کد خبر: ۹۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
رئیس هیئت ورزش باستانی زرقان:

ورزش زورخانه ای نیازمند کمک و مساعدت مسئولان است

رئیس هیئت ورزش باستانی زرقان گفت: ورزش زورخانه ای برای رشد و پیشرفت نیازمند کمک و مساعدت مسئولان است.
به گزارش شیرازه به نقل از زرقونیا ورزش زور خانه ای ورزشی که پیشینه کهن در فرهنگ ایران دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است.

از سابقه و تاریخ پیدایش این رشته در ایران روایات مختلفی نقل شده است اما آثاری از چهار هزار و پانصد سال پیش در لرستان و بین النهرین به دست آمده که حکایتگر وجود و اهمیت داشتن ورزش و مهارت هایی است که امروز کشتی نامیده می شود.

با ورود اسلام به ایران آیین پهلوانی رنگ مذهبی تری به خود گرفت و مورد توجه بیشتر اندیشمندان و مردم واقع شد. در تاریخ اسلام آمده است که در روز۱۷شوال حضرت علی (ع) با عمرو بن عبدود مبارزه کرده و او را شکست داد و به همین دلیل این روز را به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیدند.

زورخانه مکانی است که مردان در آن ورزش می کنند و بیشتر در کوچه و پس کوچه های شهر ساخته شده است. بام زورخانه به شکل گنبد و کف آن گودتر از کوچه است. درب زورخانه را از این رو کوتاه میسازند که ورزشکاران و کسانی که برای تماشا به آنجا می روند به احترام ورزش و ورزشکاران و آن مکان خم می شوند.

سقف اصلی زورخانه که گود در زیر آن واقع شده بلندتر از سقف های دیگر بناهاست و در بالای این سقف پنجره ای برای روشنی نصب می شود.زورخانه جای نیکان و پاکان و مکتب فتوت و جوانمردی است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۹ آذرماه سال ۱۳۹۲ در مورد این ورزش فرمودند: ورزش باستانی زیبایی و هنر است و این ورزش را ترویج کنید.

غلام عباسی نژاد رئیس هیئت ورزش باستانی زرقان گفت: ورزش زورخانه ای برای رشد و پیشرفت نیازمند کمک و مساعدت مسئولان است.

وی ادامه داد: بنیان‌گذار زورخانه شهید عباس گل‌محمدی شادرون اسدالله کاری است که دارای چند مقام قهرمانی استانی بوده‌اند.

عباسی نژاد اظهار داشت: ورزش زورخانه‌ای یکی از بهترین و سالم‌ترین ورزش‌ ها است و هیچ گونه خشونت و پرخاشگری در آن وجد ندارد و با وجود ظرفیت مناسب و علاقه جوانان به ورزش زورخانه‌ای این ورزش مورد حمایت جدی واقع نشده است.
نظرات بینندگان