کد خبر: ۹۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵
پایان فصل برداشت گردو از باغات گردوی بوانات؛

افت بیش از 85 درصدی تولید گردو در سایه سرد خشکسالی + تصاویر

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی بوانات گفت: علت اصلی افت تولید گردوی بوانات در سال زراعی گل دهی زودتر از موعد و سرمازدگی بهاره می باشد.
به گزارش شیرازه، شهرستان بوانات با بیش از 2100 هکتار باغ گردو از حیث سطح زیر کشت و میزان تولید مقام اول تولید این میوه را در استان فارس داراست که قدمت کاشت گردو در بوانات طبق نظر کارشناسان محلی به زمان آغاز اسلام در این منطقه می رسد. فصل برداشت گردو از باغات گردوی شهرستان بوانات از اوایل شهریور ماه آغاز و تا اوایل آبانماه بطول می انجامد.

دهقانیان مسئول روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان بوانات در این خصوص گفت: شهرستان بوانات با دارا بودن 2100 هکتار باغ گردو مقام اول تولید گردو را در استان فارس داراست که این گردوی بومی از لحاظ کیفیت، طعم و مزه مطلوب و بازار پسندی خاص منطقه بوده که سایر گردوهای دیگر مناطق نیز گاها با عنوان گردوی بوانات در بازار به فروش می رسد.

هاشمی کارشناس باغبانی بوانات نیز در این باره اظهار داشت: از میزان 2100 هکتار سطح زیر کشت باغ های گردوی این شهرستان مقدار  1900 هکتار درختان گردوی بارور و دویست هکتار باغ جوان گردو می باشد.

جهانبخش هاشمی افزود: پیش بینی می شود پاییز امسال 700 تن گردو در این شهرستان برداشت شود که این میزان در مقایسه با 4 هزارتن گردوی برداشت شده، نسبت به میانگین سالهای گذشته بیش از 85 درصد کاهش خواهد داشت.

وی عنوان کرد: علاوه بر خشکسالی چندین ساله که سبب افت تولید گردو در این شهرستان شده، دلیل اصلی کاهش میزان عملکرد درختان گردو در سال جاری، گرم شدن زودتر از موعد هوا در زمستان گذشته و بطبع شکوفه دهی زودتر از موعد درختان و همزمانی آن با سرمای دیر رس بهاره بوده که سبب خسارت سنگین به باغات میوه شهرستان از جمله گردو گردیده که این پدیده موجب وارد شدن خسارات سنگین مالی به باغداران گردو کار این شهرستان شده است.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد: با توجه به مشروب شدن باغات گردوی کهنسال این شهرستان از قنوات، در حال حاضر با تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، سبب کم شدن آب منابع زیر زمینی وبطبع خشک شدن درختان گردو گردیده و مابقی هم در آستانه خشک شدن قرار گرفته است واین میراث گرانبها و ارزشمند که حاصل زحمات نسلهای گذشته بوده در معرض نابودی کامل قرار است.

لازم به ذکر است که شهرستان بوانات با داشت بیش از 520 دهنه قنات یک چهارم کل قنوات استان را در خود دارد که به سبب خشکسالی های یک دهه اخیر و برداشت بی رویه آب توسط چاه های کشاورزی نزدیک به 75 درصد این قنوات خشکیده اند.



منبع: حرف رسا
نظرات بینندگان