یادداشت//
مردم در نظام جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارند؟
کارشناس علوم سیاسی در واکاوی جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: طبق اصل ۶ قانون اساسی اداره کشور واگذار شده به اراده و نظر مردم، بنابراین مردم این نظام را از آن خود میدانند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، غلامرضا صفرپور کارشناس علوم سیاسی و مسئول معاونت بررسی وگفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس در یادداشتی اختصاصی برای این رسانه به تبیین جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: سابقه انتخابات در ایران برمیگردد به دوران نهضت مشروطیت به رهبری علمایی همچون آیت الله بهبهانی، آیت الله شیخ فضل الله نوری و آیت الله طباطبایی در سال۱۲۸۵که واکنشی بود در برابر استبداد و خودکامگی سلسله قاجار که همه چیز در اختیار فرمان ملوکانه قرار داشت؛ بعد از شکل گیری نهضت مشروطیت مدتی نگذشت که مجلس توسط محمدعلی شاه و لیاخوف روسی به تو بسته شد.
در زمان رضاخان نیز آقای مدرس حتی رای خودش هم خوانده نشد و در زمان محمدرضا شاه نیز در آبان ماه ۴۳ مجلس شورای ملی و سنا سند تحقیر ملت ایران لایحه کاپیتولاسیون رو تصویب نمودند؛ قبل از انقلاب یک مجلس فرمایشی بود که اکثریت آن اشراف زادگان، فئودالها شکل می دادند که سابقه انتخابات ریاست جمهوری نیز برمی گردد به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همانطور که ذکر شد نوع حکومت های قبل از انقلاب مشروطه سلطنتی و موروثی بود که باز در تاریخ شاهد به قدرت رسیدن یک پسر بچه ۱۱ ساله به نام احمد شاه قاجار هستیم قبل از انقلاب رابطه بین دولت و ملت رابطه ارباب و رعیتی بود اما نظام برخاسته از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است؛ که بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده است.
تلفیقی از جمهوریت و اسلامیت که جمهوریت آن نماد مقبولیت و جایگاه مردمی آن و اسلامیت نیز نشان از مشروعیت نظام دارد که این دو اصل از اصول لایتغیر قانون اساسی محسوب می شود و بر همین اساس طبق اصل ۶ قانون اساسی اداره کشور واگذار شده به اراده و نظر مردم، بنابراین چون مردم این نظام را از آن خود میدانند.
علاوه بر اینکه تاکنون در این مدت 42 سال از انقلاب 37 انتخابات را پشت سر گذاشته و تقریباً سالی یک بار که در هیچ کشور دیگری چنین نبوده و نیست و با حضور خود در صحنه هرجا برای امنیت نظام احساس خطر نموده با همه مشکلاتی که داشته اند با حضور خود در صحنه آن خطر و تهدید رارفع نموده اند.
كاركردهای انتخابات
انتخابات در نظام مردمسالار كاركردهای ممتازی دارد كه اهميت و ضرورت آن را نشان میدهد؛ انتخابات كاركردهای فراوانی دارد كه مهمترين آنها عبارتند از:
1ـ انتخابات عالیترين مظهر حضور مردم در عرصه سياسي و مهمترين مجراي تحقق حاكميت مردم است. نظام مردمسالار، نظام حاكميت مردم بر سرنوشت خويش، نظام داشتن حكومتي برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر مردم است.
2ـ انتخابات فرصتي است براي مردم كه نظر خودشان را درباره شيوه حكومت و مديريت يك دولت ابراز كنند و اگر نارضايتي نسبت به آن داشته باشند، كسي يا گروهي ديگر را كه صالحتر و باكفايتتر ميشناسند، جايگزين سازند. بدين وسيله نظام سياسي، به سوي اصلاح و بهبودي و تكامل تدريجي پيش ميرود.
3ـ يكی از مهمترين كاركردهاي انتخابات قاعدهمند كردن انتقال قدرت سياسي از گروهي به گروه ديگر است. فقدان قاعدهاي براي انتقال و توزيع قدرت سياسي و مسئوليت اداره جامعه، مصائب سياسي گوناگوني به دنبال ميآورد. ايمان به وجود و كاركرد انتخابات بر گروههايي كه براي تصاحب قدرت سياسي به رقابت ميپردازند، تضمين ميدهد كه بهترين راه و شيوه كسب قدرت، حضور در انتخابات است، كسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعيت لازم از سوي مردم، مسالمتآميزترين شيوه در رسيدن به اريكه قدرت است.
4ـ انتخابات، زمينههاي لازم براي چرخش نخبگان و دگرگوني در بخشهايي از گروه حاكم را به طور مستمر فراهم ميآورد. در يك نظام مردمسالار، قدرت در چرخش است و به طور مداوم دست به دست ميگردد، هيچ كس براي هميشه از دستيابي به قدرت محروم نميشود.
5ـ برگزاري انتخابات مشاركتآميز و رقابتي، احساس مسئوليت نظام در مقابل خواستهاي جامعه را افزايش ميدهد، انتخابات موجب افزايش احساس مسئوليت حاكمان در مقابل خواستههاي جامعه ميشود.
