کد خبر: ۹۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

اطلاعات ناقص از قراردادهای جدید نفتی در اختیار مجلس گذاشته اند/ اگر ایرادات رفع نشود، اقدام به ابطال الگوی جدید قراردادهای نفتی می کنیم

شرفی با اشاره به موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی و ایرادات وارد بر این قراردادها، گفت: در موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی اطلاعات شفاف به صورت ناقصی و محدودی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت و ما اطلاعات را از گوشه و کنار به صورت اخبار جمع آوری و در اختیار افراد قرار دادیم.
به گزارش شیرازه، غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی و ایرادات وارد بر این قراردادها، گفت: در موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی اطلاعات شفاف به صورت ناقص و محدودی در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت و ما اطلاعات را از گوشه و کنار به صورت اخبار جمع آوری و در اختیار افراد قرار دادیم.

وی با اشاره به مدت زمان طولانی الگوی جدید قراردادهای نفتی، گفت: مدت زمان درج شده برای همکاری با طرف های خارجی طولانی مدت است و باید دولت نسبت به کاهش زمان قرارداد ها اقدام درخوری را داشته باشد و آن را کاهش دهد.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه الگوی جدید قراردادهای نفتی برای تمام میادین نفتی کشور است، تصریح کرد:  باید این الگوها به تفکیک میادین نفتی تهیه و تنظیم شود؛ برای میادین مشترک یک الگو و برای میادین غیر مشترک الگویی دیگر باید تهیه و تنظیم کنند.

شرفی در تشریح ایرادات دیگر الگوی جدید قراردادهای نفتی، بیان داشت: از دیگر ایراداتی که به الگوی جدید قراردادهای نفتی وارد است، می توان از عدم انتقال دانش و فناوری، سهم پنجاه درصدی مساوی طرفین، عدم وجود داور و نهاد رسیدگی کننده به مشکلات در صورت اختلاف با طرف خارجی و سایر مشکلات از این دست نام برد.

وی با اشاره به عدم بکارگیری نیروی بومی در قراردادهای جدید با طرف خارجی، افزود: متاسفانه در الگوی جدید قراردادهای نفتی به اینکه به چه میزان از نیروی بومی و داخلی در پروژه ها استفاده شود اشاره نشده است و اینکه تا چه مدت نیروی خارجی می تواند در میادین گازی مشغول فعالیت باشد درج نشده است.

عضو کمیسیون انرژی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: تا زمانی که ایرادات الگوی جدید قراردادهای نفتی برطرف نشود نمایندگان اقدامات لازم برای ابطلال این مصوبه را انجام می دهند و پیگیر این موضوع در مجلس شورای اسلامی نیز هستند.



منبع: دانا
نظرات بینندگان