ایمن سازی راه های جاده ای در اولویت این انجمن است/ اگر خیرین ۵۰ درصد هزینه یک نقطه پرتصادف را متحمل شوند، ۵۰ درصد دیگر را دولت پرداخت می کند
به گزارش شیرازه، مجامع خیرین در واقع یک ظرفیت ویژه برای احیای بخش های فرهنگی، آموزشی، عمرانی و اجتماعی شهرها است. انجمن های خیرین، نهادی غیردولتی و مردم نهاد در ایران است که با هدف های مشخص از جمله ساختن مدرسههای جدید و نیز بازسازی و سایر موارد، در جمهوری اسلامی ایران بنا نهاده شده است.
نحوه فعالیت انجمن های خیرین بیشتر بر اساس تشکیل نشستهای محلی در سطح شهرها و استانها و یا برپایی جشنواره در داخل و خارج کشور برای تامین هزینه های حوزه های مشخص است. معمولاً فعالیتهای انجمن بر اساس تعهداتی که اعضا متقبل میشوند، صورت می گیرد.
سابق بر این، انجمن های مختلف از جمله انجمن خیرین مسکن ساز و شهرساز، مدرسه ساز، مسجد ساز، تأمین سلامت و از این قبیل، فعالیت خود را آغاز کرده بودند، اما متناسب با نیازهای روز جامعه، انجمن های دیگری نیز برای تأمین این نیازها در مناطق محروم و کمتربرخوردار، تأسیس و راه اندازی می شوند. یکی از این انجمن های نوبنیاد، انجمن خیرین راه و ترابری است.
مهندس سید حسین میرشفیع، مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری کشور در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با بیان اینکه این انجمن به منظور ایجاد بستر و تسهیل امکانات حمل و نقل در نقاط نیازمند، آسیب دیده و محروم، توسط جمعی از خیرین تشکیل شده است، آمادگی آن را جهت ارائه خدمات، جذب و هدایت کمک های فکری، مادی و معنوی خیرین مرتبط در این زمینه اعلام کرد.
به گفته وی، از اهداف این انجمن، می توان به اشاعه فرهنگ مشارکت و جلب کمک های مردمی حوزه حمل و نقل در مناطق محروم و مورد نیاز؛ مراقبت از اجرای نظرات و اهداف شرعی و قانونی خیرین در طول حیات خیر و تداوم امور طبق خواسته خیــر؛ انجام بهینه عملیات عمرانی از طریق مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای اهداف و نظرات خیرین مطابق ضوابط و مقررات در مناطق محروم و مورد نیاز؛ و ارتقاء ایمنی راه های مناطق محروم و مورد نیاز از طریق فرهنگ سازی و تأمین تجهیزات و تسهیلات میان راهی (از قبیل احداث پل، زیرسازی، روسازی، تعریض، بهسازی، احداث نمازخانه، سرویس بهداشتی، پارکینگ، استراحتگاه، تکمیل علائم، تجهیزات، روشنایی و ارتباطی و …) اشاره کرد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه های زیربنایی همچنین، جلب مشارکت ذینفعان صنعت حمل و نقل (از قبیل مشاورین، پیمانکاران، کارفرمایان، بیمه گذاران، بهره برداران، سازندگان، انجمن های صنفی، اصناف و …) به منظور جذب منابع و هدایت به سمت اهداف انجمن؛ ارتباط، همراهی و همکاری با سایر جوامع خیرین و تشکل های هم راستا، از دیگر اهداف این انجمن معرفی کرد.
به گفته میرشفیع، مشخص شدن نیازمندی های مربوط در مناطق محروم و نیازمند؛ اولویت بندی نیازمندی ها از سوی هیأت مدیره و با هماهنگی مراجع دولتی و دستگاه های ذیربط؛ جلب و جذب مشارکت و کمک های مادی، فکری و معنوی خیرین، برای اجرای طرح ها؛ مراقبت از اجرای بهینه طرح ها و نظرات خیرین؛ و تحویل طرح های اجرا شده به بهره برداران با هماهنگی های مربوطه، از روشهای اجرای اهداف این انجمن است.
وی به تشریح حمایتهای دولتی (برای کمک به خیرین به منظور اجرای پروژهها) انجمن خیرین راه و ترابری، پرداخت و گفت: تأمین تمامی قیر مورد نیاز برای روسازی آسفالتی راههای روستایی بالای ۵۰ خانوار، امکان مشارکت دولت در اجرای خطکشی، نصب علائم و ارتباطات در مناطق محروم و نیازمند، امکان تأمین زمین و اجرای راههای دسترسی برای احداث نمازخانه، سرویس بهداشتی و تسهیلات میان راهی، پرداخت ۵۰ درصد از هزینه اجرای پروژه های مورد نظر در مناطق محروم و نیازمند با تأیید انجمن خیرین راه و ترابری، تأمین ماشنآلات راهسازی به صورت امانی به منظور اجرای پروژههای خیرین، و امکان معرفی خیرین به بانکهای عامل جهت اخذ تسهیلات بانکی به منظور اجرای پروژه در مناطق محروم و نیازمند با تأیید انجمن خیرین راه و ترابری، از جمله این حمایت هاست.
