کد خبر: ۱۰۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵

ردپای ترامپ در بازار طلا و ارز شیراز

بازار طلا و ارز شیراز بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا متاثر از بازارهای جهانی و داخلی واکنش متفاوتی از خود نشان داد.
به گزارش شیرازه، بازار ارز مسير صعودي به خود گرفت اما قيمت ها در بازار طلا سقوط كرد. از چهارشنبه هفته گذشته تاكنون بعد از مشخص شدن نتيجه انتخابات در آمريكا بازار طلاي ايران دچار نوساناتي شد. نوساني كه در چند ساعت اول بعد از اعلام نتايج انتخابات قيمت طلا مسير صعودي به خود گرفت اما پس از آن قيمتها دوباره برگشت.

رئيس اتحاديه طلافروشان شيراز در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: بازار طلا بعد از آرامشي چند ماهه از چند روز پيش دچار شوك شد، شوكي كه برخلاف پيش بيني ها، قيمتها را كاهش داد.
مستغني بيان داشت: اعلام نتيجه انتخابات در آمريكا كه منجر به انتخاب ترامپ براي رياست جمهوري آن كشور شد گرچه در بازار طلاي اروپا تاثير چنداني نداشت اما موجب شوك در بازارهاي آسيايي شد و قيمت هر سكه بهار آزادي را 30 هزار تومان و قيمت هر گرم طلا را 4 هزار تومان كاهش داد.
به گفته وي اين تاثير در ربع سكه با كاهش 5 هزار توماني و براي نيم سكه با كاهش 10 هزار توماني همراه بود.
وي با بيان اينكه هيچ كس نميتواند به طور يقين پيش بيني براي بازار آتي طلا در ايران داشته باشد، افزود: در قيمت طلا عوامل مختلفي تاثير دارد. بايد منتظر ماند تا معلوم شود بورس هاي جهاني مي خواهند سرمايه گذاريشان روي طلا باشد يا روي نفت يا اوراق بهادار؟ و يا معلوم شود بانك هاي بزرگ جهان مي خواهند خريدار طلا باشند يا نه؟
رئيس اتحاديه طلافروشان شيراز با بيان اينكه هيچ كارشناسي نمي تواند به اين سوالات پاسخ روشني بدهد اضافه كرد: هنوز واكنش مردم به اين نوسانات مشخص نيست. معمولا بعد از هر شوك قيمتي مردم براي فروش و يا خريد طلا دست نگه مي دارند تا بازار ثبات اندكي بخود بگيرد.
مستغني با بيان اينكه در پاسخ به اين سوال كه طلافروشان در قبال اين تاثيرات متضرر ميشوند يا منتفع گفت: طلافروش هيچ وقت سرمايه اش را به ريال نمي سنجد كه با بالا رفتن و يا پايين رفتن طلا منفعتي به او برسد و يا دچار ضرر و زيان شود. طلافروش بايد اول طلايش را بفروشد و بعد جايگزين آن را خريداري كند و در حقيقت اين شغل تنها شغلي است كه تورم را از سود جدا مي كند و بالا رفتن قيمت ها هيچ گاه به نفعش تمام نمي شود، چرا كه در شرايط تورمي مجبور است طلاي گرانتر را بعد از فروش هر قطعه طلا جايگزين طلاي
قبلي كند.
وي گفت: اما در شوكهاي ناگهاني كه به بازار وارد مي شود طلافروش با بالا رفتن تدريجي قيمت ها متضرر مي شود، چرا كه مجبور است طلاي گران تر را بخرد و جايگزين طلاي فروخته شده كند كه برعكس آن هم صادق است.
به گزارش «خبرجنوب» قيمت طلا در حالي روند كاهش در اين چند روز داشته كه قيمت ارز مسير صعودي بخود گرفته است و از آنجا كه قيمت هر گرم طلا در بازارهاي جهاني به دلار اعلام مي شود چه بسا اگر قيمت ارز ثابت بود قيمت طلا كاهش بيشتري به خود مي گرفت.
حسام حسيني از فعالان بازار ارز شيراز در اين خصوص به «خبرجنوب» گفت: دلار از 15 روز قبل از انتخابات رياست جمهوري در آمريكا مسير صعودي بخود گرفت و با اعلام نتايج اين انتخابات قيمت هر دلار 20 تومان گران شد.
وي افزود: از 15 روز قبل به اين طرف هر دلار 80 تومان گران شد اما يورو كاهش 90 توماني بخود گرفت.
حسيني با بيان اينكه در اين چند روز مردم خريدار دلار شده اند و بازار ارز اندكي تكان خورده است، افزود: درهم امارات نيز در اين چند روز حدود 7 تومان گران شد.
وي با بيان اينكه اين گراني به هيچ وجه به نفع صرافان نيست افزود: ما هر ارزي را كه به قيمت گران بفروشيم مجبوريم با همان قيمت و يا حتي قيمت بالاتر جايگزين آن نماييم.
اين فعال بازار ارز اضافه كرد: پوند انگليس نيز مدت ها است سير نزولي به خود گرفته و با خروج انگليس از اتحاديه اروپا اين ارز حدود 450 تومان ارزان شد.
به گفته وي ديروز در بازار ارز هر يورو 4010 تومان، دلار 3670 تا 3675 تومان و پوند انگليس 4600 تومان معامله شد.
حسيني درخصوص آينده بازار ارز در ايران پيش بيني كرد: يك شوك قيمتي افزايشي در انتظار دلار است و اين شوك قيمت اغلب ارزها را با خود بالا خواهد كشيد.

نظرات بینندگان