کد خبر: ۹۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵

سه وزیر جدید و موانع پیش رو

آقای روحانی در شرایطی برای سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تربیت بدنی و ورزش رأی اعتماد گرفت که هر سه وزیر برای پیشبرد برنامه‌های درازمدت خود فرصت کوتاهی در اختیار دارند
به گزارش شیرازه، در این یادداشت به قلم محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه عصر مردم آمده است: آقای روحانی در شرایطی برای سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و تربیت بدنی و ورزش رأی اعتماد گرفت که هر سه وزیر برای پیشبرد برنامه‌های درازمدت خود فرصت کوتاهی در اختیار دارند هر چند تأیید و رأی اعتماد هر سه وزیر نشانه نسبی حسن نیت مجلس به عملکرد دولت روحانی است و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.
و اما بعد:
آقای روحانی در فرازی از سخنرانی خود در مجلس دیروز گفت که تغییر وزراء به منزله عقب‌نشینی دولت از سیاست‌های فرهنگی و برنامه‌های خود نیست، بلکه سرعت دادن به تحقق برنامه‌هاست.
با این وضع نمی‌توان انتظار داشت که در رویکرد وزرای جدید به موضوعات مطرح شده قبلی به ویژه در عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش شاهد تغییرات چشمگیری باشیم.
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد هم در سخنرانی خود اعلام کرد: هم و غم بیشتر ما رفع تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ است.
ناگفته نماند که از آغاز حرکت دولت روحانی کم و بیش شاهد کاهش حمایت‌های دولتی به نشریات بوده‌ایم که اگر رفع تصدی‌گری را در اینگونه موارد تفسیر کنیم باید در آینده شاهد واگذاری بیشتر محور مالی فرهنگ به بخش خصوصی باشیم.
مهم‌ترین موانعی که وزرای گذشته فرهنگ و ارشاد اسلامی از بدو انقلاب با آن مواجه بوده‌اند اختلاف نظر مسئولین حکومتی و آقایان علما با نحوه ترویج فرهنگ و هنر بوده است.
درست به خاطرم آقای مهاجری وزیر اسبق وزارت ارشاد به هنگام معرفی آقای جلیل سازگارنژاد به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار داشت: «ما در حوزه فرهنگ و ارشاد، فرهنگ را می‌پذیریم و ارشاد را به آقایان علما واگذار می‌کنیم…» این سخن بدان معنی بود که ارشاد وظیفه‌ای سنگین بر دوش این وزارتخانه است و از پس آن برنمی‌آید.
و اما ابزار اعتلای فرهنگ و نیروی جاذبه آن هنر است. بعضی از هنرها از جمله موسیقی که امروز همگان با گونه‌های مختلفی با آن سر و کار دارند را بعضی از آقایان مراجع و حوزه‌های علمیه برنمی‌تابند و از آن تفسیرها و تحلیل‌های گوناگون کرده و یا بعضاً آن را وسیله‌ای برای انحراف افکار عمومی دانسته تا جایی که اخیراً راه‌اندازی کنسرت در دو شهر مذهبی مشهد و قم هم چالش برانگیز شد و اعتراضاتی در پی داشت تا به آنجا که منجر به استعفای آقای علی جنتی گردید.
با این وصف باید منتظر ماند و دید که آقای صالحی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد که سمت معاونت آقای جنتی را عهده‌دار بوده همان سیاست قبلی را دنبال می‌کند و یا با رویکرد جدیدی وارد صحنه می‌شود هر چند زمان کوتاهی تا انتخابات جدید در اختیار دارد و قاعدتاً کج‌دار و مریز روند گذشته را ادامه خواهد داد.
و اما برای وزیر جدید آموزش و پرورش کار مشکل‌تر است. زیرا معضل صندوق تعاونی فرهنگیان و سؤال بی‌پاسخ مانده هشت هزار میلیارد کجا رفته پیش روی ایشان است.
و موضوع مهم‌تر مسأله حقوق ناچیز معلمان است که هرگونه افزایش آن مستلزم اعتبار کلانی است که بتواند در آشفته بازار اقتصادی فعلی رضایت نسبی آنان را جلب کند. موضوع واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی هم یکی از طرح‌های مورد اعتراض بوده است. در واقع هر سه وزیر با امنیت روانی و جسمی مردم مواجهند یکی در حوزه فرهنگ و ارشاد، دیگری در حوزه آموزش و پرورش و سومی در تربیت جسمی و بدنی که مسلماً عملکرد خوب هر سه می‌تواند تا حدودی در سلامتی جسم و روح و روان مردم تأثیرگذار باشد.
هر چند دغدغه اقتصادی آقای روحانی در تأمین معیشت مردم را نمی‌توان نادیده گرفت اما بعید به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که بهای نفت نسبت به زمان دولت قبلی بیش از 50 درصد کاهش داشته است و دولت با معضلات مالی بانکی هم مواجه است که میراث عذاب‌آور دولت قبلی است بتوان در این فرصت کوتاه شاهد رونق اقتصادی بود. اما تلاش دولت در به ثمر رساندن برجام و رفع تصدی‌گری دولت بر امور اقتصادی و فرهنگی نقطه مثبتی است که می‌تواند چراغ امیدواری ملت را روشن نگاه دارد.
نظرات بینندگان