کد خبر: ۱۰۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس:

بخشودگی جرایم مالیاتی در صورت تسویه تا پایان امسال/ در فارس فرار مالیاتی شناسایی شده نداریم

مدیرکل امور مالیاتی فارس با بیان اینکه برخی از گلوگاه‌های فرار مالیاتی را شناسایی کرده‌ایم، گفت: در فارس فرار مالیاتی شناسایی شده نداریم و نمی‌توان اعلام کرد کسی از پرداخت مالیات فرار کرده است هرچند بدهی مالیاتی داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، محسن کاویانی در نشست خبری مجموع طلب اداره کل امور مالیاتی استان فارس را 17هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: کل معوقات مالیاتی در استان فارس 400 میلیارد تومان و 900 میلیارد تومان نیز جرائم دیرکرد مالیات فعالان اقتصادی است؛ همچنین اداره کل امور مالیاتی استان فارس 400 میلیارد تومان عوارض مطالبه دارد.

وی با تاکید بر اینکه جریان صحیح اطلاعات و اطلاع‌رسانی باید از مجاری رسمی خود صورت گیرد، گفت: پیش‌بینی شده بود در سال جاری 89 درصد از بودجه 22 هزار میلیاردی استان فارس یعنی حدود 20 هزار میلیارد ریال از طریق درآمدهای مالیاتی تامین شود که تا بهمن‌ماه، 96 درصد سهمیه به میزان 18 هزار میلیارد محقق شده است.

کاویانی افزود: سهمیه اداره کل مالیات فارس در تامین بودجه استان در بخش مالیات مستقیم حدود 12 هزار میلیارد ریال و در بخش مالیات بر ارزش افزوده هشت هزار و 700 میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که تا بهمن ماه، 87 درصد مالیات مستقیم و 109 درصد مالیات غیرمستقیم محقق شده است و این افزایش بخاطر وصول بخشی از درآمدهای نفتی و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پالایشگاه بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گفت: درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده استان فارس در سال 95 نسبت به سال 94 رشد بسیار خوبی داشته که در سال گذشته از محل وصول مالیات بر ارزش افزوده 2 هزار و 700 میلیارد ریال و در یازده ماهه سال جاری 3 هزار و 460 میلیارد ریال به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز شده است که تا پایان سال نیز افزایش خواهد داشت.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ مالیاتی در جامعه توسط اصحاب رسانه تاکید و بیان کرد: امیدواریم روزی کشور به نقطه‌ای برسد که نقش درآمد نفت در بودجه عمومی صفر و درآمد حاصل از مالیات جایگزین آن شود تا اقتصاد پوینده و پاینده در کشور محقق شود.
کاویانی با اشاره به اصرار برخی کشورها بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران، اظهار کرد: استکبار و دشمنان ایران اسلامی می‌دانند کشورمان در زمینه اقتصادی مسیر درستی را در پیش گرفته و با تاکیدات مقام معظم رهبری به اقتصاد درون‌زا روی آورده است.
وی با بیان اینکه اگر کشور ما از لحاظ اقتصادی تقویت شود در برابر تحریم‌ها و فشارهای کشورهای دیگر نیز مقاوم می‌شود، گفت: اساس و پایه نظام اقتصادی به پشتوانه نظام مالیاتی کشور است و یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاوم این است که کار، سرمایه، درآمدزایی و تولید از درون کشور باشد.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس در 11 ماهه اول سال 95 حدود 3 هزار و 460 میلیارد ریال به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر ادارات از سوی اداره کل مالیاتی استان فارس تزریق‌شده است، اظهار کرد: از درآمدهای مالیاتی برای ساخت مدرسه، پل و پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها، پرداخت حقوق به کارکنان دولت، راه‌سازی و غیره استفاده می‌شود.

درآمد مالیاتی، پاک‌ترین درآمد دولت است

کاویانی پرداخت مالیات را جزء هزینه‌های شهرنشینی برشمرد و افزود: مالیاتی که مردم به دولت پرداخت می‌کنند، جزء پاک‌ترین درآمدهای دولت محسوب می‌شود.
وی دولت پولدار را به پدر پولدار تشبیه و تصریح کرد: اگر دولت به‌واسطه درآمدهای مالیاتی وضع اقتصادی خوبی داشته باشد مانند یک پدر پولدار بیشتر به خانواده خود می‌رسد و ارائه خدمت به آحاد جامعه بهتر خواهد بود.

این مقام اقتصادی پرداخت مالیات را واجب و ترک آن را حرام دانست و گفت: گرفتن مالیات حق‌الناس است و مجاز نیستیم میزان مالیات را کمتر و یا بیشتر از آنچه قانون تعیین کرده است، دریافت کنیم.

کاویانی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته عدم پرداخت مالیات یک ضد ارزش قلمداد شده و مردم از فروشگاهی که مالیات پرداخت نمی‌کند، جنس نمی‌خرند و شدیدترین مجازات برای صاحبان آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل امور مالیات استان فارس با بیان اینکه تعامل با فعالان اقتصادی از سیاست‌های مهم اداره کل امور مالیاتی استان است، تصریح کرد: اگر میزان مالیاتی که برای مردم تعیین می‌شود رقمی به‌حق باشد و مردم تحت فشار قرار نگیرند به طور حتم در افزایش میزان مشارکت مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت از این رو در وصول مالیات‌ها با مردم مدارا می‌شود.
کاویانی بیان کرد: برای نخستین بار در کشور اگر فعالان اقتصادی تا پایان سال 95 برای پرداخت صد در صد مالیات خود مراجعه کنند میزان مالیات سال 94 مبنای مالیات سال 95 قرار می‌گیرد و مالیات به صورت علی‌الحساب دریافت و جرائم نیز بخشوده می‌شود.

