کد خبر: ۹۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
در مدارس دولتی چه می گذرد؛

پول معیار رستگاری دانش آموزان در مدارس

مادر یک دانش آموز گفت: هزینه های سنگین مدرسه از قبیل شهریه های اجباری و لباس فرم و همچنین سرویس با درآمد کم و شرایط زندگی کنونی خیلی سخت است.

به گزارش شیرازه   شمارش معکوس شروع شد و تنها چند روز دیگر تا فصل پاییز (مهرماه) آغاز مدارس باقی مانده است و والدین همچنان دغدغه فرزندانشان را برای ثبت نام، خرید لوازم التحریر، خرید پارچه و دوخت فرم مدرسه را دارند و این قصه همچنان سر درازدارد که حتی درایام مدرسه و تا اتمام آن ادامه دارد.

والدین در هنگام ثبت نام فرزندانشان در مدارس همواره با چالش های بسیاری روبه رو هستند که یکی از این مباحث تحمیل کردن تهیه لباس فرم مدارس است که همواره با نگرش های مختلفی بر اساس نظر مدیران تغییر می کند.

از همین رو به سراغ چند خانواده که فرزندانشان در مقاطع مختلف تحصیلی می خواهند سال تحصیلی جدید را شروع کنند ، رفتیم و پای درد دلشان نشستیم.

مادر سارا گفت: هزینه های سنگین مدرسه از قبیل شهریه های اجباری و لباس فرم و همچنین سرویس با درآمد کم و شرایط زندگی کنونی خیلی سخت و طاقت فرسا است.

وی با صدای غصه دار ادامه داد : سال تحصیلی گذشته اگر دخترم قصد داشت در مدرسه با اعضای خانواده تماس بگیرد بابت تماس هزینه دریافت می کردند ، بطوریکه اگر به تلفن ثابت میخواست تماس بگیرد 500 تومان و موبایل 1000 تومان وجه به اجبار دریافت میکردند و هم چنین بابت کاغذ وچاپ کارنامه هم هزینه دریافت می کنند .

دست های چین و چروک افتاده اش را دائم در هم میپیچاند و این نشان از استرس و اتفاقات سالیان گذشته تحصیل فرزندش بود که خاطرات گذشته را برایش تداعی میکرد و در همین حین گفت: در مدارس دولتی بابت ثبت نام شهریه دریافت می کنند که این موضوع غیرقانونی است و باید مسئولان رسیدگی کنند .

وی بیان کرد : خانواده ها به دلیل هزینه های گزاف فرم مدرسه، کیف، کفش و لوازم التحریر و  فراهم کردن نیازهای ضروری که ناخواسته به دوش خانواده ها سنگینی میکند با مشکل مواجه اند .

یکی از مشکلات دیگر خانواده ها محیط های ناسالم اجتماعی مدارس است که آنها از این موضوع بسیار ناراضی اند و رنج می برند به عنوان مثال ؛ آوردن  لوازم آرایشی در محیط آموزشی مدرسه یکی از این مشکلات است که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای خانواده ها و فرزندانشان به وجود آورد .

وی تصریح کرد : والدین دانش آموزان در محلی که فرزندشان می خواهد به تحصیل بپردازد باید محیطی کاملا آموزشی و از لحاظ اجتماعی در شرایط مناسبی قرار داشته باشد و لذا از نظر فرهنگی هم از سطح خوبی برخوردار باشد که با اطمینان خاطر بیشتری فرزندانشان را راهی مدارس مختلف کنند ولی متأسفانه در بیشتر مدارس اوضاع فرهنگی و اجتماعی خوبی حاکم نیست و خانواده ها از آن ها رنج می برند.

در همین حین مادر فاطمه که به صحبتهای ما گوش میداد گفت : می خواستم دخترم را به مدرسه ای  که از نظر فرهنگی و اجتماعی از شرایط مناسبی برخوردار بود نام نویسی کنم اما به دلیل این که از مسیر منزل دور بود و مدرسه و منزل در یک منطقه قرار نداشتند موفق به ثبت نام در آن مدرسه نشدم .

فاطمه که پدرش را در صحنه تصادف از دست داده گفت : من هم دوست دارم در شرایط مساوی آموزشی تحصیل کنم ولی متاسفانه معلمان سر کلاس کوتاهی میکنند و در درس دادن قصور کرده و مارا مجبور میکنند که در کلاس های فوق العاده شرکت کنیم ولی این امر برای من نشدنی است.

مادر فاطمه می گفت: پرداخت هزینه کلاس های فوق برنامه برایم مشکل است درآمد کمی داریم و حتی 1000 تومان هم برایم سخت است که بتوانم پرداخت کنم و همچنین برای این که کارنامه دخترم را دریافت کنم از من درخواست کمک هزینه  خدمت به مدرسه را داشتند که خدا میداند نداشتم و با سنگدلی تمام کارنامه را ندادند و این برای من عذاب آور بود .


وی ادامه داد :مدارس بابت امتحان گرفتن از دانش آموزان حتی هزینه کاغذ هم دریافت می کنند؛ این بی قانونی و سلیقه ای عمل کردن و فشارهای نابه جا به خانواده ها تا کی باید ادامه داشته باشد آیا نظارتی وجود ندارد و مسئولان رسیدگی نمی کنند.

شایان ذکر است؛ هزینه های فرم مدارس بسیار بالاست و خانواده های بی بضاعت و اقشار کم درآمد جامعه به سختی برای فرزندانشان فراهم میکنند .

به راستی چرا مسئولان به فکر جیب اقشار کم در آمد و فرزندان بی سرپرست و بی بضاعت نیستند وکسی نیست شرایط آنها را درک کند و جواب آنها را بدهد.

 در آخر ذکر کنم که مدارس برای اثبات محل زندگی دانش آموزان سند یا قولنامه منزل و یا قبض آب، برق و ... دریافت می کنند .

منبع:  نبض نی ریز



نظرات بینندگان