کد خبر: ۹۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵

انجام موفقیت آمیز جراحی HIPEC برای نخستین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور جراحی HIPEC در بیمارستان شهید دکتر فقیهی شیراز با موفقیت انجام شد.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری صداو سیمای مرکز فارس، اعضای تیم جراحی آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شدند جراحی HIPEC شامل برداشتن وسیع تومور منتشر شده در حفره پریتوئن و سپس شیمی درمانی هیپرترمی داخل شکم با پمپ ویژه را با موفقیت به انجام برسانند.

فوق تخصص جراحی سرطان در خصوص این جراحی، گفت: بیمار، بانوی 60 ساله ای با سرطان روده بزرگ به همراه سرطان تخمدان با انتشار داخل شکم است که بعد از انجام عمل جراحی اصلی، شیمی درمانی داخل شکم با دستگاه پمپ ویژه HIPEC با دمای بالا، به مدت 90 دقیقه برای او انجام شد.

مجید اکرمی با بیان اینکه حال بیمار مساعد است، افزود: با این روش در 30 تا 40 درصد موارد، بیمار درمان قطعی می شود.

وی با بیان اینکه پیش از این، چنانچه بیماری نشانه های انتشار تومور داخل شکمی را داشت، درمان قطعی برای آن در نظر گرفته نمی شد، گفت: شیمی درمانی صفاقی یا داخل شکمی در حرارت بالا (42 درجه )در حین عمل جراحی است و در برخی از بیمارانی که مشمول این درمان هستند، این نوع شیمی درمانی ضمن اثربخشی بیشتر، آسیب کمتری نسبت به شیمی درمانی وریدی که به صورت معمول انجام می شود، در پی دارد.

اکرمی یادآور شد: در حال حاضر این درمان در سرطان های روده بزرگ، معده و تخمدان که در داخل شکم منتشر شده اند، به کار می رود.

نظرات بینندگان