کد خبر: ۱۰۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
اخبار ویژه روزنامه‌های 30 بهمن؛

اعلام برائت زیباکلام از موسوی و حرمت‌شکنان عاشورا/ ضربه سنگین به ایران با خیانت توتال

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اخبار سیاسی
 کیهان
اعلام برائت زیباکلام از موسوی و حرمت‌شکنان عاشورا

صادق زیباکلام تلویحاً از میرحسین موسوی اعلام برائت کرد.

وی در مصاحبه با «فرارو» درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: «معتقدم آنچه مقصود رهبر معظم انقلاب بوده، این است که ایشان انتظار دارند مسائل اتفاقات 88 روشن‌تر شود. مواضع گروه‌های منتقد و معترض مشخص شود. معترضان مشخص کنند که چه نگاهی به برخی رفتارهای روز عاشورای 88 و اتفاقاتی شبیه به آن در جریان اعتراضات دارند. به نظر می‌رسد ایشان انتظار دارند اصلاح‌طلبان و معترضان مرز خود را با اتفاقات ساختارشکن روشن کنند.»

او اظهار کرد: «من یقین دارم هیچ اصلاح‌طلب و منتقدی برخی اتفاقات روز عاشورای سال 88 و پیش از آن را تأیید نمی‌کند. شاید اصلاً عده‌ای عامدانه برای گسترش اختلافات و شکاف در آن زمان دست به این اقدامات زده باشند. تا دو جریان درگیر را بیشتر به سمت رویارویی سوق دهند.»

یادآور می‌شود پس از حرمت‌شکنی آشوبگران که در میان آنها اعضای گروهک تروریستی منافقین و بهائیت هم دستگیر شدند، میرحسین موسوی با صدور بیانیه‌ای، این جماعت حرمت‌شکن را مردمان خداجو توصیف کرد.

اعتماد: عایدی برجام برای کارگران افزایش مشکلات معیشتی بود

یک روزنامه اصلاح‌طلب گزارش داد که مشکلات اقتصادی و معیشتی کارگران در دولت یازدهم نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش هم یافت.

روزنامه اعتماد با اشاره به عدم توازن میان دستمزد کارگران و معیشت نوشت: براساس آمارهای موجود رقم فعلی مزد باید سه برابر یا 300 درصد افزایش پیدا کند تا بتواند هزینه معیشتی را تامین کند. در آخرین سال دولت تنها امیدواری این است که قوه مجریه کاری برای کارگران انجام دهد که قابل بیان باشد و به اصطلاح دهان پرکن باشد.
 
در دو سال اول دولت یازدهم نمایندگان دولت مدعی بودند با اجرای برجام و لغو تحریم‌های غرب، کارگران هم به سهم خود می‌رسند و حالا نوبت آن است که به این وعده عمل شود. نباید فراموش کرد که در مجموع سه سال دولت یازدهم نرخ مزد علاوه بر اینکه نتوانسته فاصله معیشتی را کم کند، بلکه با عقب افتادن 6 درصدی در این مدت، فاصله‌ها بیشتر هم شده است.

از دولت یازدهم انتظار می‌رود که پس از موفقیت برجام، مشکلات مردم را کاهش دهد و طبعا اگر چنین نشود باید پاسخگو باشد. کارگران نشان دادند در سال‌های سخت با مشکلات کنار می‌آیند اما نباید این بخش را فراموش کرد و دایم معضلات زندگی آنها را نادیده گرفت. خانواده‌های کارگری بخش مهمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و باید حقوق کافی برای یک زندگی شایسته را داشته باشند. نزدیکی فصل انتخابات، روزنامه‌های حامی دولت را نگران رأی طبقات پایین جامعه کرده است.  
 
 خراسان
مجوز ویژه به یک سازمان دولتی درباره 300  خودروی سواری

در حالی که بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 95، خرید خودروی سواری داخلی توسط وزارتخانه ها و موسسات دولتی حداکثر به تعداد خروج خودروهای سواری با رعایت مقررات مجاز خواهد بود، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه، اعلام شده 300 خودروی سواری که یکی از سازمان های دولتی خریداری خواهد کرد، از شمول این محدودیت مستثنی خواهد بود.

 ایران
 
واکنش ایران به بیانیه مداخله‌جویانه امریکا

وزارت خارجه کشورمان درخواست امریکا مبنی بر آزادی محصوران را مداخله‌جویانه خواند و تأکید کرد که آن را نمی‌پذیرد. «مارک تونر» سخنگوی وزارت‌ خارجه امریکا مدعی شده است: «ادامه حصر خانگی آنها مغایر الزامات بین‌المللی ایران از جمله الزامات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران عضو آن است و باید براساس آن تضمین‌های محاکمه حداقل عادلانه را فراهم.»
 
