کد خبر: ۱۶۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
جاذبه‌های دیدنی قیروکارزین؛

با «سنگ‌نگاره سرباز پارتی» قیروکارزین آشنا شوید

یکی از جذابیت‌های تاریخی قیروکارزین، سنگ نگاره سرباز پارتی است، برای ماجراجویی در شهرستان قیروکارزین، با ما هم‌سفر باشید.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی «شیرازه»، سرباز پارتی تنها یادگار اشکانیان در فارس است، نقش‌برجسته سرباز پارتی که در منطقه به نقش‌ رستم معروف بوده و در قدیم به آن قدمگاه می‌گفته‌اند تنها اثر پارتی حجاری شده در فارس به شمار می‌رود.

این اثر تنها نقش‌برجستهٔ به‌جامانده از دوران اشکانیان در استان فارس که یک سرباز اشکانی در حال تیراندازی باکمان با تیردانی بر پشت را بر سنگ نشان می‌دهد.

در ۳ کیلومتری شهر قیر مرکز شهرستان قیروکارزین و در سمت چپ جاده قیر - فیروزآباد در منطقه‌ای میان گردنه سم دلدل و گلویش، نقش‌برجسته یک سرباز پارتی دیده می‌شود. این نقش‌برجسته سرباز پارتی با تیروکمان کشیده، تیردان و کلاه‌خود بر روی یک‌تخته سنگ بزرگ مکعبی شکل به طول ۲۴۰ و عرض ۱۷۰ سانتی‌متر حجاری شده که صحنه یک تیراندازی را به تصویر می‌کشد.

با سنگ نگاره سرباز پارتی قیروکارزین آشنا شوید

نقش‌برجسته سرباز پارتی که در منطقه به نقش‌رستم معروف بوده و در قدیم به آن قدمگاه می‌گفته‌اند تنها اثر پارتی حجاری شده در فارس به شمار می‌رود، لازم به ذکر است که از ابتدای خلق آن تا به امروز هیچ‌گونه اقدام حفاظتی برای جلوگیری از تخریب و نگهداری از این اثر برجسته تاریخی صورت نگرفته است.

این اثر در سال ۱۳۵۴ خورشیدی، با شماره ۹۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان