی گرش پرداخت و افزود: کاهش اطاله دادرسی، پیشگیری از وقوع جرم، برخورد قاطعانه و سریع با قانون‌شکنان وفق قانون بدون اغماض در دستور کار و اولویت برنامه‌های این حوزه قضایی قرار دارد.

نظرات بینندگان