نابرابری شهرداریها در تخصیص درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده/رکود نفس شهرداریها را بهشماره انداخت
شدت این رکود برای شهرداریها که وظایف متعدد و حائز اهمیتی را بر عهده دارند بیشتر است به گونهای که دخل و خرج آنها در طول یک سال با هم مطابقت ندارد و این عدم تطابق بعضاً گلایههای مردم از انجام نشدن برخی امورات عمرانی و خدماتی که تحقق آن ذاتاً بر عهده این دستگاه غیردولتی است را به همراه دارد.
نبود درآمد پایدار که دلیل عمده آن صنعتی نبودن شهرها است سبب شده تا شهرداریها چشم انتظار عوارض و مالیاتهای پرداختی توسط مردم بوده و آن نیز در روزهایی که شرایط سخت اقتصادی نفس همه را بریده کمتر کسی پیدا میشود که به دنبال ساختوساز باشد.
رئیس شورای شهر جهرم در گفتوگو با تسنیم میگوید: امسال نیز همچون سالهای گذشته درآمدهای شهرداری از ارزش افزوده چشمگیر نبوده است.
وحیدرضا مردانی با اشاره به اینکه این کاهش اعتبار موجب تاثیر منفی در عملکرد شهرداری و پیشرفت پروژهها شده است، ادامه میدهد: در این شرایط شهرداری جهرم تمام تلاش خود را برای پیشبرد امور انجام داده اما انتظار داریم اعتبارات پیشبینی شده از بخش دولتی برای کمک به شهرداری اختصاص یابد و از مسئولان کشور و امور مالیاتی در این خصوص درخواست مساعدت داریم.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار تسنیم میگوید: در بحث مالیات بر ارزش افزوده سالانه حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور حاصل میشود که این میزان اعتبار باید میان تمام شهرداریها توزیع شود.
محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه از این میزان حدود 6 تا 7 میلیارد تومان نصیب شهرداری جهرم میشود، معتقد است که درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به لحاظ مکانیسم تعریف شده عادلانه توزیع نمیشود.
وی به چرایی گفته خود اشاره میکند و میگوید: عمده مراکز تجاری و شرکتهای بزرگ چنانچه کارشان در شهرستانها هم باشد چون دفتر فروش، صورت وضعیتها و گردش مالی آنها در تهران است عملاً تمام این منابع و درصدی از فروششان سهم این کلانشهر میشود.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه معادل 10 هزار میلیارد تومان از 30 هزار میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده نصیب کلانشهر تهران شده و بخش عمده آن نیز به سمت کلان شهرها میرود، اظهارمیکند: تنها بخش جزئی این اعتبار سهم شهرهای کوچک میشود.
رضایی با اشاره به لایحه دولت که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به حساب خزانه واریز و پس از آن تعیین تکلیف اختصاص بودجه به شورای برنامهریزی استان گذاشته شود، این طرح را منجر به پیچیدگی موضوع و به تبع آن مشمول مالیات و نظارت دیوان محاسبات میداند که مشخص نیست این پول در نهایت به شهرها برسد یا نرسد.
وی ادامه میدهد: برای عدالت در توزیع این اعتبارات جلسات متعدد با شهرداران و مسئولان کشور داشتیم و در نهایت به این جمعبندی رسیدیم درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده حق شهرداریها بوده و باید مستقیم به حساب آنها واریز شود.
این نماینده مجلس اضافه میکند: پیشنهاد دادیم با ایجاد یک حساب و واریز تمام منابع مالیات بر ارزش افزوده به آن، توزیع این بودجه بر اساس جمعیت شهرها در سراسر کشور انجام شود.
رضایی عقیده دارد با اجرای این برنامه، درآمد شهرهای کوچک حداقل 2 تا 3 برابر افزایش پیدا میکند.
به باور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی باید اعمال نفوذ دستگاههای نظارتی کشور از روی این منابع برداشته شود چرا که در این غیر این صورت شهرداری که بر اساس قانون جدا از دولت است، بهطور کامل دولتی میشود.
رضایی میگوید: توزیع عادلانه اعتبارات خواسته نمایندگان مجلس بوده و امیدواریم تصویب آن موجب رونق در شهرداریهای کوچک شود.
منبع: تسنیم