کد خبر: ۱۰۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵

کاخ ساسان؛ قدیمی ترین گنبد آجری ایران+عکس

اکثر محققین و پژوهشگران این اثر منحصر به فرد رو به دوره ساسانی و زمان سلطنت بهرام، یعنی قرن 5 میلادی ارتباط دادن.
به گزارش شیرازه، مجموعه زیبا و تاریخی کاخ سروستان، استان فارس، ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظر آباد و داخل دشتی بزرگ قرار گرفته. این کاخ که لقب قدیمی ترین در ایران رو از آن خودش کرده، زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده و جنسی از سنگ و گچ داره.

اگر علاقه مند آشنایی هر چه بیشتر با تاریخ کشور هستین، همراه ما باشین تا شمارو تو این قسمت از مجله همگردی آشنا کنیم با کاخ سروستان، قدیمی ترین گنبد آجری ایران !
این کاخ زمان بهرام گور، بوسیله مهر نرسی وزیر معروف بهرام که صدارت یزد گرد اول و یزد گرد دوم رو عهده‌ دار بوده ساخته شد و طبق آخرین بررسی های باستان شناسی مجموعه کاخ سروستان زمان اوج و شکوه آن زمان، حدود 30 هکتار وسعت داشت.

کاربری کاخ ساسان سروستان:

اکثر محققین و پژوهشگران این اثر منحصر به فرد رو به دوره ساسانی و زمان سلطنت بهرام، یعنی قرن 5 میلادی ارتباط دادن.

برخی از این پژوهشگران نوع ساخت رو با توجه به عدم وسعت و ساخت شاهانه، به عنوان آتشگاه معرفی و برخی دیگر هم با توجه به گسترش مجموعه و مساحت چند هکتاری، استراحتگاه یا شکارگاه سلطنتی بودن را عنوان کردن.

معماری:

قسمت اصلی بنا ضلع شرقی قرار داشته که شامل یک ایوان بزرگ و دو ایوان کوچک تر بوده. ایوان اصلی هم به تالار مرکزی و همینطور حیاط وصل میشده. این کاخ نسبت به بقیه سازه های زمان خودش، از فن معماری و پلان‌ های پیچیده و کامل‌ تری برخوردار بوده و امروزه هم بین گردشگران و باستان شناسان، جذابیت زیادی داره.

ایوانی که سمت شمال کاخ واقع شده از طریق چند پله به محوطه بیرون کاخ راه پیدا می کنه اما ایوان بزرگ شرقی به تالار مرکزی و قسمت های دیگه ای ارتباط داره. استفاده از فیلپوش برای قرار گیری گنبدها روی بنا هم به وضوح دیده میشه.

برای تقویت گنبدها هم از گوشواره استفاده شده که جدا از این شیوه،برای استفاده از ستون ها به عنوان محافظ سقف اتاق ها دیده میشه. روی هم رفته نقشه کاخ، شیوه جالب معماری عهد ساسانی رو به نمایش گذاشته.

بعضی از پژوهشگران معماری ساسانی اعتقاد دارندکه ساخت این بنا یکی از نخستین قدم ها در جهت سبک ساختمانی ویژه بود که معماری گوتیک رو نیز میتوان تحقق نهایی دانست.


برچسب ها: کاخ ساسان ، سروستان
نظرات بینندگان