کد خبر: ۹۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

فاجعه منا اوج ستم آل سعود بر مسلمانان را ثابت كرد

نماینده ولی فقیه در استان فارس فاجعه منا را اوج خباثت دولت عربستان و حق‌كشی و ظلم و ستم مضاعف آنان بر مسلمانان دنیا دانست و بر لزوم تبلیغ حداكثری مظلومیت شهدای این فاجعه تأكید كرد.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به فرا رسیدن سالروز فاجعه منا و شهادت جمع كثیری از حجاج بیت‌الله الحرام در این فاجعه گفت: تقریباً یكسال از حادثه دلخراش جان‌باختن تعداد زیادی از حجاج بیت‌الله كه در راه خدا به شهادت رسیدند و مظلومانه هم شهید شدند، سپری شد.

تبلیغ مظلومیت شهدای منا وظیفه تمام مسلمانان است
وی، فاجعه منا را اوج خباثت دولت عربستان و حق‌كشی و ظلم و ستم مضاعف آنان بر مسلمانان دنیا دانست و گفت:  ما باید حقوق مظلومین فاجعه منا را از تمام طرق ممكنه دنبال كنیم و مظلومیت آنان را به دنیا برسانیم تبلیغ كنیم و وظیفه ما این است كه بر سر هر كوی و برزن مظلومیت شهدای منا را اعلام كنیم و این وظیفه‌ای است كه بر عهده تك تك مسلمانان دنیاست.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینكه هزاران نفر از زائران خانه خدا از كشورهای مختلف و از جمله جمهوری اسلامی ایران در این فاجعه به شهادت رسیدند، افزود: طبق قانون و برنامه‌های حاكم و جاری، كشور میزبان مسئولیت تأمین امنیت میهمانان خود را عهده‌دار است اما در حالی كه تمام این‌ حجاج برای مسائل امنیتی خودشان وجه لازم را به عربستان پرداخت كرده بودند و عربستان ملزم و متعهد بوده در مقابل دریافت وجه از حجاج بیت‌الله ، سلامت جسم و جان آن‌ها و وسایل ایاب و ذهاب و سهولت در رفت و آمد آنان را فراهم كند.
آیت‌الله ایمانی اظهار كرد: متأسفانه در این قضیه شاهد مسامحه كاری‌ها و احیاناً تعمدهایی بودیم چنانچه در قضایای قبل از آن نظیر سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نیز این مسائل وجود داشت و در نتیجه جان عده‌ای از حجاج بیت‌الله در معرض خطر قرار گرفت و عده زیادی زخم و تعداد بیشتری هم به شهادت رسیدند.

تبیین ابعاد مختلف فاجعه منا
امام جمعه شیراز با بیان اینكه شهادت شهدای فاجعه منا از جهات مختلف قابل ارزیابی است، گفت: مقدماتی كه در این قضایا به وجود آمد، نشان می‌دهد كه اسرائیل و آمریكا در این حادثه دست داشتند و عربستان عامل اجرای ایده‌های آمریكا و اسرائیل در این مرحله بوده است.
وی با تصریح اینكه دولت عربستان می‌توانست با یك رسیدگی اجمالی و مختصر از شهادت تعداد فراوانی از این افراد جلوگیری كند اما این كار را انجام نداد، گفت: متأسفانه در گزارش‌هایی كه دولت عربستان هم ارائه كرد، ضد و نقیض‌هایی وجود داشت و هر روز عددی را مطرح می‌كردند.

عربستان حتی یك عذرخواهی هم از مسلمانان نكرد
آیت‌الله ایمانی بیان كرد: یكی از مسائلی كه در این قضیه وجود داشت این بود كه عربستان در مقابل این حادثه‌ای كه به همه دنیای اسلام درد وارد كرد یك عذرخواهی هم از مسلمانان دنیا به عمل نیاورد و با كمال پررویی و وقاحت خود را طلبكار ماجرا هم معرفی كرد و گفت قضا و قدر الهی این چنین بوده است كه این‌ها در این حالت از دنیا بروند و این منتهای ناجوانمردی و خباثت ذاتی یك مجموعه است كه این چنین نسبت به میهمانانشان و ضیوف الرحمان بودن برخورد كند.
وی ادامه داد: بعد از این قضایا هم شاهد بودیم كه آل سعود اجازه ورود حجاج بیت‌الله الحرام ایران را به عربستان ندادند تا بتوانند بروند و مناسك حج را به جا آورند در حالی كه اینان چه كاره هستند كه می‌خواهند متولی حرمین شریفین باشند.

تولیت حرمین شریفین باید از دست افراد خائن خارج شود
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه تولیت حرمین شریفین باید از دست افراد خائن خارج شود، گفت: آل سعود صلاحیت این كار را ندارد و كسی حق ندارد جلوی حرمین شریفین را بگیرد و این‌ها صد عن سبیل‌الله هستند و جلوی خانه خدا را گرفتند و به صراحت آیات قرآن كریم ملعونند و عذاب الیم در انتظار آنان است.

دلارهای عربستان دولت‌های اسلامی را خفه كرد
وی با طرح این سئوال كه آیا كارگزاران آمریكا و اسرائیل صلاحیت مدیریت حج را دارند؟ گفت: همه مسلمانان باید به این قضایا عكس‌العمل نشان دهند اما متأسفانه شاهدیم كه دلارهای عربستان دولت‌های اسلامی را خفه كرد و حتی یك اعتراض هم نكردند حتی كشته‌های خود را در فاجعه منا از عربستان تحویل نگرفتند و دنبال گرفتن كشته‌ها و آمارهای كشته‌های خود نبودند این نشان می‌دهد كه این دولت‌ها چقدر سرسپرده است و عربستان هم چقدر با دلار اینها را خرید.
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان