کد خبر: ۹۷۹۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵

طلای شاهانی جهرم حال و روز خوبی ندارد

با وجود توان تولید شهرستان جهرم در زمینه محصول خرما، به واسطه نبود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی مرتبط در این شهرستان، تمام محصولات به‌صورت سنتی بسته‌بندی شده و به نقاط مختلف حمل و توزیع می‌شود‎.

به گزارش شیرازه، به نقل از پسین جهرم، با وجود توان تولید شهرستان جهرم در زمینه محصول خرما، به واسطه نبود صنایع بسته‌بندی و تبدیلی مرتبط در این شهرستان، تمام محصولات به‌صورت سنتی بسته‌بندی شده و به نقاط مختلف حمل و توزیع می‌شود.

به گفته کارشناسان کشاورزی، درصورتی‌که خرمای تولید شده به شکل مناسبی بسته‌‌بندی شود، تا دوبرابر ارزش افزوده این محصول را افزایش خواهد داد و درصورت فراوری، بیش از چهار برابر افزایش ارزش‌افزوده را شاهد خواهیم بود.این کارشناسان اعتقاد دارند که طی ده سال اخیر هیچ افزایش کمی در میزان تولید خرما را شاهد نبوده و از طرفی تلاشی هم برای ارتقای سطح کیفیت بسته‌بندی یا فراوری این محصول بسیار استراتژیک، انجام نداده‌ایم.

منتقدان با طرح این انتقاد که بسته‌بندی‌های غیراصولی و بعضا غیربهداشتی سنتی ، نه‌تنها زمینه رشد ارزش‌افزوده و ارتقای سطح زندگی نخل‌داران را فراهم نکرده بلکه انعکاس تصاویری از شیوه بسته‌بندی سنتی ، زمینه رکودی تأثیرگذار بر قیمت و کاهش میزان خرید را در دوره‌ای فراهم کرده است.

یکی از نخل‌داران می گوید: متأسفانه کسی نمی‌آید زیر بال ما را بگیرد، هر کس آمده پا روی همین بال ناتوان گذاشته و رفته.

محمد که هنوز نفس‌هایش درپی پایین آمدن با یک زنبیل خرما، منظم نشده، افزود: چه‌کسی آمد بسته‌بندی بهداشتی راه‌اندازی کرد و خرما‌دار و نخل‌دار، محصولش را به او نداد، نمی‌توانیم خرما را رها کنیم چون صنایع بسته‌بندی نیست.

وی ادامه داد: خیلی از نخل‌داران هم نمی‌دانند چطور می‌شود بهتر بسته‌بندی کرد. آنچه در توان است انجام شده، حالا اگر کسی بهتر می‌تواند، بستاند و بزند!

صنعت خرمای ایران نیازمند افزایش تحقیقات در زمینه ارزش افزوده این محصول است، به‌طوری که در بخش حمل و نقل و فرآوری این محصول به‌دلیل شرایط نامناسب حمل و نقل و بسته‌بندی از بین می‌رود.تغییر در سبک برداشت خرما از دستی به مکانیزه و ورود ماشین‌آلات برداشت تحول اساسی در تولید و صادرات این محصول ایجاد می‌کند.

صنعت خرمای کشور هم‌اکنون بحران‌زده که علاوه بر مشکلات تولید، در حمل و نقل این محصول نیز شرایط نامناسب و غیربهداشتی وجود دارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵
0
چه ترکیب قشنگیه طلای شاهانی