به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی اما با محکوم کردن این خواسته امریکا، این گونه بیانیه‌ها را مغرصانه، مشکوک، نابجا و اقدامی با اهداف سیاسی خاص دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است که دولت ایران ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود، اجرای اصول قانون اساسی کشور در رعایت حقوق شهروندی را از اولویت‌های اصلی خود دانسته است.» محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس هم در توئیتر خود نوشت: «درخواست آزادی محصوران از سوی دولت امریکا مداخله در امور داخلی ایران و اقدامی شیطنت‌آمیز برای تشدید اختلافات سیاسی در ایران است.»

زمان انتخاب رئیس مجمع تشخیص

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعد از انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجمع توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب خواهد شد.
 
به گزارش جماران، آیت‌الله ابراهیم امینی درباره ریاست موقت آیت‌الله موحدی کرمانی در این مجمع گفت: مقرر شد تا انتخاب اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به عهده آیت‌‌الله موحدی کرمانی باشد. وی همچنین گفت: حضرت آقا هر امری که داشته باشند، برای ما مطاع است و ایشان هر صلاحی بدانند و هر فردی را که خود ایشان صلاح بدانند و انتخاب کنند، همان درست و صحیح خواهد بود چرا که حضرت آقا برای همه ما فصل‌الخطاب و حجت است.

آرمان
 
شکسته‌شدن سد جهرم شایعه است

شنیده شد که در پی انتشار برخی اخبار و شایعات در فضای مجازی در خصوص شکسته شدن سد جهرم، مدیرکل مدیریت بحران استان فارس این خبر را تکذیب کرد. الف نوشت؛ فیاض‌پور گفت: به دنبال انتشار اخباری در مورد وارد شدن آسیب به سد جهرم، موضوع را از مدیرعامل شرکت آب این شهرستان پیگیری کردم که این موضوع رد شد.وی درباره این که گفته می‌شود روستاهای این منطقه تخلیه شده است، اظهار کرد: موضوع تخلیه این روستاها مربوط به آن بخش از اراضی ملی بود که به تصرف سودجویان درآمده بود و این‌طور نیست که به‌خاطر شکسته شدن سد، محل تخلیه شده باشد.

دروازه قرآن شیراز مسدود شد

شنیده شد که مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس از مسدود بودن یکی از باندهای مسیر شیراز- اصفهان در محدوده پل بعد از شهرک زیباشهر خبر داد. حسن فیاض‌پور با بیان این که مسیر خروجی شیراز به سمت اصفهان، بعد از شهرک زیباشهر، به‌علت آب‌گرفتگی معبر کاملا مسدود است، گفت: به رغم تلاش‌ها امکان باز کردن معبر وجود نداشت و باید تا بعد از قطع بارندگی اقدام لازم انجام شود.

مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز با شیر فاسد
شنیده شد که صبح روز پنج‌شنبه در حین توزیع شیر بین دانش‌آموزان مدرسه دخترانه نهضت شهر چادگان در حضور کارشناسان شبکه بهداشت شهرستان و در حین مصرف شیر، تعدادی از دختران دانش‌آموز دچار علائم مسمومیت نظیر دل درد و تهوع شده و به بیمارستان بوعلی چادگان انتقال داده ‌شدند. در پی این اتفاق تعداد ۱۸ نفر از دانش‌آموزان دچار مسمومیت شده و پس از معاینه تحت درمان قرار گرفتند.

 اخبار اقتصادی

* آرمان

- ضربه سنگین به ایران با خیانت توتال

این روزنامه حامی دولت هم علیه توتال موضع گرفته است:‌به تازگی موضوعی در رابطه با انتقال اطلاعات نفتی ایران به قطر توسط شرکت توتال مطرح شده است که به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم در صورت اثبات این موضوع، مساله به دعوایی ختم می‌شود و توتال باید غرامت بپردازد. در این زمینه باید اشاره داشت که انتقال اطلاعات محرمانه میادین مشترک نفتی به اعراب توسط شرکت‌های اروپایی، یکی از موضوعاتی است که در طول سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، با این حال مسئولان دولت تلاش کرده‌اند تا با عقد قراردادهای جدید از بروز این اتفاق جلوگیری کنند و بر اساس این قراردادها می‌توان آن را در نظام بین‌المللی و از لحاظ حقوقی پیگیری کرد.

