کد خبر: ۱۵۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

شفافیت به دیوار بدنه شهرداری برخورد کرد

با گذشت یکسال از انتخاب شورای ششم، شعار شفافیت نتوانست در عمل خود را نشان دهد. مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز می گوید با دیوار بدنه شهرداری برخورد کردیم و این سیستم در برابر شفافیت ایستادگی می کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سال گذشته در چنین روزهایی 13 عضو کنونی شورای اسلامی شهر شیراز با شعار شفافیت در مدیریت شهری، به تبلیغات مشغول بودند، کلافگی مردم از مدیریت پر از نقد گذشته و عطش جامعه برای آگاهی و نظارت پویا بر تصمیمات و اقدامات مدیران، منجر به محور شدن پایبندی به شفافیت، جهت انتخاب شد.

 اکنون در روزهای منتهی به سالگرد انتخابات شورای ششم، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار شیرازه در خصوص سرانجام شعار و وعده شفافیت توضیحاتی داد، که در اینجا ذکر می شود.

 شیرازه: شفافیت پر رنگ‌ترین شعار شورای ششم بود اما خروجی کنونی شورا راضی کننده نیست، ما فقط به صحن علنی دسترسی داریم، از مباحث کمیسیون ها بی خبر هستیم، حتی بودجه مصوب هم در دسترس نیست، یعنی حداقل ها هم رعایت نمی شود، پس وعده شفافیت چه شد؟

طاهری: اصولا وقتی می گوییم شفافیت، در مورد چیزی صحبت می کنیم که مبهم است مثلا وقتی در مورد بودجه صحبت می کنیم، بودجه چند لایه دارد، یک لایه کلی دارد که صفحه کلی درآمدها و هزینه ها است، لایه بعدی در رئوس که در کمیسیون‌ها می گذرد، بعد در حد یک کتابچه 300،400 صفحه ای ریز می‌شود. حالا روشن شدن کدام بخشش شفافیت محسوب می شود؟ آیا زمانی که ما کلیات را بیان کنیم، می توانیم قانع شویم یا خیر؟ بنظر می‌رسد چون حد ایستایی وجود ندارد باید برگردیم به قانون و البته چون قانون هم صراحت در این موضوع ندارد، ابهام همچنان باقی می ماند. بودجه، که بنظر من اگر روی سایت نیست فاجعه است و باید دنبالش رفت و کلیات را حداقل شهرداری و شورا منتشر کنند و بعد از این وارد جزئیات بشوند.

اما مطمئن باشید اگر کلیات بودجه هم منتشر شود، در بحث جزئیات ابهام باقی می ماند. مثلا همین الان در مجلس در بحث قانون شفافیت، در رابطه با اعلام اموال مسئولان در حال گردش و بررسی است که به چه صورت اتفاق بیفتد و چه کسانی مشمول این موضوع شوند.

شیرازه: همین اموال اعضای شورا، چرا اعلام نشد؟

 طاهری: در شورا ما همین موضوع را مطرح کردیم، از 13 نفر، 4 نفر برگه های دارایی خودشان را در زمان شروع شورا افشا کردند و به من به صورت امانت دادند که من در مخزن شورا نگهداری می کنم. این را باید چکارش کنم؟ اعلامش کنم؟ آن کسانی که نگفتند آیا در مظان اتهامند؟ متهم به چه چیزی هستند؟

اعضای شورا با پخش زنده کمیسیون ها مخالفت کردند

 شیرازه: ما از کمیسیون ها هم همچنان بی خبر هستیم

طاهری: این مواردی که بعضا به صورت موردی بیان می شود درست است، مثلا من اصرار داشتم پخش زنده را به کمیسیون‌ها هم بکشانیم اما خیلی از اعضا مخالفت کردند. حتی پیشنهاد کردم روابط عمومی رسما جدول زمانی کمیسیون ها را اعلام کند و رسانه ها در آنها حاضر شوند تا بخش عمده ای از این ابهامات برطرف شود.

من اعتقاد دارم رسانه می تواند واقعا پل صادقانه و عالمانه ای بین آنچه در شورا میگذرد و بستر افکار عمومی باشد و همین است که وقتی درست عمل نمی کند این ابهام به وجود می آید که چه در شورا و کمیسیون‌ها می گذرد.

صراحتا بگویم بعضی دوستان در شورا با این حرف بنده موافق نیستند، البته وارد رای گیری هم نشدیم و این موضوع را به صورت رسمی مطرح نکردیم. الان با توجه به مطالبه شما به نظر من، برای بار دوم مبحث کمیسیون ها را مطرح کنیم، اگر پذیرفته شد، رسما اعلام کنیم اگر هم رأی نیاورد رسما اعلام کنیم.  

روی زیرساخت فناوری اطلاعات تمرکز کرده ام

من فقط برای ایجاد زیرساخت فناوری به شورا آمدم، من آمدم هرچه داشتم و نداشتم در این شورا خرج کنم و بروم اصلا جدل اصلی من با شهردار، روی اینکه چه کسی را کجا گذاشته، نیست، فقط روی فناوری اطلاعات و برنامه ریزی آن تمرکز کرده ام که این بستر جمع شود.

سنگ فرش شیراز را طلا بگیرید اما اگر در شهرداری فساد باشد، من انقلابی محسوب نمی شوم. معنی شفافیت یعنی اینکه شما کاری کنید که بستر فساد جمع شود. بستر فساد چجور جمع می شود؟ وقتی همه چشمها روی کل کار قرار گیرد. الان من میتوانم یک فایل ورد را پی دی اف کنم، روی سایت قرار بدهم، بگویم این هم بودجه سال! به چه دردی می‌خورد؟

فاوای شهرداری سه ماه برای سایت ما را معطل کرده است

شیرازه: چرا شورای ششم حداقل همین نمایش را نداشت؟ شرایط سایت را دیدید؟

طاهری: سایت قرار بود باز طراحی شود، که متاسفانه به دلیل حرکت لاک پشتی فاوای شهرداری است، کاری که در بیرون در عرض یک هفته جمع می شود، الان سه ماه است ما را معطل کرده اند. من که دستگاه اجرایی نیستم، دستگاه اجرایی شهرداری است، فشار می آوریم، اما بیشتر از این چکار می توانم انجام دهیم.

به دیوار سیستم شهرداری برخوردیم

شیرازه: شورا خیلی توفانی شروع کرد با طراحی سایت انتخاب شهردار ما منتظر اتفاقهای بعدی بودیم.

طاهری: ما قبل از شروع شورا با دکتر نصیری پول روی هم گذاشتیم یک سایت رای انتخاب شهردار راه انداختیم ، دو پنجره دیگر هم داشت، پیشنهادات مردم و جمع آوری اطلاعات مشکلات مردم، گفتیم در شورا همین را دنبال می کنیم اما وقتی وارد شورا شدیم به دیوار بدنه شهرداری برخوردیم، که در برابر شفافیت مقاومت می کند.

مدیر شهرداری از رای شورا حساب نمی برد

شیرازه: اما شما به عنوان رئیس شورا قدرت این تغییرات را دارید!

طاهری: قانون ما آنقدر ضعیف است که فقط می گوید، باش یا نباش، قانونی که فقط اجازه گذاشتن و استیضاح شهردار را می دهد این قانون اشتباه است. قانونی که من اجاره نمی دهد مثل هیئت دولت، به تمام مدیران شهرداری رای بدهم، قانونی که مدیر شهرداری از رای شورا حساب نمی برد، می گوید من که حکمم را گرفتم با بودن شهردار هستم، با نبود شهردار نیستم. شما شفافیت را راه اندازی کنید، اگر ایشان نتواند نمره خودش را به نسبت ترازی که باید باشد نشان دهند، بودن یک مدیر به چه دردی می خورد؟

افرادی هستند که در طرح تفصیلی دست می برند

 الان در سامانه «سرای» شهرداری افرادی دسترسی دارند به کدهای همین شهر که طرح تفصیلی شهری را تغییر می دهند، 4 طبقه را می کنند 5 طبقه! حالا من شفافیت را از کجا شروع کنم؟ وقتی می گویم سیستم های شهرداری را باید یک پارچه کرد که کسی اجازه چنین کاری نداشته باشد مگر با اجازه افراد بالا دست و اگر هم چنین اتفاقی افتاد مشخص باشد، خوب چه کسی دارد مقابل ما مقاومت می کند؟

مدیران ناین ایلون (9،11)