مدیرکل امور مالیات استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جامع مالیاتی کشور از سال 83 اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح بر مبنای فناوری اطلاعات است و بدون فناوری اطلاعات امکان‌پذیر نیست.
کاویانی با بیان اینکه وصول مطالبات مالیاتی به مشارکت تمامی دستگاه‌ها نیاز دارد، اظهار کرد: با اجرای طرح جامع مالیاتی بخش بزرگی از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

شفافیت و عدالت مالیاتی در گرو اجرای طرح جامع

وی با اعلام اینکه طرح جامع تمام الکترونیکی مالیاتی به‌زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی به یک شفاف‌سازی در این عرصه خواهیم رسید که دیگر شاهد چالش‌های موجود بین دستگاه مالیاتی و فعالان اقتصادی در خصوص مبلغ مالیات و غیره نخواهیم بود.

کاویانی توضیح داد: در طرح جامع مالیاتی بانک‌های اطلاعاتی گوناگون دستگاه‌های اجرایی به این سیستم وصل شده و همکاران مالیاتی ما بر اساس یک اطلاعات دقیق از وضعیت فعالان اقتصادی، مالیات‌ها را وضع خواهند کرد و امکان اشتباه یا کم‌وزیاد نوشتن مالیات در این طرح، به کمترین حد خود خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از فعالان اقتصادی نمی‌گویند مالیات پرداخت نمی‌کنیم اما خواستار وضع مالیات عادلانه هستند، گفت: طرح جامع مالیاتی دارای سامانه‌ای پیشرفته است که شفاف‌سازی مالیاتی و رعایت عدالت مالیاتی را به نهایت حد خود خواهد رساند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای طرح جامع مالیاتی نیازمند همکاری قوه مجریه و قوه قضائیه است، تصریح کرد: طرح جامع مالیاتی یک طرح ملی است، مجلس در تهیه قوانین و اصلاحیه قانون به خوبی اقدام کرده و دولتمردان به جمع‌بندی رسیدند که کشور باید با مالیات اداره شود اما اجرای این طرح به زمان نیاز دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس بیان کرد: زیرساخت‌های طرح جامع الکترونیکی مالیاتی در استان فارس مهیا شده و منتظر دیگر استان‌ها هستیم تا با دستور مقام وزارت این طرح در سراسر کشور اجرایی شود که شفاف‌سازی اطلاعات و انضباط مالی از دست آوردهای بزرگ آن خواهد بود ضمن اینکه تمام مراحل جابجایی کالا تا زمان خریدوفروش در سامانه این طرح مشخص بوده و دیگر شاهد قراردادهای زیرمیزی برای فرار مالیاتی نخواهیم بود.

داشتن صندوق فروش به نفع فعالان اقتصادی است

کاویانی با تاکید بر اینکه داشتن سامانه‌های فروش و صندوق‌های فروش از دیگر الزامات وصول مالیات از فعالان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: الزام تجهیز واحدهای صنفی و فعالان اقتصادی به سامانه فروش بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما باید به این نکته توجه داشت که داشتن دستگاه پوز به معنی سامانه فروش نیست.
مدیرکل امور مالیاتی استان فارس افزود: در استان فارس این آمادگی وجود دارد که اگر تمام واحدها و فعالان اقتصادی به سامانه فروش مجهز شوند مالیات بر درآمد از آن‌ها اخذ شود چراکه استفاده از سامانه‌های فروش به نفع فعالان اقتصادی است و در حال حاضر بخش عمده اعتراضات آن‌ها را به حداقل می‌رساند زیرا یکی از مشکلات اداره مالیات با فعالان اقتصادی در تعیین مالیات، در نظر نگرفتن هزینه‌های فعالان اقتصادی است که با استفاده از نرم‌افزار صندوق فروش هزینه‌ها از جمله پول آب و برق و گاز، اجاره‌بها، دستمزد کارگر و غیره نیز درنظر گرفته می‌شود.

وی همچنین گفت: با توجه به قانون از ابتدای سال 1395 کسانی که به تکالیف مالیاتی خود عمل نکنند و دفاتر فروش آن‌ها غیرواقعی نوشته‌شده و یا کتمان درآمد کنند، مرتکب جرم مالیاتی شده که ندادن اظهارنامه و تنظیم قراردادها به نام دیگران یا برعکس نیز مشمول این جرائم خواهد بود که از ابتدای سال 1396 به پرونده آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

بیش از 50 درصد درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است
کاویانی بیشترین سهم مشارکت در پرداخت مالیات را مربوط به اشخاص حقوقی با 14 درصد از ترکیب مالیاتی در هر دو منبع مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده دانست و بیان کرد: کارکنان دولت با 13 درصد، مشاغل با کمتر از 10 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و مالیات بر ارزش افزوده نیز 53 درصد از سهم را به خود اختصاص داده و 10 درصد نیز مربوط به سایر منابع است.
وی در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت شرکت‌ها گفت: برخی شرکت‌ها که در استان‌های دیگر ثبت شدند اما در استان فارس فعالیت دارند پرداخت مالیات مربوط به محل اجرای پروژه است هرچند مالیات بر عملکرد را در استان ثبت شده پرداخت می‌کنند.

نظرات بینندگان