6- انتخابات در فضا و شور رقابتي، آگاهيهاي سياسي ـ اجتماعي ملت را افزايش ميدهد و فضاي مناظرات و سخنرانيهاي تبليغاتي نامزدها، زمينه آگاهي مردم از وضعيت كشور در حوزههاي مختلف را فراهم ميآورد.
7ـ سازماندهي انتخابات واقعي با افزايش مشاركت و گسترش رقابت سياسي بين گروههاي مختلف سياسي ـ اجتماعي بستري مناسب براي رقابت تشكلهاي موجود در جامعه به وجود ميآورد و حتي شرايط و زمينههاي لازم براي ظهور گروههاي جديد سياسي ـ اجتماعي فراهم ميگردد.
8ـ در نهايت، مهمترين كاركرد ويژه انتخابات و مشاركت سياسي مردم، خنثيسازي توطئهها و تهديدهاي دشمنان است.
متاسفانه در دهه اخیر به علت ناکارآمدی دولت ومجلس دهم، ضعف مدیریت، عدم نظارت و وجود بیماری کرونا بر خلاف انتخابات دیگر حضور 43 درصدی مردم در پای صندوق های رای در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم. هرچند یک جریان خاص برای فرار از پاسخگویی از ناکارآمدی و ضعف مدیریت دولت برخاسته از جریان خودرا به نوعی به تحریم ها و ساختارهای قانونی نظام ارجاع می دهند ولی افکار عمومی جامعه ایرانی در عمل و واقعیت بیش از 80 درصد مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را ضعف مدیریت وعدم نظارت وگره زدن اقتصاد کشور به خارج را مسئله اصلی مشکلات اقتصادی می دانند.
انتخابات 1400 از جایگاه و اهمیت ویژه ای در بعد داخلی و خارجی برخوردار است زیرا در شرایطی برگزار می شودکه نظام بین الملل در حال پیچ تاریخی (افول هژمونی آمریکا) و دربعد داخلی انقلاب اسلامی دردهه پنجم خودش قرار داشته و انتظار می رود که این انتخابات در فرایند پنجگانه ای که مقام معظم رهبری برای آن ترسیم نموده اند، جهت تحقق دولت اسلامی که زمینه سازتمدن نوین اسلامی و ظهور ولایت عظما در مقام معظم رهبری افق چشم انداز جمهوری اسلامی را در نظر گرفتهاند، رقم زده شود.
رهبرمعظم انقلاب برای تحقق و دستیابی به این اهداف و رفع مشکلات اقتصادی علاج دولت را جوانگرای حزب الهی مومن می دانند و طبیعی است که دشمنان و معاندین انقلاب اسلامی و برخی از جریان های سیاسی در کشور برای منافع واهداف خود چنین دولتی یک خطر جدی تلقی نموده و به هر ابزار و تکنیکی متوسل خواهند شد که این امر رخ ندهد چون دریافته اند که اگر قوای سه گانه با رهبری همسو و هماهنگ باشند اولا فشار حداکثری (جنگ ترکیبی) نه اینکه تأثیر خودش را از دست خواهد داد، بلکه عکس جواب می دهد.
ثانیٱ جریان هایی همچون اصلاحات و انحرافی دیگر در سپهر سیاست کشور جایگاهی نخواهند داشت؛ برای عدم تحقق این امر نظام سلطه فشار حداکثری خود را بر اساس مدل هسته ای فشار مذاکره و تسلیم بیشتر نموده تا از قبل آن بتواند برجام دو و سه (نفوذ منطقه ایی و موشکی) مولفه های قدرت ملی را از نظام بگیر ند و روند "نرمالیزاسیون" که بعد از جنگ تحمیلی از دولت سازندگی به وسیله تکنوکرات ها و غرب گرا ها شروع شده، تکمیل نمایند.
برای تحقق این هدف احتمال وجود دارد که در آستانه انتخابات بدون لغو تحریم ها مثل آب دادن به گوسفند در هنگام ذبح، کشورهای تحت امر خودشان از جمله کره جنوبی ،ژاپن و... در آزاد سازی دارایی بلوکه شده ایران مبادرت نمایند و از داخل هم بنا به اعتراف آقایان روحانی و واعظی که بالا و پایین کردن قیمت دلار دست دولت می باشد؛ با کاهش دلار و تحرکی به بورس و آزاد نمودن کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات کشور هم مسکنی در بیماری مزمن اقتصادی باشد وهم پوششی بر ضعف ناکارآمدی و مدیریت خود پیدا و هم در رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را موفق نشان داده زمینه ای برای دوقطبی سازی فضای انتخاباتی آماده نمایند.
انتظار می رود ملت فهیم ایران همچون ادوار گذشته با حضور پرشوردر 28 خرداد1400 و انتخاب فرد اصلح مشت محکمی بر دهان یاوه گویان ودشمنان جمهوری اسلامی ایران بزنند.
انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان