کد خبر: ۹۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
امام جمعه موقت سپیدان:

وزارت خارجه گزارشی از پیگیری فاجعه منا به مردم بدهد

امام جمعه موقت سپیدان گفت: گزارش مربوط به فاجعه منا باید توسط وزارت امور خارجه به اطلاع عموم مردم و خانواده شهدا برسد تا به این ترتیب تلاش های آن ها دیده شود.

به گزارش شیرازه  حجت الاسلام ارودا امام جمعه موقت سپیدان  با اشاره به فاجعه منا اظهار کرد: این جنایت بزرگ در سرزمین مقدس منا در حالی رخ داده که حاجیان با لبان تشنه در حال اجرای مناسک حج بودند ولی قساوت و جنایتکاری مسئولان سعوی موجب رخ دادن فاجعه عظیم و دردناک برای مسلمانان سراسر جهان شد.

وی افزود: چنین فاجعه ناگوار هرگز از اذهان مردم پاک نمی شود و برای همیشه ملت ایران‌ اسلامی و کشورهای مسلمان داغدار این جنایت رژیم سعودی هستند.

امام جمعه موقت سپیدان ، با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی در قبال این فاجعه دردناک، تاکید کرد: این سکوت در حالی اتفاق می‌افتد که رژیم آل‌سعود هیچ توضیحی در خصوص فاجعه نداده و حاضر به پذیرش مسئولیت خود در برابر حجاج و نیز حادثه رخ داده نیست.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه باید دلیل ارائه‌نشدن گزارش رسمی از دلایل ماجرا بعد از گذشت یکسال به صراحت بیان شود، ابراز داشت: رژیم سعودی مسئولیت تمام اتفاقات را متوجه خود حجاج دانسته و این یعنی شانه خالی کردن از مسئولیت حرمین شریفین؛ بنابراین مسئولان کشورهای اسلامی باید در مجامع بین‌المللی خواهان توضیح لازم در مورد فاجعه منا باشند.

حجت‌الاسلام اردوا، وقوع فاجعه منا را لکه ننگی بر پیشانی آل‌سعود دانست و گفت: رژیم آل‌سعود سالیان دراز است که لکه‌های ننگ بسیاری بر پیشانی خود دیده و این مورد نیز یکی از همین لکه‌های ننگین است و باید پاسخگوی چنین جنایت فجیع و عظیمی باشد.

وی، بی مبالاتی و نالایقی آل‌سعود در مدیریت حرمین شریفین را دلیل اصلی بروز چنین فجایعی عنوان کرد و بیان داشت: با این اتفاق لزوم تغییر مدیریت حرمین شریفین بیش از گذشته آشکار شده و دولت های اسلامی باید در این راستا همفکری کرده و تصمیم جدی بگیرند.

امام جمعه موقت سپیدان ، فرمایش رهبر‌معظم‌انقلاب‌ در خصوص پیگیری جنایت منا را اولویت کاری مسئولان مرتبط در وزارت امور خارجه خواند و تصریح کرد: متاسفانه با این وجود همچنان وزارت امور خارجه و مسئولان مرتبط هیچ گزارشی ارائه نداده‌اند و هنوز هیچ اطلاعی از تشکیل یا عدم‌تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص فاجعه منا منتشر نشده که مردم به وجود آن دلخوش باشند!

وی، اضافه کرد: گزارش مربوط به فاجعه منا باید توسط وزارت امور خارجه به اطلاع عموم مردم و خانواده شهدا برسد تا به این ترتیب تلاش های آن ها دیده شده و نیز پیگیری یکساله این وزارت روشن شود.

حجت‌الاسلام ارودا، ورود جدی‌تر دستگاه دیپلماسی به موضوع منا را خواستار شد و اظهار کرد: این موضوع می تواند به عنوان مطالبه جدی در مجمع عمومی سازمان ملل که بزودی برگزار می شود مطرح شود تا شاهد شکل‌گیری حساسیت جهانی نسبت به آن و نیز پیگیری مجامع بین المللی در خصوص فاجعه منا باشیم.

وی تاکید کرد: البته سکوت سازمان ملل در قبال این فاجعه خود گویای بسیاری از نکات است اما وجود سازمان‌های دیگری نظیر کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی و نیز کنوانسیون حقوق بشر می تواند زمینه مناسبی برای شروع مطالبات در این خصوص باشند.

منبع:  مارگون

برچسب ها: منا ، وزارت خارجه ، سپیدان
نظرات بینندگان