کد خبر: ۱۰۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
مسوول اجرایی طرح همیارمهربان ترافیک شیراز

همیاران ترافیک در شیراز به یک هزار نفر افزایش می‌یابند

مسئول اجرایی طرح همیار مهربان ترافیک شیراز با اشاره به اجرای این طرح توسط مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز گفت: در چشم انداز این طرح، افزایش تعداد همیاران ترافیک به یک هزار نفر پیش‌بینی شده است.

همیاران ترافیک در شیراز به یک هزار نفر افزایش می‌یابندبه گزارش شیرازه، محمد توکلی با تشریح جزییات طرح همیار مهربان ترافیک در شیراز اظهار داشت: طرح همیار مهربان ترافیک به پیشنهاد اعضای مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز شیراز اجرا شده و هدف اصلی آن نیز فرهنگ‌سازی و مشارکت شهروندان در کاهش ترافیک است.

توکلی افزود: در این طرح پس از ثبت‌نام افراد علاقه‌مند و دوستدار حل مشکل ترافیک شهر از طریق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، پلیس راهنمائی و رانندگی شیراز، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در راستای راهگشایی ترافیک و موارد شهروندی و حقوقی آموزش می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک مرحله از آموزش با موفقیت به پایان رسیده تصریح کرد: در دوماه گذشته به افرادی که این آموزش‌ها را گذرانده‌اند یک کارت شناسایی با آرم پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مجمع خیرین فرهنگ ساز و شهرساز، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و سایر دستگاه‌های متولی داده می‌شود تا در نظم دادن به گره‌های کور ترافیکی به کمک شهروندان بیایند.

توکلی با اشاره به اینکه همیاران مهربان ترافیک دارای کارت شناسایی معتبر و لباس آبی رنگ با متون شب نما هستند تصریح کرد: همیاران مهربان ترافیک در طول روز و هفته هرجا به ترافیکی برمی‌خورند کارت و کاور که درون یک کیف کوچک قرار می‌گیرد، براساس آموزش‌های فراگرفته، کار روانسازی و گره گشایی ترافیک را با کمک پلیس و یا به تنهایی انجام می دهند.

مسئول اجرایی طرح همیار مهربان ترافیک شیراز خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همیاران ترافیک در روزهای هفته که ترافیک سنگین‌تری وجود دارد با هماهنگی پلیس راهور شیراز در10 نقطه مورد نظرشهر شامل میدان‌های نمازی، امام حسین(ع)، شهرداری، چهارراه‌های ملاصدرا، 15خرداد، زند، دانشجو، مشیر و پیروزی و نیز در مناسبت‌های مختلف مانند عزاداری‌ها به حل مشکل ترافیک کمک می‌کنند.

وی با اشاره به مشارکت همیاران مهربان ترافیک در برنامه راهپیمایی بزرگ اربعینیان در سومین حرم اهل بیت(ع)گفت: در این روز با درخواست پلیس راهور همیاران ترافیک در چند نقطه از میادین شلوغ مانند چهارراه مشیر، پیروزی، میدان شاهچراغ و میدان شاهزاده قاسم عاشقانه و داوطلبانه در مسیر راهپیمائی برای رفت و آمد خوب و روان راهپیمایان اربعین حسینی و راهگشایی ترافیک به یاری پلیس راهورشتافتند.

وی افزود: همیاران مهربان ترافیک با شوق و علاقه‌ای که داشتند در نخستین ساعات صبح در خیابان‌ها و میادین شهر تا اذان ظهر حضور داشتند وسپس نماز جماعت ظهر اربعین را همراه با دیگر نمازگزاران در حرم مطهر احمد‌بن‌موسی(ع) برپاداشتند.

توکلی گفت: باعکس و گزارش‌هایی که پلیس راهور فارس در باره همیاران مهربان ترافیک تهیه کرده و به مرکز فرستاده است این احتمال وجود دارد که این طرح در آینده کشوری شود.

وی با بیان اینکه با همیاران مهربان ترافیک کمترین مشکل و تصادف رانندگی را در دهه عاشورا و اربعین امسال داشتیم تصریح کرد: همیاران مهربان ترافیک شیراز در مواقع نیاز از جمله در دهه محرم که هیئات مذهبی و سینه‌زنی و زنجیر زنی در مسائل ترافیکی به ویژه در شب‌ها وزمان حرکت دسته‌ها به سمت سومین حرم اهل بیت(ع) با کاور و کارت ویژه خود با پلیس و هیئات مذهبی همکاری می‌کردند.

وی افزود:همین همکاری سبب شد که امسال کمترین مشکل و درگیری و حتی تصادف رانندگی در ایام عاشورا داشته باشیم.

توکلی در باره آمار همیاران مهربان ترافیک شیراز گفت: تعداد اعضایی که تاکنون فرم پرکرده‌اند و آمادگی همکاری با ما را دارند بیش از 100 نفر است و در همین مدت کم چند ماهه از بین کسانی که به ما پیوسته‌اند، حدود 55 نفر آموزش دیده و به کار گرفته شدند.

وی گفت: حدود 60 نفر دیگر آماده آموزش هستند که به زودی برنامه آموزش آنها را برقرار می‌کنیم و آنان نیز در برنامه همیاران مهربان ترافیک به کار گرفته می‌شوند.

نماینده مجمع خیرین فرهنگ ساز و شهرساز شیراز با بیان این که سقف جذب افراد برای این طرح در شیراز یک هزار نفر است، خاطرنشان کرد: از افراد علاقه‌مند درخواست می‌کنیم به ما بپیوندند تا در این امر خوب شهروندی ما را یاری کنند تا بتوانیم هرچه بیشتر و بهتر از حوادث ترافیکی جلوگیری کنیم.

توکلی گفت: معتقدیم حتی جلوگیری از یک مرگ با تبعات بسیاری که مرگ و میر در کشور ما دارد، می‌تواند گام مهمی هم در ارتقای فرهنگ ترافیک و هم درحضور داوطلبانه شهروندان در این امر خیرو مبارک داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: کسانی که به همیاران مهربان ترافیک پیوسته‌اند از قشرهای گوناگون اعم از جوانان و هم قشر بازنشسته و کارمندان و متخصصان و مهندسان و گروه‌های مختلف مردمی هستند. البته در این طرح از برادران استفاده کردیم و برای آینده نیز در صدد برآورد حضور خواهران در این طرح هستیم.

توکلی یادآوری کرد: بیشتر ازکسانی که دارای گواهینامه رانندگی هستند استفاده می‌کنیم و اعتقاد داریم که باید باچهره شاداب و مهربان با مردم روبه رو شویم که باچنین روشی مردم نیزحتما در امور شهروندی استقبال و کمک می کنند.

وی بیان کرد: به همین سبب آموزش هایی که به داوطلبان داده می‌شود با احترام و سلام و احوالپرسی با راننده همراه است و مواردی در رانندگی را که می دانند اما فراموش کرده اند، به رانندگان یادآوری می کنیم که در حل مشکل ترافیک به پلیس کمک شودد تا شهر خوب و با انظباطی رادر سومین حرم اهل بیت داشته باشیم.

یکی از همیاران طرح مهربان ترافیک نیز در این نشست با اشاره به حضور موثر همیاران ترافیک در رفع گره‌های ترافیکی اظهار داشت: طرح همیار مهربان ترافیک در قدم نخست تاثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی خانوداه‌ها دارد به طوری که اگر فردی در این طرح مشارکت می‌کند در خانواده و بستگان به این مهم توجه اساسی دارند.

علی اصغر درودمند افزود: تذکرات لسانی در طرح همیار مهربان ترافیک موثر بوده و شهروندا نیز به این مهم توجه ویژه دارند.

درودمند که سابقه خود یک فرهنگی بازنشسته است خاطرنشان کرد: تعامل نزدیک پلیس و همیاران ترافیک از موفقیت‌های اصلی این طرح تاثیرگذار است و در ارتقاء فرهنگ عمومی نیز موثر است.

وی افزود: یک همیار مهربان ترافیک باید همواره با زبان خوش و پیشه کردن حلم و بردباری به موضوع فرهنگ‌سازی و رفع گره‌های ترافیکی بپردازد.

نظرات بینندگان