کد خبر: ۱۰۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵
در مناظره دانشگاه شیراز مطرح شد:

معاون سابق شوراي عالي امنيت ملي: سند برجام از قرارداد ترکمنچای برای کشور ما بدتر بود/مدیر مسئول روزنامه شرق:کسی از آمریکایی‌ها انتظار خوش‌عهدی ندارد

معاون پیشین شوراي عالي امنيت ملي در دانشگاه شیراز گفت: سند برجام از قرارداد ترکمنچای برای کشور ما بدتر بود و کشور حالا حالاها از تبعات برجام رهایی نخواهد یافت و این قرارداد هیچ افتخاری برای ایران نداشت.
معاون سابق شوراي عالي امنيت ملي: سند برجام از قرارداد ترکمنچای برای کشور ما بدتر بود/مدیر مسئول روزنامه شرق:کسی از آمریکایی‌ها انتظار خوش‌عهدی ندارد
به گزارش شیرازه ابوالفضل ظهره‌وند معاون پیشین شوراي عالي امنيت ملي شامگاه دیشب تالار فجر دانشگاه شیراز در مناظره با مهدی رحمانیان مدیر مسؤول روزنامه شرق با اشاره به برجام گفت: بعد از سال 1945 میلادی پیچیده‌ترین سند حقوقی و امنیتی که امضا شد، برجام بود و در این سند هم سخت‌افزار و هم اراده ملی را به دشمن دادیم.

وی با بیان اینکه امروز تازه تبعات برجام آغاز شده است خاطر نشان کرد: سند برجام از قرارداد ترکمنچای برای کشور ما بدتر بود و کشور حالا حالاها از تبعات برجام رهایی نخواهد یافت و این قرارداد هیچ افتخاری برای ایران نداشت.

ظهره‌وند با اشاره به اقدام سریع ایران در برجام افزود: هنوز قرارداد امضا نشده، رفتیم و فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف و از پیش شکست خود را در برجام تأیید کردیم.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه سیاست خارجه یه مقوله فراجناحی است ادامه داد: سیاست خارجی ربطی به راست و چپ ندارد و هدف آن امنیت ملی است و با آمد و رفت دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که به قدرت ها اعتماد کردند آسیب دیده اند تصریح کرد: به لبخند قدرت‌ها نباید خوش‌بین بود، چراکه همین‌ها هنگامی‌ که قذافی را به ایتالیا آوردند با یک اتوبوس مانکن از او پذیرایی کردند و بعد با آن فضاحت او را کشتند.

ظهره وند ادامه داد: اشتباهی که در برخی دولت‌ها اتفاق افتاد، تغییر در رویکردها بود، به‌ ویژه در دولت اصلاحات؛ در حالی‌ که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر یک محور مشخص می‌چرخد.

خبر

معاون پیشین شورای امنیت ملی با بیان اینکه افزایش قدرت های موشکی یک امتیاز است افزود: در عرصه سیاست خارجی زمانی برد موشک ما به 2 هزار کیلومتر می‌رسد، نوع برخورد قدرت‌ها با ما عوض می‌شود، اما اگر از موضع ضعف وارد شویم آن‌ها نیز سوءاستفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که اعتماد به انگلستان چیزی جز ننگ نیست خاطر نشان کرد: در دوره اصلاحات جک استراو وزیر خارجه انگلیس پایش را روی میز گذاشته بود و با غرور با وزیر خارجه ما حرف می‌زد و این برای کشور ما ننگ است که با این پیشینه تمدنی و تاریخی به آن‌ها التماس کنیم.

در ادامه این مناظره؛ مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق با اشاره به روند سیاست خارجی افزود: سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و اگر مردم از حکومت خود رضایت داشته باشند در خارج از کشور نیز می‌توانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در برخی برهه‌ها کسانی در عرصه سیاست خارجی کشور بودند که اشراف کامل بر موضوع نداشتند و حتی زبان آن کشوری را در آن حضور داشتند، نمی‌دانستند.

کشور حالا حالاها از تبعات برجام رهایی نخواهد یافت

رحمانیان با اشاره به دولت قبل ادامه داد: در سیاست حسی و هیجانی برخورد می‌کنیم؛ برای نمونه در دوره احمدی‌نژاد با دنیا حس تعارض داشتیم و باعث ایران‌هراسی شد و این با تعامل خوب دولت اصلاحات با دنیا متفاوت بود.

مدیر مسئول روزنامه شرق با بیان اینکه گفت‌وگو تنها راه ما برای رسیدن به مقصد است و دو جناح سیاسی با این بال می‌توانند کشور را به پرواز دربیاورند خاطر نشان کرد: اگر برجام امضا نمی‌شد صادرات نفت ما به صفر می‌رسید و کشور مانند خودرویی در لب پرتگاه بود که روحانی آن را برگرداند و از افتادن نجات داد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کسی از آمریکایی‌ها انتظار خوش‌عهدی ندارد افزود: همان‌طور که به روس‌ها نیز نمی‌توان اعتماد کرد و باید توجه داشت که سیاست کلی ما «نه شرقی، نه غربی» بود، اما بعد بیشتر به سمت شرق گرایش پیدا کردیم.


خبر
نظرات بینندگان