البته عقب‌نشینی شرکت فرانسوی از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در طرح چنین موضوعاتی چندان بی‌تاثیر نیست، اما اگر واقعا اطلاعات نفتی ایران در اختیار کشورهای رقیب قرار بگیرد، ضربه سنگینی را به اقتصاد و به ویژه صنعت نفت وارد می‌سازد و شرکت‌های نفتی باید غرامت آن را بپردازند.

بر این اساس ما همواره به مسئولان اشاره داشته‌ایم که بر اساس اقتصاد مقاومتی برنامه‌های کشور را رو به جلو هدایت کنند. در اقتصاد مقاومتی هم محور، نیرو و سرمایه داخلی است تا بر اساس آن تولید و اشتغال افزایش یابد. این طرز فکر در تمامی بخش‌های اقتصادی به ویژه در صنعت نفت باید ساری و جاری شود. این در حالی است که این رویه هنوز در بدنه اجرایی کشور چندان مشاهده نمی‌شود.

طی یک سده اخیر ما همواره با تکیه بر فناوری خارجی‌ها تلاش کرده‌ایم با استفاده از سرمایه آنها، دانش کشف، استخراج و تولید نفت را به دست بیاوریم که البته تا به امروز چندان هم خارجی‌ها نتوانسته‌اند نقش ایفا کنند. به بیان دیگر صنعت نفت کشور همواره محکوم به استفاده از فناوری و مدیریت خارجی بوده است. این روند حتی بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز ادامه داشته و تغییر نکرده است. در بخش پایین دستی صنعت نفت طی سال‌های اخیر اتفاقات و تغییرات مثبتی رخ داده است، ولی در بخش بالادستی شاهد رویدادهای مثبت نبوده‌ایم. یعنی اگر تاکنون دست برتر با مدیریت، سرمایه و فناوری خارجی بوده است، باید از این پس فناوری، سرمایه و مدیریت در بخش نفت رنگ ایرانی بگیرد.

بنابراین با توجه به ظرفیت‌های داخلی و نیرو و دانشی که در اختیار جوانان است می‌توان به تمام منابع نفتی کشور دست یافت تا دیگر نگرانی‌هایی در رابطه با افشای اطلاعات نفتی به خارجی‌ها وجود نداشته باشد، چرا که برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش نفت لازم است اولویت اول با داخل باشد. متاسفانه باور نسبت به سرمایه و نیروی کار داخلی در صنعت نفت به طور کامل وجود ندارد. برای تحقق این موضوع هم باید گام به گام حرکت کنیم و به مرور زمان نقش شرکت‌های خارجی را در کشور کاهش دهیم. البته این امر ذاتا و به خودی خود مشکل‌زا نیست، اما زمانی که همراه با امتیازدهی باشد منافع کشور را به خطر می‌اندازد و ما باید در متن قراردادها این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

* جوان

-رئيس كميسيون انرژي هم به جمع منتقدان IPC پيوست

روزنامه جوان نوشته است: پس از بدعهدي شركت نفتي توتال درباره سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران و گلايه‌هاي شفاف وزير نفت از اظهارات مديرعامل اين شركت، حالا افرادي كه توضيحات وزير نفت را در ضرورت اجراي قراردادهاي جديد نفتي «مقبول» عنوان مي‌كردند، به اشتباه خود پي بردند.

به گزارش جوان، يكي از افرادي كه به شكل ويژه‌اي از شخص وزير نفت و قراردادهاي IPC حمايت مي‌كرد فريدون حسنوند رئيس كميسيون انرژي مجلس بود. حسنوند كه به دليل حمايت‌هاي بيش از حد از وزير نفت مورد انتقاد قرار گرفته بود همواره از اهميت IPC مي‌گفت و نقدهاي صورت گرفته بر اين مدل قراردادي را جدي نمي‌گرفت در يك موضع‌گيري 180 درجه‌اي و به صورت ضمني پرده از اشتباه خود برداشت و اعلام كرد وزارت نفت بهتر است دست از لجاجت بردارد...

بسياري از مدافعان وزير نفت در خصوص قراردادهاي نوين نفتي در جلسات خصوصي و عمومي بارها از غيركارشناسي بودن انتقادات صورت گرفته به قراردادهاي جديد نفتي گفتند كه يكي از آنها رئيس كميسيون انرژي بود. يكي از توجيهات وزارت نفت در اين باره، بي‌تأثير بودن تحريم‌هاي امريكا به قراردادها بود كه به نحوي عنوان مي‌شد با جذاب‌سازي IPC و شريك كردن سرمايه‌گذاري خارجي در سود بلند‌مدت ميدان نفتي يا گازي، امنيت سياسي ايران هم افزايش مي‌يابد و مي‌توان از قدرت شركت‌هاي بزرگ نفتي در شكست تحريم‌ها و حتي جلوگيري از تحريم‌ها استفاده كرد كه در نوع خود تحليل بسيار خامي بود.

