آموزشهای اجتماعی به رانندگان سرویس مدارس
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمد صادق ادیب اظهار داشت: شرکتهای حمل و نقل درون شهری تامین کننده سرویس مدارس موظف هستند خدماتی مانند پرداخت مساعده، برگزاری کلاس آموزشی برای خانواده رانندگان و دورههای آموزشی در مورد نحوه رفتار با دانشآموزان و کاهش استرس رانندگان را در دستور کار قرار دهند.
وی با تاکید بر لزوم برنامهریزی در راستای بعد پیشگیری از حوادث رانندگی و مسائل اخلاقی اضافه کرد: شرکتهای حمل و نقل تامین کننده سرویس مدارس باید در زمان بیماری راننده با عیادت و پرداخت کمک هزینه وی را مورد حمایت قرار دهند و با در نظر گرفتن سفرهای زیارتی، ارائه کتاب و بستههای فرهنگی در مناسبتهای ملی و مذهبی، تهیه بلیطهای کمبهای ورزشی، فرهنگی و ... به نوعی بین رانندگان آموزش و پرورش با رانندگان عادی تفاوت قائل شوند.
این مسئول اضافه کرد: حدود 8 هزار راننده در قالب 25 شرکت، خدمات سرویسدهی و جابهجایی دانشآموزان شیرازی را انجام میدهند.
وی تصریح کرد: قرارداد استفاده از سرویس مدارس بین اولیا و مدیر اجرایی مدرسه منعقد میشود و تعداد سرویسها نیز از سال گذشته بیشتر است و شرکتهای پیمانکاری در این میان نقشی ندارند جز اینکه اگر سرویسی به هر دلیلی از ادامه کار معذور باشد به جای او فرد دیگری را جایگزین و معرفی کنند.
ادیب ادامه داد: در نظر گرفتن واسطهای به عنوان شرکتهای تامین خودرو به این دلیل بوده که در صورتی که تصادفی رخ داد یا اینکه راننده از ادامه کار استنکاف ورزید یک مرجع برای پاسخگویی وجود داشته باشد اما وظایف اینگونه شرکتها نباید به همین موارد محدود شود.
وی خاطرنشان کرد: بر طبق مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در سال تحصیلی جاری نرخ کرایه سواری با 12 درصد افزایش و کرایه مینیبوس با 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین شده است و آموزش و پرورش دخالتی در تعیین قیمت سرویس ندارد.
ادیب خاطرنشان کرد: علت اینکه مردم احساس میکنند قیمتها از درصد تعیین شده بیشتر میشود الزام سرویسهای مدارس به رعایت نفرات و سرشکن کاهش مبلغ دریافتی کل آن بر روی مابقی افراد است.
به گفته وی، 80 هزار ریال نیز بابت حق سرویس برای مدیر اجرایی و عوامل در نظر گرفته شده است که علاوه بر مصوبه از اولیا دریافت میشود.
ادیب ادامه داد: تعداد نفرات هر سرویس براساس کارت خودرو است به این دلیل که اگر تصادفی رخ دهد بیمه نفرات را مطابق با کارت تعهد میکند.
وی افزود: ما سرویس را مدرسه و کلاس سیار تلقی میکنیم و راننده معلمی است مانند سایر معلمان که رفتار، گفتار و حتی نحوه پوشش او الگویی برای دانشآموزان است.
ادیب اضافه کرد: در میان این رانندگان افرادی وجود داشتهاند که دانشآموزان را به حفظ قرآن سوق داده و با معارف اسلامی آشنا کردهاند.
به گفته این مسئول، تمام رانندهها از فیلتر تاکسیرانی، مینیبوسرانی، شرکت حمل و نقل معرفیکننده و حراست آموزش و پرورش عبور میکنند و به طور کامل مورد تأیید قرار میگیرند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر مدیر اجرایی در مدرسه فردی مورد تأیید مدیر مدرسه است و انجمن اولیا و مربیان مدرسه و کارگروه ماده 18 مدرسه اگر در زمینه صلاحیت اخلاقی و نوع عملکرد رانندگان سرویس مشکلی دیدند باید به مدیر اجرایی گزارش دهند تا مدیر اجرایی نیز به اداره آموزش و پرورش منطقه اطلاع دهد.
به اعتقاد ادیب، مدیر اجرایی به این دلیل در سیستم در نظر گرفته شده که وظایف مدیر مدرسه کاهش یابد، اما به معنای عدم نظارت وی بر سرویسهای مدارس نیست.
وی اضافه کرد: اگر مردم اشکال و ایرادی از رانندهای مشاهده کردند میتوانند با تلفنهای گویای 2305313، 2305314 و 2305315 تماس بگیرند.
/ک