کد خبر: ۹۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
به مناسبت اول آبان، روز آمار و برنامه ریزی؛

آمارهای واقعی و به موقع سرمایه کشور محسوب می شود

اول آبان ماه در تقویم کشورمان روز ملی آمار و برنامه ریزی نام گذاری شده، اگر چه در تقویم جهانی 20 اکتبر مقارن 28 آبان ماه، روز جهانی آمار است.
آمارهای واقعی و به موقع سرمایه کشور محسوب می شودبه گزارش شیرازه، هر نهاد و سازمانی جهت برنامه ریزی ونظم بخشیدن به امور داخلی وارائه بهتر وظایف خود نیاز به وسیله ای دارد تا موفق عمل کند و این نیاز همانا تهیه و تنظیم آمار است.
آمارشاخه اي از رياضيات است كه در آن با به دست آوردن نتايجي از يك سري داده ها سر و كار داريم؛ در نگاه كلي، آمار را ميتوان وسيله اي جهت سامان بخشيدن به اموري دانست كه در ابتدا هيچ نظمي ندارند و اگر هم نظمي دارند، به صورتي جزيي در آنها ديده مي شود. 
تهيه آمار و استخراج نتايج نهايي از آنها در واقع كمكي است به نظم دادن و ترتيب يا فقه نمودن امور دراز مدت كه در كوتاه مدت نتيجه بخش نيستند و به برنامه ريزي جامعي نياز دارند تا هر زمان بتوان با استناد به اين برنامه ريزيهاي مكتوب، گوشه اي از كار را به پيش برد. 

به مناسبت روز آمار وبرنامه ریزی، خبرنگار شیرازه در گفتگو با محمد صفری یکی از اساتید دانشگاه نقطه نظرات وی را درباره آمار و برنامه ریزی جویا شده است:

تعریف شما از آمار چیست؟
در ابتدا گرامی می دارم اول آبان ماه روز آمار و برنامه ریزی و تقدیر و تشکر می کنم  از همه دست اندر کاران تولید آمار در کشور .
کلمه آمار Statistics از کلمه State  به معنی دولت گرفته شده است و اشاره به آمار و اطلاعاتی دارد که در گذشته توسط دولت در امور مختلف جامعه جمع آوری میشد.
اما مفهوم کلمه علم آمار، اصول و روش جمع آوری اطلاعات آماری، نمایش دادن آن ها و تجزیه و تحلیل و استنتاج آماری است که مفهومی وسیع  و کاربردی دارد.

 نظر شما در خصوص اهمیت آمار در کارها چیست؟   
به اعتقاد برخي از صاحبنظران مديريت يعني تصمیم گيري و تصميم گيري بر مبناي آمار و اطلاعات انجام مي‌شود در نتيجه اگر آمار و اطلاعات مورد استفاده در تصميم گيري درست باشد تصميم درستي گرفته می شود اما اگر آمار و اطلاعات استفاده شده غلط باشد يقيناً تصمیم گيري نادرست خواهد بود به همين دليل برنامه ريزي درست بر پايه‌ آمار درست ممكن خواهد بود و به تبع مديريت بهتر، جامعه بدون آمار و اطلاعات دقيق، به موقع و هدفمند غير ممكن مي‌باشد.

چرا برخی افراد به آمارهای موجود اعتماد ندارند؟
در موضوع آمار دو گروه نقش دارند يك گروه تهيه کنندگان هستند و يك گروه دیگر بهره برداران از آمار؛ گروه اول بر این باورند كه چون برنامه ريزان در برنامه ريزي های مدیریتی از آمار استفاده نمي‌كنند پس كار آنها کم اهميت و بي‌نتيجه است بنابراین ممكن است در استخراج و تدوين آمار دقت لازم به عمل نیاورند و آمار دقیق و به موقع تهیه نشود از طرفي گروه دوم یعنی بهره برداران از آمار نيز اعتمادي به آماري تهيه شده توسط گروه اول ندارند به همين دليل كمتر از آمار و اطلاعات موجود در برنامه ريزي خود استفاده مي‌كنند و بیشتر با حدس و گمان یا با استناد به تجربه گذشته تصمیم گیری می کنند اين آسيب باعث مي‌گردد تا برنامه ريزي‌‌هاي مديريتي بدون پشتوانه‌ آمارهاي دقيق و معتبر انجام شود و در نتيجه منابع و امكانات به طور مطلوب تخصيص پيدا نكند در نتیجه امور بر اساس آزمون و خطا يا حدس و گمان مديريت شود.

