کد خبر: ۱۰۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵

مسئول "تشکیل داعش" در منطقه غرب آسیا کدام کشور است؟

ایالات متحده آمریکا از زمان گسترش داعش در عراق و سوریه مبادرت به روشی جدید در انتقال کمک‌های تسلیحاتی به داعش داشته و آن پرتاب محموله‌های تسلیحاتی برای اعضا داعش در مناطقی تحت کنترل این گروه تروریستی است.
مسئول  به گزارش شیرازه، رقابت های انتخاباتی "کلینتون-ترامپ" وارد مرحله جدیدی شده و دو طرف تلاش می کنند تا با انتقاد از یکدیگر در موضوع مبارزه با داعش ، افکار عمومی را فریب بدهند. 

اینکه آمریکا در سال های اخیر مسئول تشکیل داعش بوده بر هیچ کس پنهان نیست ؛ اما ساز و کار تشکیل آن نکته ای است که جمهوری خواهان بر آن تمرکز کرده اند. 

"دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره ساز و کار ایجاد داعش توسط دموکرات ها می گوید: هیلاری کلینتون در عراق، سوریه و لیبی و هر جایی که وارد شد،  فاجعه ایجاد کرد. 

وی افزود: ما هرگز نباید وارد  عراق می شدیم، اما در عین حال نباید اوباما نیروهای ما را از عراق خارج می کرد. اقدام اوباما مبنی بر خروج از عراق خلائی را ایجاد کرد که در این خلا گروه داعش تشکیل شد.

نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد:  اکنون هم شاهد هستیم که هیلاری کلینتون درباره نابودی داعش صحبت می کند. هیلاری کلینتون از کم ترین  امکان برای نابودی داعش برخوردار است. بزرگ ترین رویای داعش این است که هیلاری  کلینتون به ریاست جمهوری آمریکا برسد.  

از سال 2011 میلادی و شروع جنگ سوریه شواهد و قرائن نشان می دهد که ارتش آزاد سوریه، ائتلاف جیش الفتح، جبهه النصره، داعش، جیش الاسلام و ... مستقیم و غیر مستقیم از حمایت های تسلیحاتی و مالی آمریکا بهره می بردند. 

جالب است با وجود آنکه آمریکا نقش مهمی در تشکیل داعش داشته اما تلاش می کند که "بشار اسد" رئیس جمهور آمریکا و ارتش روسیه را عامل پیدایش و قدرت گرفتن تروریست های داعش در منطقه غرب آسیا معرفی کند. 

سوال قابل طرح اینکه اولا منابع درآمد داعش کجاست؟ ثانیا کدام کشورها به این کشور اسلحه هدیه می دهند و ثالثا چرا آمریکا با وجود سیطره بر منابع مالی جهان، اما پول های تروریست ها را بلوکه نمی کند؟ 

ایالات متحده آمریکا از زمان گسترش داعش در عراق و سوریه مبادرت به روشی جدید در انتقال کمک‌های تسلیحاتی به داعش داشته و آن پرتاب محموله‌های تسلیحاتی برای اعضا داعش در مناطقی تحت کنترل این گروه تروریستی است.

آمریکایی ها محموله های تسلیحاتی و جنگ افزاری را در اختیار تروریست های داعش قرار می دهند و مجددا می گویند این مهمات از روی اشتباه به داعش رسیده است. در حقیقت بین جمهوری خواهان و دموکرات ها تفاوت خاصی در حمایت از داعش وجود ندارد ؛ زیرا هر دو معتقدند که داعش می تواند در مقابل محور مقاومت ایستادگی کند. 

مایکل اشپرینگ‌من، دیپلمات بازنشسته وزارت خارجه آمریکا که در اواخر دوران کاری‌اش در دفتر اطلاعات و پژوهش‌های این وزارت‌خانه مشغول به کار بوده است نیز، در کتاب جدیدش این موضوع را افشا کرده است که عملیات‌های مخفیانه ایالات متحده همراه با متحدانش در غرب به تأسیس گروه‌های تروریستی منجر شده است. به‌نوشته این دیپلمات آمریکایی، این عملیات‌های مخفی از زمان جنگ سرد تاکنون و برای اهداف کوته‌بینانه مختلفی اجرا شده‌اند.

دانیل مک‌آدامز، رئیس مؤسسه صلح ران پال آمریکا، نیز در گفتگویی اعلام کرد «ایالات متحده به‌دلایل تاکتیکی و نه ایدئولوژیک به رشد داعش کمک کرده است ... ایالات متحده برای بی‌ثبات کردن سوریه داعش را تقویت کرده است، زیرا ایالات متحده آمریکا خواهان برکناری اسد بود».

مایکل تی. فلین، رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگوندر کتاب خاطرات خود تأیید می‌کند که مقامات کاخ سفید برای حمایت از شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در سوریه «تصمیم مشتاقانه» گرفتند، علی‌رغم اینکه آژانس اطلاعات دفاعی به آنها هشدار داد که با انجام این کار احتمالاً موجودیتی شبیه به داعش در منطقه شکل بگیرد.فلین ادامه داد: رشد داعش نتیجه مستقیم حمایت ایالات متحده از شورشیان سوری بود که هسته مرکزی جنگجویان آن را القاعده عراق تشکیل می‌دادند.

وبگاه اینسورج اینتلیجنس در گزارشی دیگر با اشاره به افشای درز یکی از اسناد دولتی آمریکا و دستیابی شرکت حقوقی «جیودیسال واتچ» به آنها، نوشت که این اسناد بیانگر ائتلاف آگاهانه دولت‌های غربی با القاعده و دیگر گروه‌های افراطی برای سرنگونی بشار اسد است. در این گزارش آمده است این سند نشان دهنده این موضوع است که غرب به‌صورت عامدانه و برای بی‌ثبات کردن نظام سوریه از گروه‌های خشن حمایت کرده‌اند و این دولت‌ها خواهان شکل‌گیری «قلمرویی سلفی‌نشین» برای به انزوا کشاندن رژیم سوریه بودند. 

تروریست‌های داعش از ابتدای جنگ با سوریه از موشک‌های ضد زره "کورنت"، "میلان" و سلاح‌های ضد نفر بهره می‌بردند که آمریکا با واسطه آن را به تروریست‌ها از طریق مرزهای ترکیه یا با پرتاب محموله های هوایی می‌رساند. تحلیلگران و کارشناسان معتقدند یک سوم تا یک پنجم فشنگ‌های شلیک شده از اسلحه‌های سبک و نیمه سنگین داعش، ساخت ایالات متحده آمریکا و غرب است.

اولین کشوری که حامی تسلیحاتی داعش به شمار می‌آید ایالات متحده آمریکاست. البته علاوه بر ایالات متحده که اشتیاق سوزانی در سرنگونی نظام قانون "بشار اسد" داشته و دارد کشورهایی همچون ترکیه، عربستان و تعداد دیگری از کشورهای منطقه غرب آسیا نقش خود را ایفا می‌کرده و می‌کنند و در تجهیز تسلیحاتی تروریست‌ها نقش دارند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان