کد خبر: ۱۰۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

حاشیه طرح جدید ترامپ در خصوص بحران سوریه؛ خیال‌پردازی یا معجزه؟

ترامپ در سخنرانی اخیر خود که خشم بسیاری از مردم و سران کشورها را برانگیخت گفت:" به نظرم اروپا با اجازه دادن به ورود میلیون ها مهاجر به کشورهایی از جمله آلمان مرتکب اشتباه بزرگی شده و حالا چاره ای ندارد جز اینکه به همکاری آمریکا بشتابد تا با ایجاد منطقه امن در خاک سوریه از نفوذ پناهندگان و تروریست ها به اروپا و سپس آمریکا جلوگیری کند."
به گزارش شیرازه، چهارشنبه گذشته دونالد ترامپ در گفتگو با شبکه تلویزیونی "abc news" با پیش کشیدن مجدد مساله مهاجرات مردم کشورهای جهان سوم به اروپا و آمریکا گفت: "مشکل بزرگ این روزهای آمریکا و اتحادیه اروپا مواجهه با سیل مهاجرانی است که از کشورهایی چون مکزیک به آمریکا و از سوریه به اروپا مهاجرات می کنند."

او در همین رابطه بر جلوگیری از این واقعه نیز تاکید کرد و گفت: « راه حل امروز آمریکا برای مقابله با این مساله اولا طرح دیوار حائل در مرزهای جنوبی با مکزیک و همچنین محدودیت موقت سفر اتباع 7 کشور به آمریکاست و ثانیا ایجاد یک منطقه امن در سوریه برای جلوگیری از ورود آوارگان جنگی به اروپاست."

ترامپ در این سخنرانی خود که خشم بسیاری از مردم و سران کشورها را برانگیخت گفت:" به نظرم اروپا با اجازه دادن به ورود میلیون ها مهاجر به کشورهایی از جمله آلمان مرتکب اشتباه بزرگی شده و حالا چاره ای ندارد جز اینکه به همکاری آمریکا بشتابد تا با ایجاد منطقه امن در خاک سوریه از نفوذ پناهندگان و تروریست ها به اروپا و سپس آمریکا جلوگیری کند."

این اظهارات رئیس جدید کاخ سفید البته پس از آن صورت گرفت که با پافشاری ایران، نقش آمریکا در اجلاس آستانه کم‌رنگ شد، اجلاسی که بسیاری از طرف های درگیر در بحران سوریه در آن حضور داشتند و بعد از فتح حلب و اعلام آتش بس سراسری مهمترین نقطه امید سیاسی برای حل بحران سوریه به شمار می آمد.

در این بین برخی کارشناسان با ارزیابی سخنان ترامپ، اظهارات او را واکنشی به تلاش ایران برای حذف آمریکا در میدان دیپلماسی سوریه عنوان کردند. سخنانی که البته آنقدر ناشناخته، گنگ و بدون پشتوانه بود که بیش از آنکه جدی گرفته شود به مثابه تیری در تاریکی از سوی دونالد ترامپ ارزیابی شد.

برخی رسانه ها نیز با گمانه زنی این طرح را همان طرح "پرواز ممنوع" هیلاری کلینتون عنوان کردند و گفتند که این طرح اگر عینا همان چیزی نباشد که دموکرات ها قبلا برای اداره بحران سوریه در ذهن داشتند، حداقل کپی آن است.

عده ای دیگر از ناظران سیاسی و بین الملل نظری کاملا مخالف دارند و با استناد به خبر استعفای دست جمعی مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا طی هفته گذشته چنین الگو برداری از طرح کلینتون و یا تلاش برای اجرای همان طرح را غیر منطقی و ناممکن می دانند.

روزنامه "واشنگتن‌پست" هفته گذشته  از استعفای 4 تن از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا خبر داده بود و  نوشته بود که" از آنجایی که بسیاری از مدیران ارشد دولت اوباما (که حالا رهبری ساختار اصلی سیاست خارجی آمریکا را نیز در دست دارند) به هیچ عنوان حاضر نیستند با دونالد ترامپ همکاری کنند، از سمت خود استعفا داده و ترجیح داده اند قبلا از آنکه "رکس تیلرسون" نامزد پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه از صحن سنا رای اعتماد بگیرد، ‌پست های خود را ترک کنند."