در ادامه، بهنام رضائی، رئیس انجمن خیرین را ه و ترابری فارس و مشاور مدیرکل و سرپرست حوزه مدیریت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس هم در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در استان فارس این انجمن کمتر از یک سال پیش راه اندازی شد گفت: از اسفند ماه 98، وارد فاز جدید فعالیت شده ایم.
به گفته وی از آنجا که استان فارس بیش از ۲۱ هزار کیلومتر راه جاده ای دارد، ایمن سازی راه های جاده ای در اولویت این انجمن است.
رضایی با تأکید بر اینکه انجمن خیرین راه و ترابری، به عنوان یک بازوی کمکی در کنار اداره کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای فعالیت می کند، تصریح کرد: دولت به تنهایی نمیتواند از عهده هزینههای ایمن سازی راه های جاده ای برآید.
رضایی افزود: هدف این انجمن علاوه بر تسهیل حمل و نقل در مناطق محروم، نیازمند و آسیبدیده، ایمن سازی نقاط مستعد تصادف جهت کاهش تلفات ترافیکی برون شهری است.
به گفته رئیس انجمن خیرین را ه و ترابری فارس، تهیه یک بانک جامع اطلاعات از خیرین بخش راه و ترابری استان، شناسایی نقاط نیازمند کمک خیرین، و اولویت گذاری آن ها، از اقدامات اولیه این انجمن در استان فارس است.
رضایی گفت: انجمن خیرین راه و ترابری استان فارس دست همکاری به سوی همه کسانی که تمایل به کمک در این حوزه برای کم کردن تلفات جادهای دارند، دراز می کند.
وی تأکید کرد: بر اساس تفاهم نامه های صورت پذیرفته، اگر خیرین ۵۰ درصد هزینه یک نقطه پرتصادف را متحمل شوند، ۵۰ درصد دیگر را دولت پرداخت می کند.
مشاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس، اشاعه فرهنگ مشارکت و جلب کمکهای مردمی در حوزه حمل و نقل مناطق محروم و نیازمند، مراقبت از اجرای نظرات و اهداف شرعی و قانونی خیرین در طول حیات خیّر و تداوم امور طبق خواسته او، انجام بهینه عملیات عمرانی از طریق مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای اهداف و نظرات خیرین مطابق ضوابط و مقررات در مناطق محروم و نیازمند، ارتقاء ایمنی راههاي مناطق محروم و نیازمند از طریق فرهنگسازی و تأمین تجهیزات و تسهيلات ميان راهي (از قبيل احداث پل، زیرسازی، روسازی، تعریض، بهسازی، احداث نمازخانه، سرويس بهداشتي، پارکینگ، استراحتگاه، تکمیل علائم، تجهيزات، روشنايي و ارتباطي و ... )، جلب مشارکت ذينفعان صنعت حمل و نقل ( از قبيل مشاورين، پيمانكاران، كارفرمايان، بیمه گذاران، بهره برداران، سازندگان، انجمن های صنفی، اصناف و ... ) به منظور جذب منابع و هدايت به سمت اهداف انجمن، ارتباط، همراهي و همكاري با ساير جوامع خيرين و تشكلهاي هم راستا را از کلیات اهداف تشکیل انجمن خیرین راه و ترابری را شامل دانست.
وی افزود: مشخص شدن نیازمندیهای مربوط در مناطق محروم٬ اولویت بندی نیازمندیها٬ جلب و جذب مشارکت و کمکهای مادی، فکری و معنوی خیرین برای اجرای طرحها٬ مراقبت از اجرای بهینه طرح ها و نظرات خیرین٬ تحویل طرحهای اجرا شده به بهره برداران، بسترهای تحقق اهداف انجمن خیرین راه و ترابری است.
رضایی گفت: امکان تأمین زمین و اجرای راههای دسترسی برای احداث نمازخانه٬ سرویسهای بهداشتی و تسهیلات راهی٬ پرداخت 50 درصد از هزینه پروژههای مورد نظر در مناطق محروم و نیازمند از سوی وزارت راه و شهرسازی٬ تأمین ماشین آلات راهسازی برای خیرین به منظور اجرای پروژهها به صورت امانی٬ و امکان معرفی خیرین به بانکهای عامل برای اخذ تسهیلات بانکی، خدماتی هستند که دولت در اختیار خیرین راه و ترابری برای اجرای پروژهها قرار میدهد.
انتهای پیام/