کد خبر: ۹۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵
مديركل دامپزشكي فارس عنوان كرد:

گستردگی حوزه فعالیت دامپزشكي نیازمند تلاش مضاعف است

مديركل دامپزشكي فارس در همايش گراميداشت 14 مهر روز ملي دامپزشكي از افزايش وسعت حوزه فعاليت دامپزشكي با توسعه صنایع و ایجاد اشتغال و تولید خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي استان فارس، همايش روز ملي دامپزشكي امروز صبح با حضور تعدادي از مديران استاني و شركت جمع كثيري از فعالان بخش هاي خصوصي و دولتي حوزه دامپزشكي در سالن اجتماعات موسسه رازي شيراز برگزار شد.

مديركل دامپزشكي استان فارس در اين همايش طي سخناني اظهار داشت: سهم دامپزشکی در ایجاد اشتغال و تولید با کنترل و پیشگیری بیماری های دام و طیور و آبزیان و زنبور عسل و کمك به بهداشت عمومی با نظارت و کنترل بهداشتی بر فراورده های خام دامی جامعه بر کسی پوشیده نیست.

دكتر يعقوب مهندس افزود: با این وظیفه سنگین که به ما محول شده و حوزه فعالیت گسترده ، ضرورت دارد تا همکاران ما در انجام وظیفه تلاش مضاعف داشته باشند.

وي بيان داشت: در بین وظایف دامپزشكي و در مناطق شهری نظارت بهداشتی بر فراورده های خام دامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزایش جمعیت شهری ارتقا سطح بهداشت ، بهبود کمی و کیفی تغذیه موجب شده تا بحث سلامت غذای مصرفی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مديركل دامپزشكي استان فارس با اشاره به اينكه نحوه قضاوت و بازرسی بهداشتی متناسب با شرایط جامعه تغییرات اساسی نموده است خاطرنشان كرد: امروز نظارت و بازرسی در کشتارگاههای دام و طیور تنها بررسی و ضعیت ظاهری لاشه نیست بلکه با توجه به آلودگی های زیست محیطی ناشی از توسعه صنایع و یا مصرف احتمالی مواد دارویی در پروسه تولید نیاز به پایش باقی مانده ها در لاشه دام و طیور و آبزيان را ضروری می نماید و این کار هم انجام می شود.

يعقوب مهندس تاكيد كرد: نمونه های اخذ شده از تولیدات استان چه آنهایی که در قالب طرح پایش ملی به سازمان مرکزی ارسال شده و چه آن بخشی که در استان آزمایش شده از این منظر شرایط مناسبی را داشته اند

اين مقام مسئول ادامه داد: در مبحث قاچاق کالا و ارز که در حوزه دامپزشكي هم اتفاق می افتد، مشکلات ناشی از آن برای ما مضاعف است زیرا در سایر موارد عمدتا تبعات آن اقتصادی است از قبیل حمایت نشدن تولیدات داخلی که ورشکستگی صنعت داخل و بیکاری را در پی خواهد داشت ولی در حوزه کاری دامپزشكي تبعات ناشی از قاچاق بسیار زیاد است .وقتی یک دام زنده وارد کشور شود علاوه بر مشکلات اقتصادی برای واحدهای تولیدی داخلی چنانچه عوامل بیماریزا را با خود داشته باشد سال های سال کشور را درگیر مشکل خواهد کرد و یا مواد بیولوژیک و شیمیایی مورد استفاده صنعت دام و طیور چنانچه به صورت قاچاق وارد شودتبعات جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

دكتر قاسمي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس نيز در سخناني با اشاره به اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي گفت: جهان امروز با سرعت به سوي توليد محصولات ارگانيك در حال حركت است و ما نيز همگام با اين حركت و با توجه به شرايط موجود بايد در راه رسيدن به استانداردهاي بين المللي تلاش كنيم.

دكتر مهربان پور رئيس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي شيراز نيز در اين همايش اظهار داشت: كار دامپزشكي فقط در درمان بيماري دام خلاصه نمي شود و مجموعه از دامپزشكان و كارشناسان دامپزشكي در موسسه رازي با انجام پروژه هاي تحقيقاتي و پژوهشي كه نتايج آن توليد واكسن هاي بيماريهاست براي ارتقاء سلامت جامعه تلاش ميكنند.

دكتر احمدرضا تابع بردبار رئيس نظام دامپزشكي فارس نيز در سخناني از فعالان حرفه دامپزشكي به عنوان سربازان گمنام حوزه بهداشت و سلامت جامعه ياد كرد و گفت: دامپزشكان و ساير رده هاي دامپزشكي علي رغم شرايط سخت كاري ، دلسوزانه در حال خدمت به اقشار مختلف بهره بردار هستند.

با توجه به هم زماني اين همايش با ايام ماه محرم، اجراي برنامه تواشيح توسط گروه شميم حسين و تك خواني آقاي واحدي از هنرمندان خوب شيرازي در سوگ حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران با وفايش حال هواي معنوي به همايش سايه انداخت.

در پايان با اهداء لوح سپاس از نمونه هاي دولتي و خصوصي دامپزشكي تقدير به عمل آمد.


نظرات بینندگان