کارشناسان معتقدند که این اقدام دسته‌جمعی  باعث دشواری جدی در اداره امور در دوره "تیلرسون"‌خواهد شد چرا که دیوان‌سالاری و امور اداری پیچیده این نهاد تنها از دست مدیرانی برخواهد آمد که در حداقل 8 سال گذشته آن را اداره کرده اند و در نبود آنها "تیلرسونِ تاجر" توانایی فعال کردن تمامی ظرفیت های دستگاه دیپلماسی آمریکا را نخواهد داشت و این دلیلی بر احتمال بالای "توخالی بودن" طرح منطقه امن دونالد ترامپ در سوریه است.

این دست کارشناسان علاوه بر این می گویند که شخص ترامپ و تیلرسون که هیچ سابقه امنیتی و سیاست‌ورزی در مورد مسائل پیچیده خاورمیانه ندارند، نمی توانند در طول مدتی کوتاه طرحی بسیار مهم از نظر نتایج و دشوار از نظر اجرایی را تدوین و پیاده سازی کنند.

در همین زمینه اما "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین هم که از طرح ترامپ اعلام بی اطلاعی کرده عنوان می کند که : " آمریکا در این زمینه با ما مشورت نکرده و این یک تصمیم مستقل است و تمامی پیامدهای احتمالی این طرح باید بررسی شود و نکته مهم این است که وضعیت پناهجویان را وخیم‌تر نکند."

حسین مفتی اوغلو سخنگوی دستگاه دیپلماسی ترکیه نیز  با تاکید بر مبهم بودن طرحی که ترامپ از آن یاد کرده است گفت: "نکته مهم این است که نتایج بررسی های مربوط به این طرح و توصیه‌های آن دقیقا چه خواهد بود".

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه که البته تلاش می‌کرد این طرح مبهم را به نفع اقدامات مداخله جویانه خود در سوریه مصادره کند ادامه می دهد :«دولت ترکیه از اغاز جنگ داخلی سوریه این پیشنهاد را مطرح کرده بود و بهترین مثال شهر جرابلس است.»

طرح آمریکایی " ایجاد منطقه امن در سوریه" که البته گفته می شود قرار است طبق دستور دونالد ترامپ طی روزهای آینده از سوی مسئولین امنیتی آمریکا تدوین شود، از سوی همراهان قدیمی آمریکا در منطقه با استقبال بیشتری روبرو شد. در همین زمینه قطر، عربستان و برخی گروه های تروریستی در سوریه از این طرح ندیده و تدوین نشده ابراز خشنودی و با آن اعلام همراهی کردند.  

قطر، که از گذشته همواره به عنوان یکی از تامین کنندگان مالی جنگ علیه مردم و دولت سوریه شناخته می شده طرح دونالد ترامپ را اقدامی مثبت ارزیابی کرده است. خبرگزاری دولتی قطر در آخرین روز هفته گذشته گزارش داد که یک مقام وزارت خارجه این کشور "برضرورت ایجاد مناطق امن و محدوده‌های ممنوعه پرواز در سوریه تاکید کرده است"

"نورالدین الزنکی" سرکرده یکی از گروه‌های تروریستی شکسته خورد در حلب است. او در گفتگو با یک خبرگزاری آلمانی در خصوص طرح ترامپ گفته است: "ما از هر طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان حمایت می‌کنیم ولی ابتدا باید از جزییات این طرح مطلع شویم"

از سوی دیگر مقامات اروپایی نیز با استقبال کم رمق از طرح ترامپ لزوم گفتگو بر سر این طرح و بررسی جزئیات آن را به عنوان مهمترین مسئله عنوان کردند.

"فرانسوا دلاتر" نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، روز پنجشنبه در نشست خبری خود به رسانه ها گفت که کشورش آماده تعامل و گفتگو با دولت جدید آمریکا درباره طرحی است که ترامپ از آن به عنوان راه حل مسئله سوریه نام برده است.

"فدریکا موگرینی" هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در در واکنش به این اظهارات ترامپ عنوان کرد: "هنوز برای اظهار نظر در مورد این طرح دولت آمریکا بسیار زود است و این اتحادیه زمانی که جزییات طرح مشخص شد در مورد آن موضع‌گیری خواهد کرد".

منبع: نسیم آنلاین

نظرات بینندگان