از طرفی ممکن است از آمار استفاده ابزاری کنند و آن را برای مقاصد خاص سیاسی یا مدیریتی و یا به عنوان یک ابزار برای تقویت خود و تخریب دیگران مورد استفاده قرار دهند و آمار را تحریف کنند به همین دلیل رعایت اصول اخلاق حرفه ای در تهیه آمار به یک موضوع قابل توجه تبدیل شده است. 
 
ضرورت استفاده صحیح مدیران از آمار چیست؟
 مديران و سياست مداران كشور بايد در تصميم گيري‌ها، برنامه‌ ريزي‌ها و خط مشي گذاري‌هاي ملي و منطقه‌اي به آمار و اطلاعات مورد نياز در حوزه‌‌ي مديريتي خود دسترسي كامل داشته باشند سازمان‌ها بايد با استفاده از نرم افزارهاي آماري و شبكه‌هاي تحت وب آمار مورد نياز مديران و برنامه ريزان را به موقع و به دقت در اختيار آنان قرار دهند تا هيچ برنامه ريزي بدون آمار برنامه ريزي نکند قطعاً اين موضوع بايد يك شعار يا يك اصل مديريتي تبديل شود كه بدون آمار برنامه ريزي نكنيم.
 آمار در سطح كلان بر سطح رفاه، آسايش و پیشرفت جامعه نقش دارد برنامه ريزي‌هاي کوتاه مدت و بلند مدت ‌اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور  و حتی تحقق چشم انداز ملی بدون پشتوانه آمار و اطلاعات درست قادر نخواهد بود ما را به اهداف پيش بيني شده برساند.

برای افزایش کیفیت آمار در کشور چه باید کرد؟
در آمار، سه موضوع بايد مد نظر قرار گيرد اول اينكه آمار بايد دقيق باشد و بر اساس واقعيت‌هاي موجود تهيه شود آمارگيران بايد براساس تخصص و  اصول اخلاق حرفه‌اي خود فقط به واقعيت آمار توجه داشته باشند.

نكته‌ي ديگر اينكه آمار بايد به موقع و به هنگام باشدآمارهاي سوخته شده و تاريخ گذشته كمكي به برنامه ريزي كشور نمي‌كند و سوم اينكه آمار بايد هدفمند تهيه شود به اين معني كه استخراج آمار‌هاي مختلف و غير هدفمند و تهيه انبوهي از آمار و اطلاعات كه هيچ کاربردی در برنامه ريزي‌هاي ملي و منطقه‌اي  ندارد هيچ دردي را درمان نمي‌كند ما بايد بدانيم كه چه برنامه ای  داریم؟ چه تصميمي مي‌خواهيم بگيريم؟ و به چه آمار و اطلاعاتي نياز داريم آنگاه آمار و اطلاعات  مورد نیاز را به دقت و به موقع تولید كنيم.

و نكته‌ي آخر اينكه آمار به تنهايي مشكلي را درمان نمي‌كند، نبايد توليد آمار را معادل رشد و پيشرفت كشور دانست زيرا آمار بايد به اطلاعات، تحلیل و برنامه تبدیل شود تا بتواند با مخاطبین خود حرف بزند، آمارهای واقعی و به موقع سرمایه کشورمحسوب می شود.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان