کد خبر: ۱۰۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز:

به کاربری‌های ترافیک‌زا مجوز نمی‎‌دهیم/ مردم به اپلیکیشن‌های مسافربری غیرمجاز اعتماد نکنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: شهرداری شیراز مرجع صدور مجوز هرگونه فعالیت مسافربرهای درون‌شهری است و مردم نباید به اپلیکیشن‌های مسافربری غیرمجاز اعتماد کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، ناصر شمس در نشست خبری در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی تاکسی اینترنتی شهرداری شیراز در طول هفته جاری خبر داد و گفت: برای تاکسی آنلاین فراخوان عمومی انجام‌شده که 21 شرکت اعلام آمادگی کردند و شرح خدمات لازم تهیه‌شده است که سامانه تاکسی اینترنتی نیز تا پایان فروردین‌ماه با فعالیت ده‌ها پیمانکار آغاز به کار می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در برابر کاربری‌های ترافیک‌زا مقاومت می‌کنیم، گفت: براساس مصوبه شورا تأسیس واحد تجاری جدید در حریم 500 متری تقاطع‌ها ممنوع شده که طی شش ماه گذشته حتی یک مجوز کاربری ترافیک‌زا در محدوده مرکزی شیراز صادر نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فست فودها، نمایشگاه خودرو، آموزشگاه‌ها عادت کرده‌اند که در خیابان‌های پرترافیک تأسیس شوند، اذعان کرد: وقتی جلوی تخلف یکی از کاربری‌های ترافیک‌زا را می‌گیریم از صد جای رسمی و غیررسمی تماس می‌گیرند تا مانع شوند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ضمن اعلام آمادگی برای مواجهه با دو موج ترافیکی نوروزی گفت: با توجه به خریدهای نوروزی و حضور چند میلیون مسافر تدابیر خاصی در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیاز است.

وی با اشاره به جمع‌آوری و محدودسازی کارگاه‌های ساختمانی به‌منظور رفاه حال میهمانان نوروزی اظهار کرد: کارگاه‌های قطار شهری عملیات عمرانی سطح را با سرعت به اتمام رساندیم و در روزهای اخیر کارگاه‌های ساختمانی محور زند پاک‌سازی شد و محوطه کارگاهی چهارراه زند نیز محدود شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین وعده داد که تا بیست و پنجم اسفندماه میدان امام حسین(ع) تا خیابان پوستچی از نظر کارگاهی پاک‌سازی و مسیر تردد باز شود.

شمس با اشاره به المان خاطره‌انگیز ساعت گل از احیای آن در ایام نوروز خبر داد و یادآور شد: در ایستگاه وکیل که شاهد نشست زمین بودیم شبانه‌روزی تزریق بتن انجام و با تمهیداتی بازگشایی شد اما به دلیل مسائل ایمنی در زیرگذر زند تردد خودروی سنگین و اتوبوس از طرف دروازه سعدی به چهارراه زند را نخواهیم داشت تا زمانی که شاخص‌های استحکام زیرگذر زند اعداد استاندارد را نشان دهند.

معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته 120 دوربین در سطح شهر استقراریافته و تمام مبادی و ورودی و خروجی‌های شیراز تحت کنترل هوشمند قرار دارد و امسال به‌طور دقیق خودروهای واردشده و خارج‌شده شمارش می‌شود و اطلاع‌رسانی لازم درخصوص حجم ورودی خودرو به شیراز انجام خواهد شد.

وی گفت: چهار کمپین در ایام نوروز با همکاری 200 نفر هنرمند، اعضای تشکل‌های دانشجویی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال می‌شود که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای فرهنگ‌سازی ترافیک، کمپین عدم استفاده از موبایل، احترام به عابر پیاده، رانندگی بین خطوط و برنامه‌های همگام با ترافیک بهاری فعالیت خواهند کرد.

شمس با اشاره به اینکه 12 هزار ظرفیت پارک برای ایام نوروز ایجادشده است، گفت: زمین‌های خالی موجود در محدوده مرکزی شیراز تبدیل به پارکینگ نوروزی می‌شوند تا امکان توقف خودرو در نقاط گردشگری بیشتر شود.

وی به همکاری داوطلبانه 200 همیار ترافیک اشاره کرد و افزود: این افراد فرهیخته با همکاری مجمع خیرین شهرساز در تقاطع‌های مختلف شهر مستقر می‌شوند تا به رفع گره ترافیکی کمک می‌کنند.

شمس اضافه کرد: در پنج‌ماهه دوم سال 95 شاهد 31 درصد کاهش آمار تصادفات بودیم و با همکاری پلیس برای ترمیم نوسازی علائم و تابلوهای ترافیکی اقدام لازم انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد تاکسی‌متر توضیح داد: سامانه تاکسی‌متر که در شیراز در حال اجراست ترکیبی از ناوبری و پرداخت الکترونیک است که به‌طور آزمایشی در 250 دستگاه تاکسی نصب شد و عملیات نصب آزمایشی به اتمام رسید و فاز تکمیلی از پانزدهم اسفندماه اجرایی می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: پارک خودروهای عبوری یکی از مشکلات سیستم اتوبوس‌رانی ما است و برای عدم توقف رانندگان اتوبوس در خارج از ایستگاه، دوره‌های آموزشی گذاشته‌شده و از طریق سیستم «بی ام اس» مسیر حرکت و توقف اتوبوس را نظارت می‌کنیم و پس از دوره آموزشی روند سخت‌گیرانه‌تری را در پیش می‌گیریم.

وی اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر را در گرو ارتقای سیستم حمل‌ونقل عمومی به حد استاندارد عنوان و اضافه کرد: بسیار خوب است که اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی مطالبه مردم شده و برای این منظور 24 هزار واحد پارکینگ در محدوده مرکزی احداث شده است.

شمس در پاسخ به سؤالی درمورد تشکیل سازمان جدید حمل‌ونقل مطابق با چارت ابلاغی وزارت کشور گفت: سازمان حمل‌ونقل مسافر از ترکیب اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی و پایانه‌ها تأسیس شد و شیراز و تبریز طبق چارت مصوب وزارت کشور نخستین شهرهای ایجادکننده آن بودند و این سازمان بدون هیچ حاشیه‌ای کار خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: در چارت جدید وزارت کشور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک به سه اداره کل تبدیل‌شده که حمل‌ونقل و ترافیک هوشمند و دفتر مطالعات و تحقیقات حمل‌ونقل و ترافیک را شامل می‌شود و جایگاه آن در حد مدیر منطقه شهرداری است یعنی جایگاه ادارات و فرایند اداری تقویت‌شده و البته برخی اعتقاد داشتند باید به شکل سازمان باقی بماند اما اکنون مدیرکل برای این ادارات منصوب‌شده است.

40درصد از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فعال در شیراز نیاز به نوسازی دارند

در ادامه این نشست خبری حمیدرضا ناصری، مدیرعامل سازمان حل و نقل مسافر درون‌شهری شیراز و حومه گفت: در حال حاضر هزار دستگاه اتوبوس حمل و نقل مسافر درون‌شهری در سطح شیراز فعال است که 400 اتوبوس نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ده هزار تاکسی فعال در شیراز داریم، گفت: حدود چهار هزار و 500 تاکسی نیاز به نوسازی دارد که تا کنون 1200 تاکسی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و 600 دستگاه نوسازی شده‌اند و برخی نیز مشکلاتی برای ضمانت وام داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان حل و نقل مسافر درون‌شهری شیراز اعلام کرد: در بحث نوسازی تاکسی تابع سیاست‌های کلان هستیم و شیراز در رتبه سوم نوسازی تاکسی کشور است.

ناصری با بیان اینکه دولت هیچ‌گونه اعتباری برای خرید اتوبوس در اختیار ما قرار نداده است، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده پروژه خرید 285 دستگاه اتوبوس به نتیجه رسید که 100 دستگاه آن تولیدشده و 185 دستگاه نیز در دست تولید است که امیدواریم تا پایان فروردین 100 دستگاه و در سه‌ماهه نخست سال آتی هر 285 دستگاه به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: در سال 95 هزار سایبان در سطح شهر نصب و تمام جایگاه‌های «سی ان جی» برای شروع سال جدید نظافت شدند تا شهروندان بتوانند در شرایط خوبی خدمات بگیرند و شهر برای استقبال از میهمانان نوروزی پاکیزه باشد.

ناصری در ادامه با اشاره به اینکه برای کمپ‌های زیباشهر و شهدا و جنت اتوبوس‌های گردشگری پیش‌بینی‌شده گفت: با این اتوبوس‌های رایگان مسافران نوروزی می‌توانند بدون آوردن خودرو شهر را بازدید کنند و از بار ترافیک کاسته می‌شود.

مدیرعامل سازمان حل و نقل مسافر درون‌شهری شیراز با بیان اینکه برای ایام نوروز خطوط ویژه تاکسی و اتوبوس جهت انتقال زائران و گردشگران راه‌اندازی می‌شود، گفت: امسال پنج دستگاه اتوبوس گردشگری از حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) تا میدان شهدا، مجموعه زندیه، باغ ارم، دروازه قرآن و سعدی را از شش صبح تا 10 شب پوشش داده، مردم و مسافران نوروزی را انتقال می‌دهند.

ناصری یادآور شد: برای کنترل نرخ‌ها با همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت ستادی تشکیل‌شده که بر نرخ کرایه حمل‌ونقل و بهداشت در پایانه‌ها و سطح شهر نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد: معاینه فنی از طریق رصد خودروهای عبورکننده انجام و برابر مقررات خودروهای متخلف اعمال قانون می‌شوند و سه مرکز معاینه فنی از هفت صبح تا 10 شب به میهمانان نوروزی خدمات می‌دهند.

این مقام مسئول نداشتن خطوط ویژه اتوبوس را از مشکلات شهر شیراز عنوان کرد و از راه‌اندازی دو خط ویژه در آینده نزدیک خبر داد.

نظرات بینندگان