کد خبر: ۹۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵
زنگ خطر فروچاله 90 متری بیخ گوش دارابی ها؛

داراب دارنده مقام بالاترین نرخ فرونشست زمین در کشور!

مشاور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: استان فارس به دلیل شرایط زمین شناسی و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، فرونشست 54 سانتی متر در سال و فروچاله های متعدد را دارد که امنیت ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند.
به گزارششیرازه به نقل از   داراب آنلاین محمدجواد بلورچی مشاور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادخبرگزاری میزان، در خصوص فروچاله های استان فارس گفت: فروچاله پدیده ای نقطه ای است که به دلیل ویژگی زمین شناسی و آب و هوایی با تخلیه آب های زیرزمینی شروع به ریزش می کند، که از قطر  20 متر و عمق 5 متر آغاز می شود.

وی در خصوص عمیق ترین فروچاله ها و بیشترین فرونشست زمین در سطح کشور گفت: متاسفانه بالاترین نرخ فرونشست کشور با 54 سانتی متر در سال به استان فارس و منطقه داراب تعلق دارد، همچنین در این منطقه فروچاله هایی با عمق 90 متر نیز ایجاد شده است.

بلورچی اظهار کرد: مجموع پدیده های آب و هوایی سبب شده استان فارس به ویژه در منطقه داراب و فسا دشت حاصل خیز و به گمان برخی آب فراوان باشد که بیش از اندازه برداشت و کاشت و الگوی نامناسب کشت این مشکل ایجاد کرده که علاوه بر فروچاله ها و فرونشست ها شاهد خودسوزی زمین نیز هستیم.

مشاور سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در خصوص تعداد این فروچاله ها در کشور گفت: بیشترین تعداد فروچاله با  41 حلقه برای دشت کبودرآهنگ همدان است و 10 تا 12 فروچاله در استان فارس شناسایی شده است.

گفتنی است در استان های دیگر نیز فروچاله وجود دارد ولی تعداد کل فروچاله های کشور شمارش نشده است.

بلورچی با اشاره به اینکه پدیده فروچاله از گذشته در کشور بوده و در شرایط حال حاضر پیشروی آنها سرعت گرفته است، گفت: با اجرای طرح 15 گانه احیا و تعادل بخشی از سال 93 به دنبال پیشگیری و تخریب آبخوان های زیرزمینی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست و فروچاله ها تهدیدی برای امنیت منطقه و مردم و زیرساخت های شهری و حتی آثار باستانی استان به حساب می آید، گفت: مدیریت منابع آّب زیرزمینی، جلوگیری از کشت غرق آّبی در استان  راهکارهای جلوگیری از این پدیده و ایجاد امنیت در استان است.
نظرات بینندگان