کد خبر: ۱۰۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
اعلام نتایج بررسی های اولیه دانشگاه شیراز درباره پارازیت ها؛

امواج و تشعشعات در برخی مناطق شیراز بسیار کمتر از تشعشعات یک مودم خانگی است

عضوهیات علمی دانشگاه شیراز گفت: براساس پژوهش های اولیه ای که صورت گرفته متوسط وجود پارازیت و امواج و تشعشعات در برخی مناطق شیراز 1.25 ( یک و بیست و پنج صدم ) ولت برمتر است که بسیار کمتر از تشعشعات یک مودم خانگی یا تشعشعات یک گوشی موبایل هنگام تماس است.
به گزارش شیرازه، سیدعلی اکبرصفوی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیرازو متخصصان این دانشگاه در حوزه های مرتبط موارد را در حال مطالعه و بررسی دارند.

او اظهار داشت: استانداری فارس و حوزه معاونت امنیتی و اجتماعی این استانداری ماموریت بررسی موضوع را به دانشگاه شیراز محول کرده اند و دانشگاه با روشن شدن نتایج بررسی ها صادقانه وعالمانه و مبتنی بر مصادیق و مستندات نتایج بررسی ها را به اطلاع عموم مردم استان فارس و شیراز خواهد رساند.

عضوهیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز گفت: براساس پژوهش های اولیه ای که صورت گرفته متوسط وجود پارازیت و امواج و تشعشعات در برخی مناطق شیراز 1.25 ( یک و بیست و پنج صدم ) ولت برمتر است که بسیار کمتر از تشعشعات یک مودم خانگی یا تشعشعات یک گوشی موبایل هنگام تماس است.

صفوی اضافه کرد : بیشترین مقدار پارازیت و تشعشات اندازه گیری شده در پژوهش های اولیه در شیراز که 22 دی ماه امسال انجام شده 2.2 ولت بر متر و کمترین آن 6 دهم ولت بر متر بوده است.

قائم مقام دانشگاه شیراز با بیان اینکه این پژوهش اولیه در ساختمان های متعلق به دانشگاه شیراز صورت گرفته گفت:چون هنوز مجوز بررسی ها دراختیار دانشگاه نیست ما در مکان هایی که دانشگاه شیراز ساختمان دارد از جمله خیابان ملاصدرا ، پردیس ارم ، تپه ارم ، خیابان معالی آباد، خیابان فرهنگ شهر و ساختمان دانشکده صنعتی شیراز در بلوار شهید مدرس این پژوهش های اولیه انجام شده است اما لازم است با اخذ مجوز از مراجع ذیربط در سایر مناطق شیراز نیز پژوهش های علمی درباره اندازه گیری پارازیت ها و میزان تشعشعات صورت گیرد.

صفوی بر لزوم اخذ مجوزهای لازم دراین زمینه و تامین لوازم مورد نیاز دانشگاه شیراز تاکید کرد و گفت:هم تامین لوازم فنی اندازه گیری و دراختیار گذاردن آنها مهم است و هم اخذ مجوز از مراجع ذیربط ، قطعا دانشگاه نمی تواند بدون مجوز دراین زمینه ورود کند و اگر قرار است مطالعه دقیقی صورت گیرد لازم است ارگان ها و نهادهای مسئول مجوزهای لازم را در اختیار ما بگذارند.

این استاد دانشگاه گفت:دانشگاه شیراز اکنون در حال پیگیری برای اخذ این مجوز هاست و قطعا با اخذ مجوزهای لازم در همه مناطقی که نگرانی بیشتری برای شهروندان به وجود آمده است مطالعات سنجش و پایش تشعشعات و پارازیت ها صورت می گیرد.

این مقام مسئول از مناطقی مانند خایبان های قدوسی شرقی و غربی ، شهرک گلستان،فلکه گاز،خیابان و میدان معلم و برخی مناطق دیگر درشیراز به عنوان اماکن و خیابان هایی نام برد که با اخذ مجوز مطالعات تشعشع سنجی و پایش در آن انجام خواهد گرفت.

صفوی گفت: براساس موازین قانونی اگر انتشار تشعشع ضرورتی نداشته باشد نباید این امواج و تشعشعات منتشر شود، ولو اینکه زیر مقدار استاندارد باشد، مقدار استاندارد و تعریف شده امواج و تشعشعات حدود 28 ولت بر متر است ومطالعات اولیه ما نشانگر این است که امواج موجود که 1.25 ولت بر متر بر آورد شده بسیار کمتر از حد استاندارد است.

قائم مقام دانشگاه شیراز گفت:‌عدم ضرورت در انتشار این امواج باید در نظر گرفته شود، اگر امواج ضرورتی نداشت ولو اینکه مقدار آن زیر استاندارد باشد نباید منتشر شود.

استاد دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز به امواج منتشر شده از مودم های وایرلس و گوشی های موبایل اشاره کرد و گفت: مودم وایرلس در منازل یک دهم ولت بر متر و گوشی موبایل هنگام برقراری تماس پنج ولت بر متر امواج و تشعشع دارد، مردم می توانند با مقایسه عدد 1.25 که متوسط برآوردهای اولیه دانشگاه شیراز است به میزان موجود امواج بیشتر و بهتر پی ببرند .

صفوی افزود: شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده همچنین بستگی به دوری و نزدیکی به محل انتشار دارد از این رو لازم است بررسی های علمی به گونه ای باشد که بدون ایجاد سرو صدا و هیاهو و در فضایی کاملا غیر محسوس صورت گیرد، از این رو ما نمی توانیم همه ابعاد این بررسی ها را فعلا و تا به دست آمدن نتایج اصلی رسانه ای کنیم .

عضوهیات علمی دانشگاه شیرازبه دغدغه های مردم دراین زمینه و ادعاهای مطرح شده درباره سلامت شهروندان اشاره کرد و گفت: دغدغه مردم را محترم می شماریم و معتقدیم دغدغه مردم دغدغه ما نیز هست ، نگرانی مردم دراین زمینه بجا و قابل ستایش است اما معتقدیم نباید با این موضوع به صورت احساسی برخورد شود.

صفوی گفت:باید در این زمینه مطالعات علمی به نتیجه برسد و با مصادیق و مستندات علمی بامردم سخن گفته شود، دانشگاه شیراز دراین زمینه مسئولیت و رسالت دارد و بزودی نتایج کار را منتشر خواهد ساخت.

نزدیک به 2 ماه است که موضوع انتشار پارازیت و امواج بین مردم شیراز رواج دارد و برخی خواهان روشن شدن میزان تاثیر این امواج بر سلامت خود هستند.
منبع:ایرنا
نظرات بینندگان