سامانه ای دارند به نام «آمد و شد افراد»، اما چرا در سایت بارگذاری نمی کنند؟ تا معلوم شود برخی از مدیران و کارمندان شهرداری معروف به ناین ایلون هستند، 9 می آیند، 11 می روند، حقوق کامل و اضافه کاری هم می گیرند. این باید در سیستم خیلی عریان مشخص باشد، که هر کس چقدر کار می کند. سامانه ای به نام «گام» دارند که نشان می دهد روزی چند نامه آمده، چند نامه پاراف شده و ... چرا یک کارمند که روزی 20،30 نامه برایش می آید و سریع پاسخ می دهد و عنصری در شهرداری که وقعی به این موضوعات نمی گذارد، اختلافی بینشان نباشد و مردم ندانند؟ شفافیت یعنی من کارمند توسط مردم، آنلاین، واضح، روشن، بی پرده مورد ارزیابی قرار گیرم در موضوعات اقتصادی هم به همین شکل، بودجه یک موضوع است، روند و عملکرد مالی شهرداری هم در برابر بودجه یک موضوع است.

روزانه نشد، حداقل ماهانه باید گزارش بدهند، مردم باید ببینند! وقتی 100 میلیارد تومان (بودجه) یک دفعه می‌شود هزار میلیارد تومان، مردم باید ببینند! چه کسی باید انجام دهد؟ دستگاهی بنام شهرداری چه کسی باید به شهرداری بگوید؟ سیستمی به نام شورا کجا باید انجام دهد؟ در یک نهادهای تخصصی به نام کمیسیون‌ها.
این سیستم تعمدی دارد که کار نکند

من دو هفته قبل به شکل اتفاقی وارد سایت شورا شدم دیدم آخرین مصوبات متعلق به برج 8 سال گذشته است، به اخراج و قطع کامل حقوق و... تهدید کردم، بعد از همه این تهدیدها گفتند یک ماه طول می کشد! گفتم 24 ساعت مهلت می دهم، این سیستم تعمد دارد که کار نکند.

شیرازه: ولی باید از یک‌جا شروع کرد، با این نگاه همه راه‌ها بن بست است، شما در جایگاه رئیس شورا فدرت تغییر را دارید

طاهری: معماری سازمانی و یک پارچه کردن سیستمها، اولویت یک ما به عنوان رئیس شورا است. شفافیت برون داد سیستمی شدن است، تا چنین زیرساختی نباشد شفافیت فقط یک نمایش است. اگر زیرساخت هوشمند باشد و سیستم کار کند، هر لحظه امکان دیدن و رصد کردن وجود دارد. شفافیتی که شما از آن امروز صحبت کردید به صورت سوالی می پرسم، شامل این موارد است؟ بودجه هم در لایحه هم در مصوبه، حضور و غیبت اعضا و زمانی که می گذارند، اموال و دارایی های ابتدای عضویت است؟، مباحث و مصوبات کمیسیون‌ها؟ این موارد قابل مطرح شدن است.

لیست پر حاشیه

شیرازه: ما در ورود نیروهای انسانی هم با عدم شفافیت روبرو هستیم، افراد لیست پرحاشیه چگونه انتخاب شدند؟

طاهری: 3600 پست سازمانی در شهرداری داریم، زمان شهردار قبل این را بررسی کردند و 10 در صد آن که حدود 360 پست می شود، (اعداد تقریبی است) مجوز گرفته می شود که بر اساس لایحه بودجه 1400، تعدادی از نیروهای شرکتی را رسمی کند، برای رسمی شدن باید به افراد پست داد.

در گام بعد ایشان مجوز میگیرد که 10 درصد این تعداد که تقریبا 36 نفر می شود را به اختیار و انتخاب خود شهردار تبدیل وضعیت کند. در سال قبل از استقرار شورای ششم، اینها طی روندی که بعد از اینکه بررسی کردم، فرمالیته بوده، یک آزمون استخدامی گذاشتند که تقریبا همه 19،20 بودند و کمترین نمره 17 بود و نهایتا طبق ضابطه ای که گذاشته بودند تعداد از آنها، 23 نفر تبدیل وضعیت شدند و 13 نفر باقی ماندند.

سئوالی که شهردار از من می پرسد این است که چرا از من بخاطر این 13نفر سئوال می شود، اما برای آن 23 نفر از شهردار سابق تحقیق و تفحص نمی شود؟ این سئوال است که اگر قرار است شفافیت باشد و خوب است، برای همه باشد نه فقط ما. شهردار روندی را طی کرده، برده پیش وزیر کشور و از نگاه من وزیر هم طبق ضابطه ای که میان خودش و شهردارش بوده موافقت کرده و ایرادی نگرفته است. ایرادی که سازمان بازرسی گرفته، تعدادی از این 13 نفر، در مقام شرکتی بودن، شهردار به آنها مسئولیت داده، این تخلف قانونی است که ما هم قبول داریم و شهردار هم هر چه مجوز تفویض مالی به آنها داده بود پس گرفت.

جای خالی یک مطالبه گر منصف

کاملا شفاف گفتم اما از این شفاف تر  وقتی است که ما به ازای تک تک نیروهایی که از بدو شهرداری تا الان آمده اند، مشخص شود، چرا آمدند؟ برای چه آمدند؟ تا کی باید می ماندند؟ یک مطالبه گر منصف باشد، شهرداری را از ابتدا مطالبه کند، نه فقط از شورای ششم. معرفان را به ما معرفی کنند. نیروی شرکتی برای کار موقت می آید. 13 هزار نیرو همین الان در شهرداری اضافه اند، نان خور شهرداری اند، کار نمی کنند کاش همین حقوق را می گرفتند اما نمی آمدند سرکار، تا امضای آنها در دست و پا نباشد، تا کار پیش رود.

در شهرداری میلیاردی باغ جابجا می کنند

شیرازه: اعضای شورا کسی را با رانت و سفارش وارد شهرداری کرده اند؟

طاهری: از من بپرسید، بنده کسی را وارد شهرداری نکرده ام، از اینکه بقیه اعضا هم چنین کاری کرده اند یا خیر، واقعا اطلاعی ندارم. اما این 13 نفر، حتی اگر 200 نفر هم شود، دعوای شهرداری خیلی بالاتر از این حرفهاست، الان دارند میلیاردی باغ جابجا می کنند، خیلی قشنگ ما را به این افراد سرگرم کردند، آنطرف میلیارد میلیارد جابجا می کنند و این هم فقط فقط با طرح هوشمندسازی و سیستم یکپارچه و برخط قابل حل است،

آقای قانون به ما اجازه بده از معاونتهای شهرداری سوال کنیم

 شیرازه: همین جابجا کردن میلیاردی باغ را برای ما الان شفاف کنید!

طاهری: فسادهای بزرگ در شهرداری ها رخ میدهد. بخشی از رانتهای بزرگ در کل کشور در شهرداری ها رخ میدهد و هرچه شهرها کلان تر، رانتها بزرگتر و بیشتر.  بَرِ خیابان قصردشت، در واتساپ برای من پیام فرستادند که چرا جلوی این بنا را نمی گیرید، کد نوسازیش را آورد، بررسی کردیم 360 درصد تراکم داشت، تخلف به این بزرگی! متاسفانه در شهرداری گیر کرد و شهرداری انجام نمی داد. باید برویم از طریق دادستانی شکایت کنیم.

 ما از معاونتهای شهرداری، رئیس ادارت، دستگاه های شهرداری نمی توانیم بپرسیم، ما فقط طبق قانون داریم کدخدا منشی با شهردار برخورد می کنیم. این قانون ضعیف است، فقط می گوید اگر تخلف می کند، شهردار را بردار. آقای قانون شما باید به من اجازه بدهید من مدیران شهرداری را سنجش کنم، مدیری که در شهرداری نشسته نباید امنیت احساس کند و فقط به شهردار پاسخگو باشد، الان تهش این است که ماباید برویم از طریق دادستانی از مدیران بخاطر این پرونده ها شکایت کنیم. این برای شما و مردم عجیب نیست؟

 کمیسیون شفافیت

شیرازه: حتی اگر عجیب باشد اما وقتی راهی جز این نیست، باید رفت

طاهری: بله، منظورم از لحاظ روندی بود. اما جمع بندی صحبتهای امروز، مطرح کردن شفافیت در مصوبات کمیسیون‌ها، حقوق و دستمزدهای شورا و مدیران شهرداری، بودجه در لایحه و مصوبه، حضور و غیاب شورا و مشخص شدن مشاوران است این موارد اکثر شورا با آن مخالفت می کنند، اما بنظر من، طرحی به نام کمیسیون‌ شفافیت و مبارزه با فساد را مطرح کنیم تا نهایت ببینیم چه کسانی مخالفت می کنند.

شیرازه: یک ماه بعد برای بررسی نتیجه مراجعه خواهیم کرد.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان