کد خبر: ۱۰۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۵

آغاز به کار کمپین غذای سالم در سپیدان

کمپین غذای سالم با هدف فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه اصلاح الگوی غذایی و کاهش مصرف قند ، نمک و چربی از 29 آذر ماه لغایت 15 دی ماه همزمان با سراسر کشور در شهرستان سپیدان اجرا می شود .

به گزارش شیرازه  مریم جلوداری ،کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت سپیدان در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این خبر گفت : تغذیه ناسالم و الگوی غذایی نامناسب مهمترین علت بروز اضافه وزن ، چاقی ، بیماریهای قلبی عروقی ، دیابت نوع دو و برخی از انواع سرطان ها است.این در حالی است که  متاسفانه میزان مصرف روزانه قند و شکر در کشور ، به طور متوسط 66 گرم ( 16 قاشق چایخوری ) است که 26 گرم از میزان مصرف روزانه بر اساس سبد غذایی مطلوب (حداکثر 40 گرم) بیشتر است .

جلوداری ادامه داد : میزان مورد نیاز روغن در سبد غذایی مطلوب 35 گرم در روز می باشد که متاسفانه میزان مصرف روزانه روغن در کشور 46 گرم است و میزان توصیه شده نمک در روز 5 گرم می باشد و این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور به طور متوسط 8/10 گرم در روز می باشد.

وی افزود : بیماری های واگیردار مهم ترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می روند بطوری که ۷۶ درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد و از مهم ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند ، نمک و چربی است. در نهایت اینکه یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری و مهار بیماری های غیرواگیر اصلاح عادت های غذایی و شیوه زندگی خانوارها می باشد .

جلوداری ابراز امیدواری کرد با ارتقا آگاهی ، نگرش و عملکرد عموم درخصوص کاهش مصرف نمک ، قند و روغن ، گامی موثر در جهت ترویج فرهنگ سازی تغذیه صحیح برداریم.

به نقل از  مارگون ،

نظرات بینندگان