کد خبر: ۱۰۶۹۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

تولدی از جنس باران در سیل!/فارس برای ذخیره کردن هر مترمکعب آب، چقدر خسارت دید؟

برای بدست آوردن 510 میلیون مترمکعب آب محتمل 932 میلیارد تومان خسارت شده است. به عبارتی به ازای هر میلیون مترمکعب آب معادل یک و نیم میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

فارس برای ذخیره کردن هر مترمکعب آب، چقدر خسارت دید؟شیرازه، سیل در فارس؛ پس از چند ماه خساست آسمان بالاخره اواخر دی ماه با دست و دلبازی آسمان همراه شد و ابرهای آبستن و بی‌قرار، پهنه تشنه فارس را برای باریدن و کاستن از بار خود برگزیدند.ابرها بر فراز آسمان فارس ظاهر شدند و مردم خوشحال دست به دعا.
بارش شروع شد و بارید و بارید آنقدر که خود به بلایی جدید بدل شد. خبرها از فارس از بی آبی و خشکسالی به سیل و ظغیان رودخانه ها و شکست پل ها و آسیب دیدن خانه ها و سرریزشدن سدها تغییر کرد.
سیل طی 5 روز خسارت‌های زیادی به بار آورد؛ خانه‌های آب گرفته، جاده‌های تخریب‌ شده، پل ها و سدهای شکسته، محصولات کشاورزی خراب شده، تلفن و آب و برق قطع‌شده تنها بخشی از این خسارات بود.
علی رغم این که مدیریت بحران از قبل هشدارهای لازم را داده بود اما مردم باور نمی کردند شاهد این حجم از بارش باران و سیل باشند. از همین رو وقتی سیل برخی روستاها را فرا گرفت مردم حاضر نمی شدند خانه هایشان را تخلیه کنند. آن طور که استاندار فارس می گوید: برخی اهالی روستاها در مناطق سیل‌زده با حکم دادگستری و زور نیروی انتظامی از منازلشان خارج شده اند. محمدعلی افشانی همچنین می گوید: تعدادی مقاومت کرده و منازل را ترک نمی‌کردند و بعد که کل روستا را آب گرفت، روی پشت‌بام رفته و با تلفن همراه زنگ زدند که ما گرفتار شدیم و بیاید ما را نجات دهید!
با این که همه پای کار بودند تا خسارت سیل به حداقل برسد، قهر طبیعت، کار خودش را کرد و تا توانست خسارت زد به همه چیز؛ از خانه های مردم تا جاده ها و پل ها و محصولات باغی و کشاورزی. با این وجود اما نتوانست جای کسی را بگیرد و جز یک مورد تلفاتی نداشت. آن گونه که مدیرکل بحران استانداری فارس می گوید: سیل ناشی از بارش باران ۵۷۷ میلیارد تومان به استان خسارت زد. البته این حجم خسارت به تآسیسات زیربنایی و اماکن شهری و روستایی است و خسارت وارده بر محصولات باغی و کشاورزی بالغ بر 355  میلیارد تومان برآورد شده است.
این سیل اما با خودش فقط خبر بد نیاورد، بارش 500 میلی‌متر باران ظرف چند روز در برخی شهرهای استان برای بسیاری از اهالی فارس که چندین سال پیاپی را خشک‌سالی و بی‌آبی کشیدند بهترین خبر ممکن بود. حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در خصوص میزان آب وارد شده به مخازن سدهای استان طی بارش‌های اخیر با خوشحالی می گوید: در مجموع بیش از510 میلیون متر مکعب آب به مخازن سدهای استان اضافه شد.

حالا فارغ از این که خسارت وارده و میزان آب به دست آمده چقدر واقعی و کارشناسی است اما مقایسه این دو بیانگر یک واقعیت تامل برانگیز است. یعنی استان برای بدست آوردن 510 میلیون مترمکعب آب محتمل 932 میلیارد تومان خسارت شده است. به عبارتی به ازای هر میلیون مترمکعب آب معادل یک و نیم میلیارد تومان خسارت وارد شده است. ای کاش سدهایی همچون نرگسی کازرون، هایقر فیروزآباد و سدکوار هم بموقع و سریعتر احداث شده بود تا میزان بیشتری از آب ذخیره گردد و خسارت‌ ها نیز کمتر شود. با این وجود، سدهای موجود کاری کردند کارستان؛ اگر نبود سد سلمان، رد شهر قیروکارزین را باید در سواحل خلیج فارس جستجو می کردیم.

با همه این تفاسیر اما می گویند؛ در یکی از روستاهای فسا، وقتی مادری به دلیل بارداری میان سیلاب گرفتار شد به شکرانه باران نام دخترش را باران گذاشت. خدا را باید بابت این همه باران شکر کرد و جا داشت آن هایی که مردم را برای نماز باران تشویق می کردند، نمازی باشکوهتر برای شکر نعمت خدواند هم می خواندند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
الف
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
0
پس فرمایش بدیدباران نیایدتاخسارت وارد نشودچطوره ؟
ابراهیم نعیمی
United States of America
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
0
با سلام
شهر قیروکارزین نداریم. شهرستان قیروکارزین به مرکزیت شهر قیر صحیح است. لطفا تصحیح بفرمایید.
دیگر اینکه با احداث سد سلمان یا در واقع سد قیر ابهای زیرزمینی در قیروکارزین در حال خشکیدن است چون احداث کانالهای آبرسانی سد اجرا نمیشود و ابی هم در رودخانه جاری نیست. پس منتی بر این مردم نگذارید. فعلا خیرش به شرب مردم لارستان و بزودی جهرم رسیده.