کد خبر: ۱۰۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۵
امام جمعه موقت شیراز:

مطالعه وصیت نامه های شهدا سد محکمی در برابر تهاجم فرهنگی است

امام جمعه موقت شیراز با بیان جایگاه والای شهدا و نقش آنان در دفاع مقدس و بر الگو گرفتن از شهدا در شرایط امروز جامعه تاکید کرد.
مطالعه وصیت نامه های شهدا سد محکمی در برابر تهاجم فرهنگی استبه گزارش شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی اردکانی در همایش یادبود شهدای محله خاتون شیراز که در مسجد و حسینیه امام رضا(ع) شیراز برگزار شد، اظهار داشت: ایام ماه صفر ایام حزن اندوه اهل بیت(ع) است و شب آخر ماه شب شهادت امام رضا(ع) است.

وی افزود: تجلیل از شهدا کار بسیار ارزشمندی است.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به 55 سال سن با برکت امام رضا(ع) افزود: ایشان سه سال آخر عمرشان را در ایران سپری کردند.

وی ادامه داد: قیام های متعدی در زممان مامون عباسی در اقصی نقاط عالم شکل گرفت که از جمله آنان به قیام پسر امام صادق (ع) اشاره کرد.

وی با تشریح قیام ابومسلم خراسانی و روی کار آمدن بنی عباس اظهار داشت: بنی عباس ریشه بنی امیه را از تمامی نقاط جامعه اسلامی پاک کرد و فقط برخی از آنان توانستند به اندلس فرار کنند و انجا حکومتی تشکیل دهند.

این استاد حوزه علمیه، محقق و پژوهشگر کشوری اعلام داشت: حضرت موسی ابن جعفر(ع) بیترین تعداد اولاد در بین ائمه معصومین(ع) را دارا هستند که سه پسر بلافصل ایشان یعنی حضرت احمدبن موسی، حضرت محمدابن موسی و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) در شیراز مدفونند و مابقی کسانی که در شیراز و استان فارس به آن حضرت منتسب هستند، فرزند بلافصل محسوب نمی شوند، بلکه از نوادگان آن حضرت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی اردکانی با اشاره به اجبار مامون نسبت به امام رضا(ع) و تهدید ایشان و سپس حرکت امام به سمت طوس افزود: امام رضا(ع) در نیشابور حدیث معروف سلسله الذهب را عنوان نمود که سند آن را به عنوان یک سند قدسی معرفی فرمودند که از پدر ایشان و اجداد طاهرینشان تا پیامبر اکرم(ص) تا خدای متعال ادامه می یابد.

وی در بیان اینکه چرا این حدیث به سلسله الذهب معروف شد، ابراز داشت: یک دلیل ممکن است به خاطر این باشد که تمامی روات و سلسله سند این حدیث معصوم هستند و دلیل دوم را گفته اند که مردم و حدیث نویسان نیشابور این حدیث را با آب مرکب طلا نوشتند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان متن حدیث که " کلمه لا اله الا الله حسنی فمن دخل حصنی امن من عذابی " تصریح کرد: امام (ع) سپس شرط و شروطی مشخص فرمودند که شرط این حدیث پذیرش ولایت و نبوت حضرت خاتم و شروطش پذیرفتن ولایت ائمه معصومین (ع) است که امام با جمله " انا من شروطها " بر آن تاکید فرمودند.

وی افزود: از جمله خدمات امام هشتم(ع) برگزاری مسائل سوگواری برای امام حسین(ع) و ذکر مصائب اهل بیت(ع) بود که شاعران به مرثیه سرایی می پرداختند که از جمله معروف ترین این مجالس، اشعار دعبل خزائی و آن قصیده معروف او خطاب به حضرت زهرا(ع) است که امام دو بیت به آخر اشعار او اضافه می فرماید که یکی از فرزندان حضرت در طوس غریبانه به شهادت می رسد و می فرماید منظور خودم هستم( امام هشتم).

امام جمعه موقت شیراز، کثرت امامزادگان در شیراز و استان فارس را ناشی از سفر حضرت احمدابن موسی با بیش از هفتصد نفر از بنی هاشم جهت زیارت ثامن الحجج(ع) بیان می فرماید که در این منطقه با حاکم مامون در شیراز درگیر شدند و به شهادت رسیدند.

گفتنی است در این برنامه تذروی عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز به بیان جایگاه والای شهدا و نقش آنان در دفاع مقدس و همچنین الگو گرفتن از شهدا در شرایط امروز جامعه پرداخته و بر مطالعه وصیت نامه شهدا تاکید کرد.

همچنین مداحان اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی پرداخته و حاضران در پایان مهمان سفره با برکت امام رضا(ع) گردیدند.


نظرات بینندگان