کد خبر: ۱۰۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

ضرب‎الاجل علوم پزشکی شیراز برای اجرای مجدد طرح پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده پس از ۴.۵ سال اجرا در استان فارس مشکلاتی را داشته که برای حل آنها رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز دست به قلم شده و نامه‎ای خطاب به وزیر بهداشت نوشته است.
به گزارش شیرازه، پزشک خانواده طرحی است که از سال 84 با هدف برقراری عدالت درمانی و خدمات سلامت در کشور آغاز و ابتدا در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شد. پس از مدتی در تیرماه 91 این طرح در دو استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شد. اکنون حدود 4 سال از اجرای این طرح در استان فارس می‎گذرد و فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. 

یکی از مزایای این طرح ارائه خدمات درمانی به صورت 10 به 90 است یعنی اینکه تنها 10 درصد هزینه درمانی در ساعت کاری پزشک خانواده توسط بیمار پرداخت می‎شود که رقمی حدود 2 تا 3 هزار تومان در مراجعه به پزشکان متخصص است. 

برگ ارجاع مشکل اصلی مردم و پزشکان

محبوبه نوزادی 4ماه دارد و به دلیل ریفلاکس معده نوزادش باید هر ماه دو نوبت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کند. وقتی از او درباره پزشک خانواده می‎پرسم، می‎گوید: به تازگی بیمه سلامت شدیم و با وجود اینکه هر ماه باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنم اما هنوز از پزشک خانواده استفاده نکردیم. 

وی در پاسخ به این سوال که از مزایای برگ ارجاع و تخفیف هزینه درمانی بی‎اطلاع است یا خیر؟ می‎افزاید: از مزایای برگ ارجاع و کم شدن هزینه‎های درمان اطلاع دارم اما برخی از متخصصان و از جمله متخصصی که من نوزادم را برای معاینه می‎برم، با طرح پزشک خانواده قرارداد ندارند. 

به باور این شهروند شیرازی پزشک خانواده مزایا و معایبی دارد از جمله مزایای آن کم شدن هزینه‎های درمانی است، وی می‎گوید: گاه برای انجام آزمایشات ساده باید هزینه‎ای بالغ بر 100 تا 150 هزار تومان پرداخت کرد در صورتی که با برگ ارجاع این هزینه بسیار کمتر می‎شود اما مشکل در این است که پزشکان خانواده به راحتی برگ ارجاع نمی‎دهند. 

وی می‎گوید: برخوردهای نامناسب برخی از پزشکان خانواده در دادن برگ ارجاع سبب می‎شود که بیمار عطای پزشک خانواده را به لقای آن ببخشد و به صورت آزاد هزینه درمان را پرداخت کند. 

برگ ارجاع نه تنها مشکل بیماران بلکه مشکل پزشکان نیز است. ناهید قره‎چی پزشک خانواده مرکز جامع سلامت احمدبن‎موسی می‎گوید: مهم‎ترین مشکل در اجرای طرح پزشک خانواده فرم ارجاع است، 70 درصد مراجعان نیاز به متخصص ندارند ولی در گرفتن برگ ارجاع اصرار می‎کنند. 

این پزشک خانواده معتقد است که تا زمانی که بسترسازی فرهنگی و آموزش‎های لازم برای مجریان طرح و مردم انجام نشود اجرای طرح با مشکلاتی روبه‎رو می‎شود که برای حل آن باید زمان و هزینه داد. 

علی کارمند شهرداری است و 2 دو دختر 7 ساله و 2 ساله دارد،  به باور وی پزشک خانواده طرح خوبی است به شرطی که برخی از مشکلات آن برطرف شود. وی می‎گوید: پیش از ثبت نام پزشک خانواده باید برای هر بار مراجعه به پزشک 25 تا 30 هزار تومان حق ویزیت پرداخت می‎کردم و این برای من که حقوق کارمندی و خانواده 4 نفره دارم قدری مشکل بود اما پس از ثبت نام در طرح پزشک خانواده هزینه درمان کاهش پیدا کرده است. 

