کد خبر: ۹۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
مدیرجهادکشاورزی شهرستان سپیدان خبرداد:

کشت کُلزا در سپیدان افزایش یافت

مدیر جهادکشاورزی سپیدان گفت: تاکنون بیش از 400 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به زیر کشت کلزا رفته است.
به گزارش شیرازه  به نقل از مارگون بوستانی مدیر جهادکشاورزی سپیدان در گفتگو با  خبرنگار ما بابیان اینکه سطح ابلاغی زراعت کلزا شهرستان سپیدان در سال زراعی جاری بالغ‌بر 700 هکتار است، اظهار کرد: تاکنون بیش از 400 هکتار از این سطوح تحت پوشش بیمه قرارگرفته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به عقد قرارداد در سطح 400 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان اقدام  کرده اند که  این روند تا پایان فصل کشت ادامه خواهد داشت.

وی به تنوع ارقام کلزا در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به استقبال خوب کشاورزان از ارقام هیبرید در سال زراعی قبل و عملکرد بالای این ارقام، پیش بینی می شود در سال زراعی جدید کشاورزان بیشتری نسبت به کشت این محصول اقدام  و سطح زیر کشت این محصول افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای  تامین و نظارت بر توزیع نهاده های مورد نیاز اعم از کودهای شیمیایی بذور و سموم مورد نیاز اشاره کرد و گفت: با برگزاری گردهمایی و کارگاه های آموزشی و تهیه بروشور  اطلاعات علمی و فنی در خصوص عملیات بهزراعی و  ارقام جدید در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

بوستانی افزود: سطح کشت کلزا در سال گذشته 30 هکتار بوده که امسال برای تشویق کشاورزان به کشت بیشتر بذر اصلاح شده با نرخ مصوب تا پایان فصل کاشت تا 700 هکتار تخمین زده شده است که این بی سابقه می باشد.

وی با اشاره به سیاستهای حمایتی برای توسعه کشت کلزا، اذعان داشت: حل و فصل مشکلات بازرگانی، تحویل اسان محصولات کلزا به مراکز خرید و پرداخت به موقع بهای محصول تحویلی، تامین کارنده های جدید کلزا و سایر ادوات تخصصی کاشت و برداشت کلزا با ۵۰ درصد یارانه دولتی و اعطای تسهیلات با کارمزد ۱۲درصد از سیاستهای حمایتی در راستای توسعه کشت کلزا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با بیان اینکه علمیات کشت کلزا در مناطق سردسیری استان در نیمه دوم شهریور ماه انجام شده است، تصریح کرد: عملیات کشت کلزا در مناطق گرمسیری استان نیز از اوایل مهرماه با کشت ارقام هیبرید پائیزه شروع خواهد شد.

بوستانی گفت:با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده،رشد کشت دانه های روغنی(کلزا)در این شهرستان،در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به نقش برجسته و حائز اهمیت توسعه کشتِ دانه های روغنی در حصول و تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی در عرصه زراعت و کشاورزی اظهار داشت:بنا بر نقش آفرینی سازنده این کشت خاص و تأثیر مطلوب آن در تأمین نیازها و درآمدزایی مضاعف، برنامه ای مدون و اصولی برایِ توسعه کشتِ مرتبط با این بخش عملیاتی شده که در آینده نیز این روند استمرار خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان عنوان کرد:قریب به 4۰۰ هکتار از اراضی زراعی این خطه زیر کشت کلزا قرار گرفته که می توان با اتکای به آن، به توفیقات سازنده ای در این حوزه نائل شد که خوشبختانه در حال حاضر ثمرات و نتایج  مطلوبی حاصل شده که در نوع خود قابل توجه و حائز اهمیت است.

وی افزود:رشد چندین درصدی کشت دانه های روغنی در مقایسه با سال گذشته نمونه ای از موفقیت هایی بوده که با تلاش، پشتکار و همت مضاعف به دست آمده است.در حصول این موفقیت، نقش فعالانه کشاورزان و تشکیل کارگروه های آموزشی برای ترویج کشت دانه های روغنی غیر قابل انکار است.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان عنوان کرد:فصل پاییز، مقطعی مطلوب برای کشت دانه های اشاره شده محسوب می شود که تلاش می کنیم با اتخاذ تصمیمات کارآمد، ضریب موفقیت ها در این بخش، با افزایش هر چه بیشتری همراه شود.

وی در خاتمه یادآور شد:مصمم هستیم با پیگیری های روزانه و با هماهنگی شرکت خدمات حمایتی استان ، بذر مورد نیاز کشاورزان را تا پیش از فرا رسیدن فصل سرما، در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم.

نظرات بینندگان