اين تحليل در شرايطي عنوان شد كه بسياري از كارشناسان ارشد نفتي مانند فريدون بركشلي، غلامحسن حسنتاش، محمد‌صادق معماريان و... با ارائه مصداق‌هاي فراواني اين موضوع را رد كردند ولي باز هم مدافعان به دفاع سطحي پرداختند. آنها در شرايطي از بي‌اهميت بودن تحريم‌هاي امريكا در قبال ايران گفتند كه شركت توتال رسماً اعلام كرد تحريم‌هاي امريكا تعيين‌كننده حضور آنها در ايران است و تابع قوانين اين كشور هستند.

البته با وجود اين اظهار نظر وزير نفت در اقدامي كه نشان روشني از فرار به جلو بود اظهار داشت فرانسوي‌ها پيرو سياست‌هاي اتحاديه اروپا هستند نه امريكا. از سوي ديگر برخي مدافعان گفتند اين شركت فرانسوي است و اصلاً ارتباطي به امريكا ندارد در حالي كه سعي داشتند اين موضوع را مخفي نگاه دارند كه توتال يك شركت بين‌المللي است و با حضور در بورس نيويورك، قوانين اين كشور را پذيرفته است ولو آنكه محل ثبت شركت در فرانسه باشد.

با اثبات نظر كارشناسان در اين باره، ترديدها افزايش يافته است كه بيش از پيش بيانگر درست بودن انتقاداتي بود كه وزير نفت آنها را سياسي خوانده بود ولي گذر زمان مؤيد صحت انتقادات بود مانند انتقادات ديگر كه هفته گذشته فضاي سنگيني را به وزارت نفت حاكم كرد.

رئيس كميسيون انرژي مجلس هم به جمع منتقدان پيوست و با قبول اشتباهات اين كميسيون در پذيرفتن IPC عنوان كرد كه حق با منتقدان بود. گرچه اين اعتراف بسيار تلخ است ولي آنچه كه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است اين بود كه منتقدان قراردادهاي جديد نفتي بر اساس تجارب و دانش خود روي موضوعاتي دست گذاشتند كه با توجيهات ابتدايي رد شد و حالا با كنار رفتن لفاظي‌ها، مهر تأييد بر آنها زده شد.

وزارت نفت حتي از يكي از اعضاي كميسيون انرژي مجلس شكايت نيز كرد و درباره دليل اين شكايت نيز گفت: هدايت‌الله خادمي بيش از وظيفه نمايندگي‌اش از IPC انتقاد كرده و بايد پاسخگوي انتقادات خود باشد.

با وجود تبرئه شدن خادمي از اين شكايت، حتي ابراز شكايت هم نتوانست منتقدان را از پاي بنشاند و همه اتفاقات چند هفته اخير ثابت كرد كه حق با وزارت نفت بود. متأسفانه در مجلس بيشتر نمايندگان با اظهارات وزير نفت موافق بودند و خواهان اجراي IPC بودند كه البته به دليل عدم احاطه آنها به مسائل قراردادي، نمي‌شد به آنها انتقادي وارد كرد ولي كميسيون انرژي اگر كمي هوشمندانه‌تر عمل مي‌كرد اوضاع بسيار بهتر از آني بود كه امروز شاهد آنيم.

كميسيون انرژي فقط يك متخصص نفتي داشت كه منتقد بود و از او هم شكايت شد. رئيس كميسيون انرژي مجلس كمي دير به صحت انتقادات پي برد ولي اگر در جلسات به انتقادات آن روزها كمي حوصله به خرج مي‌داد نه تنها وزارت نفت جسارت شكايت از مجلس را به خود نمي‌داد بلكه نيازي به اعتراف رئيس كميسيون انرژي در‌باره اشتباهاتش نبود.

 

* تعادل

- همه حساب و كتاب‌هاي دولت در بودجه 1395 غلط بود

این روزنامه اصلاح‌طلب درباره عملکرد بودجه نوشته است:‌ دست‌كم از دولت انتظار مي‌رفت در سال 1395 كه به هر حال آثار منفي كارنامه دولت قبلي زايل و يا به حداقل رسيده باشد در دخل و خرج خود كارآمدي نشان دهد، اما آمار و اطلاعات و ارقام ارايه شده از سوي بانك مركزي اين را نشان نمي‌دهد. اكثريت اقلام درآمدي و هزينه‌هاي پيش‌بيني شده دولت در بودجه عمومي خودش در 9 ماهه منتهي به پايان آذر ماه با واقعيت تطابق ندارد و مي‌توان با جرات گفت همه حساب و كتاب‌هاي دولت در بودجه عمومي 1395 غلط از آب درآمده است.

