کد خبر: ۹۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
بزرگترین دستاورد برجام؛

آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نخواهد کرد

دکتر پورپزدان پرست دلیل محقق نشدن قرارداد برجام را بازی درآوردن آمریکا و فشار این شیطان بزرگ به اروپایی ها با تحریم بر علیه شان عنوان کرد و اظهار داشت: اروپایی ها و بانک جهانی از ترس تحریم و جریمه های آمریکا با ایران مبادله نکردند و بانک ها ما را تحریم کردند.

دکتر سید محمد هاشم پوریزآمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نمی کنددان پرست عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در رشته اقتصاد و از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است که در جریان تسخیر لانه جاسوسی و وقوع انقلاب دوم حضور داشته است. او در کتاب خود با اسم روزخدا_تسخیر لانه جاسوسی به شرح حوادث و رخدادهای نخستین روزهای تسخیر لانه جاسوسی پرداخته است، وی در زمان تسخیر لانه جاسوسی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بوده است.

خبرنگار شیرازه در خصوص بررسی بحث برجام به گفتگو با دکتر سید محمد هاشم پور یزدان پرست پرداخته است:

یزدان پرست با اشاره به تحریم هایی که در رابطه با اقتصاد ما به بهانه مسائل هسته ای به وجود آمد گفت: آمریکا با تهمت زدن به ایران مبنی بر اینکه ما دنبال سلاح هسته ای هستیم با همکاری هم پیمانانش ایران را تحریم کرد؛ کشور ما به دنبال تهمت آمریکا از لحاظ بیمه ای، کشتیرانی و از همه مهمتر در حوزه بانکی و شبکه سوئیس تحریم شد.

وی با بیان اینکه شبکه سوئیس یک شبکه بانکی ملی است که دولت ها کلا تجارت جهانی شان توسط این بانک انجام می دهند، اظهار داشت: پول نفت ما از طریق شبکه سوئیس به ما پرداخت می شود و ما از طریق آن کالاهایی را که خریداری می کنیم، در جهان پولش را پرداخت می کنیم؛ کشور ما بخاطر تحریم هایی که متحمل شده است در موقعیت خیلی سختی قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه همچنین با اظهار اینکه با سر کار آمدن دولت آقای روحانی، وزیر امور خارجه مأمور به انجام مذاکرات شد و پس از شروع مذاکرات نهایتا بیانیه ای صادر شد، افزود: نتیجه صدور این بیانیه برجام شهرت پیدا کرد و تلاش بر روی برداشتن تحریم ها و کم کردن سانتریفیوژها و یک سری محدودیت های دیگر بود.

عضو هیئت عملی دانشگاه شیراز با اشاره به صدور اجازه رهبری برای انجام مذاکرات برجام، گفت: دولتمردان برای انجام مذاکرات رفتند و علاوه بر اینکه مقام معظم رهبری حمایت و پشتیبانی خود از مذاکره کنندگان اعلام کردند، خطوط قرمزی نیز طرح کردند که دولتمردان از آن خطوط قرمزها خارج نشوند و طرف های مقابل هم این کار را بکنند و بیش از این توقع نداشته باشند.

پوریزدان پرست در ادامه با بیان اینکه مذاکره کنندگان و برخی دیگر پس از مصوب شدن برجام خوشحال شدند و برخی تصور می کردند خورشید درخشان برجام همه مشکلات اقتصادی را حل می کند، تورم کنترل می شود و درآمدها نیز با سرعت رشد پیدا می کند، تصریح کرد: اتفاقات و نتایج پیش بینی شده محقق نشد و خورشید درخشان برجام نتیجه بخش نبود.

