کد خبر: ۱۰۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۵

گنج بزرگ فاروق پیدا شد/ اگر یاقوت می خواهید؛ بشتابید

روستای فاروق از 12 رشته قنات قدیمی ، کوچه باغهای زیبا ،5 اثر تاریخی با قدمت دو هزار ساله و انارهایی که سال هاست شهرت جهانی دارد برخوردار است.
به گزارش شیرازه، روستای «فاروق» در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان مرودشت و ۶۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد، این روستا براساس آمارهای سال ۱۳۸۵ با جمعیتی بالغ بر هشت هزار نفر و با اقتصادی که پایهاش باغداری است، روزگار میگذراند.

فاروق همیشه انارش معروف و زبانزد بوده به طوری که امسال نیز نخستین جشنواره انار با رویکرد معرفی باغ هاي انار ،بافت كهنسال روستا و رونق گردشگری منطقه برگزار شد.

آنطور که رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت می گوید: گرچه این جشنواره در روستای فاروق برگزار شد و مورد استقبال گردشگران و فارسی ها هم قرار گرفت اما متاسفانه کسی زیبایی و گنج های واقعی این منطقه را ندید وذهن ها به سمت و سوی شایعه ای بی اساس رفت و در این میان اظهارنظرهای عجیب و غریب افراد را نیز شاهد بودیم.

صفرزاده با بیان اینکه شایعه پیدا شدن گنج روستای فاروق آنقدر گسترده بود و تکرار شد که حتی برخی از باستان شناسان و محققین را نیز به شک انداخت، می افزاید:مدعیان وجود این گنج در مرحله نخست با انتشار متن های متعدد و سپس ساخت فیلم و کلیپ به نحوی در ذهن مخاطبان تاثیر گذاشتند که بسیاری افراد که حتی تحصیلات دانشگاهی مرتبط با مباحث میراث فرهنگی و گردشگری داشتند نیز باور کردند در این روستا گنجی کشف شده است.
وی ادامه می دهد: شایعاتی از این دست طی 25 سال اخیر در حوزه میراث فرهنگی وجود داشته و دارد و نمی توان منکر آن شد که دوباره شایعه ای درست نشود چرا که در این میان افرادی سود جو و جود دارند که با ساخت اشیا تقلبی و به اصطلاح عتیقه و فروش آن ها پول هنگفتی به جیب می زنند.

گنج بزرگ فاروق پیدا شد/ اگر یاقوت می خواهید؛ بشتابید

صفر زاده با تاکید بر اینکه گنج فاروق سال هاست پیدا شده و کمتر کسی آن را مي بیند، می گوید: تا کنون در این روستا 5 اثر تاریخی متعلق به دوره ساسانی و پیش از تاریخ شناسایی و به ثبت رسیده است. همچنین در این منطقه 12 رشته قنات قدیمی وجود دارد که پر آب و جاری اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت در ادامه می افزاید: کوچه باغ های این روستا محل بسیار مناسبی برای حضور گردشگران است و انارهای این منطقه نیز شهرت جهانی دارد.

با توجه به اظهار نظرهای صفرزاده، بی شک گنج واقعی فاروق انارهای شیرین آن است که مانند یاقوتی می درخشند. ياقوتهايي كه ميتواند بازار گردشگري را در روستاي زيباي فاروق سكه كند.

معرفي انار فاروق با فرآورده‌های جانبی آن به عنوان انار ممتاز استان فارس، ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی و توسعه گردشگری با احیای جاذبه‌های طبیعی، باستانی و مذهبی مي تواند گنج هاي خفته فاروق را برملا كند.

اما این سوال همواره در ذهن تداعی می شود که چرا ناگهان افرادی با انتشار تعدادی فیلم، عکس و مطلب در فضای مجازی سعی در شایعه پراکنی و جلب توجه عمومی دارند و آنطور که مدیر کل میراث فرهنگی فارس نیز می گوید: جریان سازی هایی در فضای مجازی صورت گرفت که متاسفانه این شایعه به یک مسئله ملی تبدیل شد.
مصیب امیری می افزاید: باتوجه به اهمیت دشت مرودشت و با کمی تامل می توان فهمید که چنین آثاری در چنین مکانی که همواره در دوران های مختلف مورد کاوش قرار گرفته است، محال است.
وی با بیان اینکه در برخی امور پخش شایعات در بین مردم آثار مخربی دارد، می گوید: فارس به دلیل سابقه و قدمت تاریخی از آثار تاریخی فراوانی برخوردار است که در دوران‌هایی مورد سوءاستفاده برخی افراد قرار گرفته و این درحالی است که در گذشته نیز چنین ادعاهایی درباره کشف گنج در دیگر آثارتاریخی وجود داشته است.
وی تاکید می کند: در جلگه و دشت مرودشت آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که سابقه قدیمی تری نسبت به تخت جمشید دارند و مربوط به دوران پارینه سنگی و زندگی مردم درغارها، تپه های باستانی مربوط به هزاره پنجم و ششم قبل از میلاد و دوران ایلامی است که قبل از هخامنشیان است.

در حدود دو هفته قبل مطالب و عکس‌هایی در فضای مجازی مبنی بر کشف معبد باستانی در روستای فاروق منتشر شد که در همان زمان نیز از سوی مدیر کل میراث فرهنگی فارس وجود چنین آثاری تکذیب شد.

هر چند که در پی ادعاهای مطرح شده تیم کارشناسی از سوی این اداره کل به منطقه اعزام و ادعاها نيز ثابت نشد، هیچ اثر باستانی تازهای هم در آن منطقه کشف نشد.

منبع: خبرجنوب

برچسب ها: گنج فاروق
نظرات بینندگان