کد خبر: ۷۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

«آوارگی»، «بی هویتی» و «بیسوادی» ارمغان ازدواج دختران نی ریزی با اتباع افاغنه

ورود و پناهندگی اتباع کشورها به ویژه افاغنه به کشور به ویژه در نی ریز تبعاتی به دنبال داشته که یکی از آن‌ها ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی است که بدون رعایت مقررات قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش نبض نی ریز، یکی از تبعاتی که این روزها از ورود غیر قانونی اتباع بیگانه به کشور و به ویژه در نی ریز به چشم می خورد، ازدواج غیر قانونی اتباع بیگانه با دختران ایرانی است که پیامدهای ناخوشایندی را به بار آورده است.

شاید برای یک خانواده ایرانی ازدواج دختر آن ها که سن ازدواج وی بالا رفته، با یک کارگر ساده و سالم افغانی که درآمد خوبی هم دارد در ابتدا ساده به نظر برسد، اما پس از مدتی و با تولد فرزند مشکلاتی را برای این افراد به وجود می آورد.

طبق قانون1061 ازدواج یک مرد خارجی با دختر ایرانی نیازمند اجازه از وزارت کشور است و در غیر این صورت ازدواج قانونی نخواهد بود.

اگر ازدواج مورد حمایت قانون نباشد، مراجع رسمی از جمله دادگاه‏ ها، وظیفه‏ ای در برطرف کردن بروز مشکلاتی در زمینه مهریه، نفقه و ... که عمدتاً با حمایت و حکم مراجع قضایی قابل وصول است ندارند.

همچنین چون در ایران، تابعیت ایرانی از پدر به فرزند منتقل می شود، در نتیجه به فرزندان حاصل از این ازدواج هیچ گونه سند هویتی تعلق نمی گیرد.

از آنجا که نی ریز یکی از شهرهای ممنوعه از نظر تردد اتباع افغانی است، دیده شده که پس از ازدواج غیر قانونی این افراد با دختران ایرانی که بیشتر در مناطق با درآمد پایین صورت می گیرد، فرد افغان به دلیل نداشتن مجوز ورود قانونی به ایران و برگ اقامت پس ازمدتی مجبور به ترک ایران شده، و ما حصل آن آوارگی یک زن ایرانی با چندین فرزند بی هویت است.

امکان ادامه تحصیل برای فرزندان آنان وجود ندارد

فرزندانی که از سند هویتی و در پی آن دفترچه بیمه، یارانه و سایر خدمات بی بهره مانده و آینده ای ناگواری را در پیش رو خواهند داشت.
این تعارضات وحشتناک فرهنگی همه به روح و روان زن آسیب می‏رساند، از سوی دیگر فرزندان این ازدواج‏ها نیز به دلیل نداشتن شناسنامه ایران قادر به تحصیل نیستند، بنابراین بی‏سوادی مشکل اصلی کودکان حاصل از چنین ازدواج ‏هایی میشود.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان نی ریز در این باره در گفتوگو با خبرنگار نبض نی ریز اظهار داشت: تاکنون 30 ازدواج اتباع خارجی با دختران ایرانی در نی ریز ثبت شده است که 5 مورد آن ها شامل کشورهای اکراین، آلمان و اتریش می باشد و بقیه اتباع افغانی می باشند که به صورت قانونی وارد کشور شده اند.

ریحانی ابراز داشت: هیچ آماری از تعداد چنین ازدواج هایی که به صورت غیرقانونی و با یک صیغه عقد عادی صورت گرفته و تعداد آن ها نیز زیاد است، در دست نیست.

وی یادآور شد: لازم است، افرادی که قصد ازدواج با اتباع خارجی را دارند برای اینکه مورد حمایت قانون قرار گیرند، نکاتی را در این زمینه مدنظر قرار دهند، همچنین وضعیت فرزندان ناشی از این ازدواج نیز مسئله قابل تأملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

فرزندان دارای پدر خارجی 18 سالگی شناسنامه می‌گیرند

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان نی ریز با تأکید بر اینکه شناسنامه تنها به افرادی که تابعیت ایرانی دارند، تعلق میگیرد، تصریح کرد: خانوادهها باید توجه داشته باشند که فرزندان حاصل از ازدواج پدر خارجی و مادر ایرانی تا 18 سالگی از داشتن شناسنامه و هرگونه مدرک هویتی محروم میشوند و همین امر مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد میکند.

ریحانی با اعلام اینکه در صورتی که این افراد به سن 18 سالگی برسند و در ایران سکونت داشته باشند، میتوانند، تابعیت ایرانی دریافت کنند، بیان داشت: البته آنان باید از هنگام ورود به سن 18 سالگی تا 19 سالگی درخواست خود را برای دریافت این تابعیت به وزارت امور خارجه ارائه دهند.

وی افزود: چنانچه این وزارتخانه اعطای تابعیت ایرانی را به نامبردگان مصلحت بداند، آنها میتوانند این تابعیت را کسب کنند و سپس برای دریافت شناسنامه به اداره ثبت احوال محل مراجعه کنند.

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان نی ریز با اشاره به مشکلات چنین ازدواج هایی ابراز داشت: از جمله مشکلات این است که اتباع خارجهای که مدارک هویتی ندارند، قابل شناسایی نیستند، بنابراین اگر مرتکب جرمی شوند در هیچ مرجعی سابقهای برای آنان درج نمیشود در نتیجه تعیین مجازات برای آنان با مشکل مواجه میشود.


نظرات بینندگان