این شهروند شیرازی معتقد است که اجرای هر طرحی مشکلاتی دارد اما به معنای قطع آن از ریشه نیست باید با برنامه‎ریزی این مشکلات را برطرف کرد. وی محدود بودن زمان و مکان ارائه خدمات پزشک خانواده را از مشکلات این طرح می‎داند. علی می‎گوید: اگر شما در سفر باشید یا نیمه‎های شب به پزشک نیاز داشته باشید نمی‎توانید از خدمات پزشک خانواده بهره‎مند شوید. 

شناسایی و پیشگیری از بیماری‎ها، دستاورد پزشک خانواده

طرح پزشک خانواده که با شعار سلامت محوری و پیشگیری از بیماری‎ها آغاز شده دستاوردهای مهمی داشته که محمدهادی ایمانیه رئیس علوم پزشکی شیراز در مردادماه 94 در گفت‎وگو با تسنیم به بخشی از آن اشاره کرده است. به گفته وی دستاورد مهم طرح پزشک خانواده شناسایی 40 هزار بیمار دیابتی و 60 هزار بیمار فشارخونی در استان فارس است. 

به باور ایمانیه این موضوع تاثیر به سزایی در عرصه سلامت دارد و سبب جلوگیری از پیش‎روی بیماری‎های دیگر در این افراد و به خطر انداختن سلامت آنان می‎شود. 

اصلاح روند کنونی پزشک خانواده 

با این حال طرح پزشک خانواده پس از 4.5 سال اجرا در استان فارس مشکلاتی را داشته که برای حل آنها رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز دست به قلم شده و نامه‎ای خطاب به وزیر بهداشت نوشته است. ایمانیه در این نامه خواستار تفویض اختیارات به ستاد استانی شده و گفته به دلیل تغییر مکرر سیاست‎های این طرح و برخی از نارضایتی‎ها  ستاد اجرایی استان به این نتیجه رسیده که «چنانچه تا اول اسفند 95  مسئولان بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان، چهار درخواست مکرر ستاد اجرایی استان را مورد قبول قرار ندهند، امکان تداوم کار به روش گذشته امکانپذیر نیست».

وی در این نامه «عدم کسر فرانشیز سال 94 از سرانه»، « ابلاغ سریع‎تر افزایش سرانه سال 1395 معادل درصد افزایش تعرفه پزشکان عمومی کشور که با وجود گذشت بیش از 10ماه از شروع سال 1395 ، به صورت ناباورانه هنوز افزایش سرانه ابلاغ نشده است»، پذیرش پرداخت مشابه دوشیفتی به پزشکان همپوشان، به شرط آنکه فاصله دو پزشک همپوشان بیش از دو کیلومتر نباشد» و « اختیاری شدن ارجاع در استان فارس تا اجرایی شدن کامل طرح در کشور» را به عنوان درخواست مطرح کرده است. 

ایمانیه اذعان کرده که در صورت موافقت نشدن با درخواست‎ها پزشکان خانواده‎ای که در استخدام دانشگاه هستند، به فعالیت خود ادامه می‎دهند اما پزشکان خانواده بخش خصوصی، بین ادامه همکاری با طرح یا قطع همکاری تصمیم‎گیری می‎کنند.

وی همچنین گفته است «از تاریخ نامبرده، هر کدام از پزشکان خانواده فعلی یا هر کدام از پزشکان عمومی که تمایل دارند با دریافت سرانه و رعایت بسته‎های خدمتی و قبول اجرای ارجاع الکترونیک و پرونده الکترونیک به فعالیت خود به عنوان پزشک خانواده ادامه می‎دهند».

بسترسازی فرهنگی و آموزش لازم برای دست‎اندرکاران طرح و مردم، تخصیص بودجه لازم برای اجرای طرح و پرداخت مطالبات پزشکان درگیر از جمله مواردی است که باید برای اجرای کامل پزشک خانواده درنظر گرفته شود، امری که هم در کلام مردم و هم در نامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره شده است. 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان