کد خبر: ۱۰۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵

چرا راهبرد مترقی اقتصاد مقاومتی به اقدام و عمل منجر نشده است

نوشتار پیشرو، بنا دارد تا با نگاهی جدید به اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان آن، گام های اولیه و ضروری برای تحقق این دکترین را ارائه نماید و به شکل عملیاتی راهکارهایی در جهت تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک مدل عملیاتی ارائه کند.

به گزارش شیرازه، «اقتصاد مقاومتی» یکی از اصلی ترین راهبردها و کلیدواژه های مطروحه توسط رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر در کشور عزیز ماست.  پس از انتخابات خرداد ماه 1392 و پس از راهپیمایی باشکوه 22 بهمن ماه همان سال که مردم و رهبری منتظر اقدامات دولت در تحقق تحولات اقتصادی چشمگیری بودند، نسخه اولیه دکترین اقتصاد مقاومتی بعنوان نقشه راه تحقق حماسه اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردید. در مقدمه این سند بسیار مهم آمده است:

"لازم است قوای کشور بی درنگ و با زمانبندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند". 

بکارگیری مفهوم "جهاد مقدس" برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط مردم و همه فعالان اقتصادی (از جمله دولت) ادامه همان روشنگری ای است که در فروردین سال 89 در عسلویه توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شد. در آن سخنرانی تاریخی، ایشان تفاوت "کار و همّت مضاعف" را با "جهاد" تشریح نمودند. کار و همّت مضاعف را در همه جا میتوان انجام داد اما جهاد وقتی است که دشمنی وجود داشته باشد. جهاد اقتصادی یعنی مبارزه با دشمن. جهاد اقتصادی در مقابل جنگ اقتصادی است، جنگی که دشمن ناجوانمردانه به ما تحمیل کرده است.

اقتصاد مقاومتی با معنا و مفهوم "جهاد مقدس"، در مقابل دشمنانی انجام میشود که آرزوئی جز نابودی اسلام، تمدن اسلامی و ایران اسلامی بعنوان شاخص تمدن اسلامی ندارند.

نوشتار پیشرو، بنا دارد تا با نگاهی جدید به اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان آن، گام های اولیه و ضروری برای تحقق این دکترین را ارائه نماید و به شکل عملیاتی راهکارهایی در جهت تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک مدل عملیاتی ارائه کند. اولین بخش از این مقاله به محوربندی و ارائه یک مدل مفهومی  برای این سیاستها پرداخته و مقدمات لازم برای تبیین مدل اولویت بندی را ارائه می نماید. سپس با معرفی یک الگوی بومی برای اولویت بندی محورهای پیشنهادی، «محورهای علم، فناوری و تولید» بعنوان متدولوژی اولویت بندی مسائل کلان کشور مطرح، سپس مدل اولویت بندی به کل مسائل و موضوعات کشور تعمیم می یابد.

ادامه مقاله به بررسی تئوری زنجیره یا پیوستگی در اقتصاد مقاومتی پرداخته و با ارائه مثالهای متعدد موضوع ارتباط زنجیره ها با یکدیگر را تشریح مینماید. پیشنهاد تشکیل ماتریس پیوستگی، تعیین روند زمانی موضوعات و سامانه اقتصاد مقاومتی ادامه همین قسمت می باشد. در انتها نیز گامهایِ راهبردیِ اجرائی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بر اساس الگو و مدل پیشنهادی ارائه می گردد.

موسسه سیاست پژوهی تمدن اسلامی، پاییز 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

انتهای متن/

منبع: فارس

برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
نظرات بینندگان