وی دلیل محقق نشدن قرارداد برجام را بازی درآوردن آمریکا، تحریم و فشار این شیطان بزرگ به اروپایی ها عنوان کرد و اظهار داشت: اروپایی ها و بانک جهانی از ترس تحریم و جریمه های آمریکا با ایران مبادله نکردند و بانک ها نیز ما را تحریم کردند.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه پس از مذاکرات برجام، تا حدی تحریم های کشتی رانی برداشته شد و راه، نسبتا برای مبادلات، تجارت و صادرات ایران باز شد، خاطرنشان کرد: یک سال از قضیه برجام می گذرد، بسیاری از تحریم های آمریکا برداشته نشد؛ بیش از دو هزار میلیارد اموال بلوکه شده ما را برداشتند و حتی جریان 11 سپتامبر را به ایران نسبت دادند.

پوریزدان پرست با اظهار اینکه باید متعادل و منصفانه آنچه را که اتفاق افتاد را بگوئیم، گفت: برجام هم به نفع ما بود و هم به ضرر ما بود.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین دستاورد و منافع برجام این بود که فهمیدیم آمریکا به هیچ کدام از میثاق هایی که بسته عمل نمی کند و به اتمام نخواهد رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه یک گروه یک جریان سیاسی به شدت عاشق مذاکره با آمریکا بود و چند دهه به مسئولین و به رهبری فشار می آورد که باید با آمریکا مذاکره کنیم، اظهار داشت: این موافقان مذاکره آمریکا را آنگونه که بود نمی دیدند و تجزیه و تحلیل نمی کردند با اعتمادهای بی حساب و کتاب و خوش بینانه ای که به آمریکا داشتند جلو رفتند ولی شاهد تحقیرآمیز بودن رفتار این شیطان بزرگ با جمهوری اسلامی ایران بودند.

استاد دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه آمریکا به هر طریقی می خواهد به جمهوری اسلامی ضربه بزند، خاطرنشان کرد: این کشور امضایش خشک نشده پیمانش را فراموش می کند همانگونه که با لیبی نیز همین کار را کرد، مجبورش کرد تمام امکانات هسته ای خود را جمع کند و سر سوزنی به هیچ کدام از وعده هایی که داده بود عمل نکرد.

وی با عنوان اینکه در گذشته هم معاویه آمد پیمان صلح با امام حسن بست و فردایش قرار و پیمان خود را فراموش کرد، تصریح کرد: آمریکا دنبال انجام میثاق نیست؛ هیچ پیمانی در مکتب اینها عملیاتی نمی شود و در تجربه نشان داده اند که وفای به عهد ندارند.

پوریزدان پرست با اظهار اینکه اگر در مکتب ما این اصل وجود دارد که به پیمانمان عمل کنیم در مکتب آمریکا هم این اصل وجود دارد که در راستای منافع خودش از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و به هیچ پیمانی پای بند نیستند، افزود: آمریکا از طرفی قرارداد می نویسد و از طرفی دیگر می رود دنبال راه هایی که به تعهداتش عمل نکند، با ما پیمان می بندد که تحریم ها را بردارد از آن طرف می رود دیگر ممالک را با فشار و تحریم می ترساند که با ایران مبادله و معامله ای نداشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی در زمان امام خمینی حرف هایشان را نمی زدند ولی یواش یواش پس از رهبر کبیر انقلاب اسلامی، نظراتشان را اعلام کردند، گفت: امام گفتند آمریکا شیطان بزرگ است ولی آنها گفتند نه آمریکا شیطان نیست، می شود با او مذاکره کرد ، مراوده داشت و بدون آمریکا نمی توان زندگی کرد.

پوریزدان پرست اظهار داشت: برخی مخالف نظر امام بودند و می گفتند آمریکا شیطان بزرگ نیست، بحث توهم توطئه را به میان آوردند و گفتند امام اشتباه گفته است، به آمریکا خوش بین بودند و مذکره کردند.

وی در انتها با بیان اینکه طرفداران مذاکره با آمریکا آمدند شعارها را عوض کردند، افزود: آنها شعار نه غزه نه لبنان طرح کردند، شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه را عنوان کردند و حتی موضوع جنگ را نیز زیر سؤال بردند و گفتند که جنگ اشتباه بوده و بعد از فتح خرمشهر نباید جنگ را ادامه می دادیم و فراموش کردند که شیطان بزرگ در این انقلاب و ام الفساد قرن آمریکا است.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان