کد خبر: ۱۰۱۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
مدیرعامل قطارشهری شیراز:

اعتبار نباشد فقط سه کیلومتر از فاز 2 خط یک مترو شیراز افتتاح می شود

حاجی زمانی مدیرعامل قطارشهری شیراز گفت:در صورت عدم تخصیص اعتبار برای خرید قطار تا دهه‌فجر امسال تنها سه کیلومتر از مسافت 14 کیلومتری متروی شیراز در فاز دوم خط یک به طول سه کیلومتر قابل افتتاح است.
اعتبار نباشد فقط سه کیلومتر در فاز 2 خط یک مترو شیراز افتتاح می شود
به گزارش شیرازه، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز برای پرسش به سوالات خبرنگاران در خصوص سرانجام مترو در خط یک  آنها را به یک بازدید 3 ساعته از فاز دو خط یک شهر شیراز از میدان ا..تا میدان نمازی و سوار بر "درزین" دعوت و سوال ها آنها در تونل ها ریل گذاری شده این مسیر 14 کیلومتر پاسخ داد تا خبرنگاران علاوه بر سختی کار در زیر زمین از روند کار معطل شوند.

مدیرعامل قطارشهری شیراز  با بیان اینکه  10 روز پیش با یک قطار مسافر بری از نمازی تا این مسیر را تست کرده ایم و هیچگونه خطری برای بازدید خبرنگاران ندارد و اغلب ایستگاه ها از پیشرفت بیش از 90 درص برخودار است در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وضعیت اعتبارات فاز 2 خط یک گفت: برای انجام مسافرگیری در فازدوم خط یک متروی شیراز به چهار قطار نیاز است که قیمت هر قطار بیش از 70 میلیارد تومان است و باید با همراهی و همدلی به دنبال راهکاری برای خرید این تعداد قطار بود.

اسدا.. حاج زمانی افزود:  طبق روال معلوم 50درصد اعتبارات را شهرداری و 50 درصد را دولت تقبل می کند که این مبلغ بالغ بر 115 میلیارد تومان است که دولت 35 میلیارد تومان را به صورت اسناد خزانه اسلامی داده و شهرداری نیز 35 میلیارد تومان را به صورت تسهیلات در اختیار قطار شهری قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برای خرید قطار و مسافر گیری در فاز 2 خط یک بامشکل خرید واگن و اعتبارات مواجه هستیم خاطر نشان کرد: اعتبار 215 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات ویژه و خرید ناوگان برای مسافر گیری نیاز داریم اما برای تکمیل کامل فاز 2 خط یک 600 میلیارد تومان اعتبار باید اختصاص یابد.

ایستگاه شهید دستغیب در میدان ا.. اولین ایستگاهی بود که مورد بازدید قرار گرفت مدیر عامل قطار شهری با بیان اینکه این ایستگاه  دارای پیشرفت 95 درصدی است و دارای 2 دروازه در شمال و جنوب برای ورود و خروج است هر چند که در طرح توسعه فرودگاه فاصله ایستگاه تا ترمینال داخلی 300 متر می شود.

حاج زمانی  ادامه داد: در تمام ایستگاه ها ما مشکلی از نظر ساخت و تجهیزات غیر ویژه نداریم مشکل ما اعتبارات برای خرید تجهیزات ویژه مترو و  واگن است در حال حاضر بسیاری از ایستگاه‌های مترو در فازدوم قطار شهری که شامل 12 ایستگاه است در مرحله پایانی بوده و از پیشرفت حدود 80  درصدی تا 95 درصد برخوردار هستند.

ایستگاه شهید دوران ایستگاه شماره دوم مترو در فاز دوم بود که زمانی با توقف و بازدید از ایستگاه گفت: دارای پیشرفت 90 درصدی است و این ایستگاه دارای 139 پله برقی است که اعتبار خرید این تعداد پله برقی 400 میلیون تومان است.
 
خرید واگن از جمله دغدغه های مدیر عامل قطار شهری شیراز در طول بازدید بود که در هر بازدید از ایستگاه در پاسخ به سوال متعدد خبرنگاران از زمان بهره برداری با این پیشرفت فیزیکی بالا به آن اشاره می کرد ایستگاه 3 فرصت شیرازی بود که مدیر عامل قطار شهری از  پیشرفت فیزیکی 90 درصدی آن خبر داد و گفت: دو نوع تجهیزات در مترو است که تجهیزات ناویژه مترو همگی انجام شده است.

ایستگاه 4 جانبازان سر پودنک در بلوار مدرس مانند سایر ایستگاه ها از پیشرفت 90 درصدی برخودار بود همچنین ایستگاه 5 سر فضل آباد با پیشرفت بیش از 90 درصد مورد بازدید قرار گرفت حاج زمانی در طول تونل با اشاره به تمام تلاش های شبانه روزی در مترو شیراز با حساسیت خاصی از روند سیم کشی های برق ویژه برای خبرنگاران توضیح می داد.

ایستگاه رازی با پیشرفت بیش از 85 درصد در سر گمرگ و ایستگاه 7 یا همان فضیلت با پیشرفت 90درصدی مورد بازدید قرار گرفت همچنین از ایستگاه 8 سر کاوه با پیشرفت 80 درصدی عقب ترین ایستگاه موجود بود طوری که حاج زمانی گفت در صورت نبود اعتبارات و اختصاص آن به خرید واگن تجهیز آن در مرحله بعد انجام می شود.

ایستگاه شماه 9 یا میدان ولیعصر با 90 درصد پیشرفت فیزیکی بازدید شد اما سرنوشت ایستگاه 10 یا همان بازار وکیل بخاطر عملیلات پیچیده عمرانی  در حال انجام بود ایستگاه شماره 11 در چهار زند از وضعیت خیلی خوبی برخودار بود به گونه ای که مدیر عامل قطار شهری از وعده بهره برداری آن تا دهه فجر خبر داد

ایستگاه میدان امام حسین عمق ترین ایستگاه مترو در کشور با 30 هزار متر زیر بنا محل تقاطی خط یک و خط قطار شهری شیراز بود که سازمان عمران در حال انجام فعالیت عمرانی سخت و پیچیده آن است. مدیر عامل سازمان قطار شهری  گفت: در صورت عدم تخصیص اعتبار برای خرید قطار تا دهه‌فجر امسال تنها سه کیلومتر از مسافت 14 کیلومتری متروی شیراز در فاز دوم خط یک از میدان نمازی تا میدان زند به طول سه کیلومتر قابل افتتاح است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز تصریح کرد: در اوج ترافیک شهروندان باید مسیر سه کیلومتری میدان نمازی تا چهارراه زند را در حدود 45 دقیقه طی کنند اما این در حالی است که با افتتاح مترو می‌توانند این مسیر را در چهار دقیقه بپیمایند.

حاجی‌زمانی با اشاره به اینکه همچنین مسیر میدان گل سرخ تا میدان نمازی نیز با مترو درمدت 19 دقیقه قابل پیمایش است خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهروندان برای پیمودن این مسیر با مشکل جدی مواجه بوده و گرفتار ترافیک می شوند.

وی با بیان اینکه در فاز دوم متروی شیراز 20 طرح بزرگ عمرانی در حال اجرا است گفت: در این محدوده 14 کیلومتری بیش از 2 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صورت شبانه‌روز مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز بیان کرد: شیراز شهر طولی بوده و در یک مسیرشرقی به غربی است و با بهره‌برداری کامل از خط یک متروی شیراز مشکلات موجود در ترافیک این شهر رفع می‌شود.
حاجی‌زمانی در مورد تامین برق متروی شیراز نیز گفت: برق متروی شیراز به برق شیراز ارتباطی ندارد و برای تامین برق مترو سازمان قطارشهری مشترک اصلی شرکت برق منطقه‌ای است و برق آن از چند ایستگاه مختلف تغذیه می‌شود.
 
وی در مورد متروی شهر صدرا و اجرای این طرح نیز گفت: مطالعات آن توسط سازمان قطارشهری شیراز در حال انجام است و معتقدیم باید طوری طراحی شود تا به خطوط متروی شیراز متصل شود و شهروندان شیرازی بتوانند به راحتی با خطوط ریلی مسیر این شهر تا صدرا را طی کنند.

مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز با اشاره به فعالیت‌های خط دوم قطارشهری شیراز تصریح کرد: در این طرح نیز چهارکیلومتر حفاری انجام شده و اعتبار آن نیز به صورت غیرنقدی و تهاتر صورت می‌گیرد.

حاج زمانی در خصوص استاندارد فاصله ایستگاه ها در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: استاندارد خاصی برای فاصله ایستگاه نداریم و این فاصله براساس استاندارد جمعیتی تعریف می شود و گرنه فاصله بین 700 تا 800 متری مقرون به صرفه نیست به همین دلیل ایستگاه شماره 13 ما که در سر بیست متری سینما سعدی یا همان 7 تیر از همان ابتدا حذف شد تا از میدان نمازی تا امام حسین  تنها یک ایستگاه داشته باشیم.

خبرنگاران و عکاس حاضر در این بازدید  بعد از میدان امام حسین به دلیل برقی شدن بخشی مسیر فاصله  کوتاهی از میدان امام حسین تا نمازی را مجبور به پیاده رویی در فضای تاریک به همراه مدیر عامل و مهندسان شدند تا این بازدید همه گونه صحنه های تاریک و روشن را برای اصاحب رسانه فارس در اعماق زمین رقم بزند .
نظرات بینندگان