بر پايه تازه‌ترين گزارش ارايه شده از سوي بانك مركزي در حالي كه قرار بر اين بود دولت در 9 ماهه منتهي به پايان پاييز امسال 119 هزار ميليارد تومان درآمد شامل 78هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي و 41 هزار ميليارد تومان از ساير درآمدها به دست آورد اما در 9 ماهه منتهي به آخر آذر ماه امسال به ترتيب 88 هزار ميليارد تومان، 65 هزار ميليارد تومان و 23 هزار ميليارد تومان درآمد كل، درآمد مالياتي و ساير درآمدها بوده است. يك محاسبه ساده نشان مي‌دهد دولت در 9 ماهه سپري شده تا آخر پاييز امسال 27درصد از درآمدهاي پيش‌بيني شده‌اش محقق نشده است.

اين ناكامي در كسب درآمد پيش‌بيني شده در مدت ياد شده در حالي است كه مطابق با آمارهاي بانك مركزي و در شرايط ركود سال 1394 مأموران مالياتي در 9 ماهه امسال 25 درصد بيشتر از 9 ماهه پارسال ماليات گرفته‌اند. به همين ترتيب و با وجود رشد 26درصدي هزينه‌هاي جاري دولت در 9 ماهه منتهي به آخر آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال اما هزينه‌هاي جاري پرداخت شده 21 هزار ميليارد تومان كمتر از رقم پيش‌بيني شده است.

به اين ترتيب 14درصد از هزينه‌هاي جاري پيش‌بيني شده دولت پرداخت نشده است كه مي‌تواند به نارضايتي كارمندان دولت منجر شود. نكته عجيب‌تر در بودجه عمومي دولت «منابع حاصل از ارزش نفت خام» است كه براساس آمار بانك مركزي فقط 31 هزار ميليارد تومان گزارش شده است كه با 55 هزار ميليارد تومان رقم پيش‌بيني شده حدود 24 هزار ميليارد تومان فاصله دارد و به اين ترتيب فقط 56درصد از «منابع حاصل از ارزش نفت و گاز» محقق شده است كه 13درصد كمتر از رقم 9 ماهه 1394 است.

اين آمار نشان مي‌دهد تراز عملياتي دولت در 9 ماه منتهي به آخر آذر ماه 1395 معادل 53 هزار ميليارد تومان كسري دارد كه 10هزار ميليارد تومان بيشتر از رقم پيش‌بيني شده است. درباره حساب‌ و كتاب سر تا پا نادرست درآمده دولت دو نكته را يادآور مي‌شود:

1- دولت يازدهم براي سر راست كردن دخل و خرج خود چه كرده است؟ به نظر مي‌رسد برخلاف ادعاي رياست محترم بانك مركزي كه تاكنون چندين بار گفته است دولت قصد افزايش نرخ دلار با هدف كسب درآمد بيشتر را نداشته است، افزايش نرخ ارز به صورت عادي (نرخ ارز مبادله‌يي) و غيرعادي ناشي از افزايش سرسام‌آور ارز در پاييز يكي از محل‌هاي كسب درآمد دولت بوده‌اند. علاوه بر اين، آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد در حالي كه بدهي دولت به شبكه بانكي در پايان اسفند ماه 1394 حدود 143 هزار ميليارد تومان بوده است، اين رقم در آخر آذر ماه امسال به 180 هزار ميليارد تومان رسيده كه 25 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب دولت يازدهم نيز با خونسردي تمام دستش را در جيب سپرده‌گذاران شبكه بانكي كرده و بدهي بالا آورده تا دخل و خرج خود را سامان دهد.

2- آيا رييس دولت به اين ارقام دسترسي دارد يا در دولت مسوولي وجود دارد كه اين آمار را براي ايشان توضيح دهد. اگر پاسخ مثبت است، رييس دولت آيا پيش‌بيني‌كنندگان دخل و خرج را نكوهش كرده است كه اين همه خطا در پيش‌بيني از كجا سرچشمه مي‌گيرد؟

به نظر مي‌رسد ايشان مي‌تواند و بايد هر مسوولي كه بلندپروازانه و خيال‌پردازانه خيال ايشان را راحت كرده است، سرزنش جدي كند.

 


نظرات بینندگان