کد خبر: ۱۰۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

خانه‌های مبله باری بر دوش گردشگری شیراز

کسب و کار خانه‌های مبله به جایی رسیده که به راحتی در سایت‌های مختلف آگهی می‌دهند و در تبلیغات تاکید می‌کنند که درخواست اجاره آپارتمان به صورت سالانه نداشته باشید؛ چون کسب و کار آنها این روزها از اجاره هفتگی و روزانه به اجاره ساعتی رسیده است.
به گزارش شیرازه، تا چندی پیش در آستانه تعطیلات نوروز و روزهای آخر اسفندماه معضل «کلید به دستان» در شهر توریستی شیراز نمود می‌کرد اما در حال حاضر تبلیغات این گونه خانه‌های اجاره‌ای غیرمجاز وصله ناجور بر تن در و دیوار شهر شده و آن طور که از ظواهر امر مشخص است در تمام روزها و فصل‌های سال، اجاره این‌گونه خانه‌ها رونق گرفته است.

کسب و کار این خانه‌های اجاره‌ای به جایی رسیده که برای رفاه حال مشتریان خود علاوه بر قرق کردن در و دیوار شهر به راحتی در سایت‌ها به تبلیغ خانه‌های خود می‌پردازند و در تبلیغات به مشتریان خود تاکید می‌کنند که درخواست اجاره آپارتمان به صورت سالانه نداشته باشند چون کسب و کار این‌گونه خانه‌ها این روزها از اجاره هفتگی و روزانه به اجاره ساعتی هم رسیده است.

خانه‌های مبله و رکود 70 درصدی بازار مسافرخانه‌های شیراز

هدایت فرهادی، رئیس اتحادیه مسافرخانه‌داران و مهمانپذیرهای شیراز، معتقد است که 70 درصد کسادی بازار این صنف به دلیل رشد قارچ‌گونه خانه‌های مبله در شیراز است.

وی درصد اشغال مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرهای شیراز را بین 20 تا 25 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: از ظرفیت 9 هزار تختی مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرهای استان فارس تنها شبی 2 هزار تخت اشغال می‌شود.

فرهادی معتقد است که اگر جلوی اجاره این‌گونه خانه‌های غیرمجاز گرفته نشود دود آن تنها به چشم هتل‌داران، مسافرخانه‌داران و مهمان‌پذیرها نمی‌رود بلکه صنعت گردشگری شیراز نیز ضربه می‌خورد و سرمایه‌گذاران با دیدن این وضع برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و اقامتی این کلان‌شهر رغبت نشان نمی‌دهند.

حسن سیادتان، رئیس جامعه هتل‌داران استان فارس، با بیان اینکه خانه‌های مبله مشکلات زیادی برای ساختار اقامتی شهر توریستی شیراز به بار آورده‌اند، می‌افزاید: هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز با هزینه‌کردن میلیارد‌ها تومان سرمایه فعالیت خود را آغاز می‌کنند و سالانه 35 درصد درآمد خود را صرف پرداخت مالیات، عوارض و غیره می‌کنند، اما این خانه‌های مبله به صورت غیرمجاز و بدون پرداخت مالیات و عوارض فعالیت می‌کنند و سالانه هزینه بسیاری برای پاک کردن تبلیغات آنها از در و دیوارهای شهر بر دوش شهرداری می‌افتد.

سید موید محسن‌نژاد، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس، با تاکید بر اینکه اجاره خانه‌های مبله که تبلیغات آن بر روی در و دیوار شهر است به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و به مسافران توصیه می‌شود برای حفظ امنیت و آرامش خود از این خانه‌ها استفاده نکنند.

محسن‌نژاد با تاکید بر تمایز بین اجاره «خانه مسافر» و «خانه‌های مبله» می‌گوید: «خانه مسافر» به خانه‌هایی اطلاق می‌شود که در زمان اوج سفر به دلیل کمبود واحدهای اقامتی در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرها به مسافران خدمات ارائه می‌کنند و در حال حاضر 130 واحد «خانه مسافر» در استان فارس شناسایی شدند که برخی از آنها به صورت واحدهای تکی و برخی در قالب آپارتمان‌های چندین واحدی هستند.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، نیز در مصاحبه‌ای از برخورد قاطع با اجاره‌دهندگان این خانه‌ها خبر داده و گفته است: برخورد با این پدیده شوم از مطالبات شهروندان است به همین منظور شعب ویژه‌ای در دادسرا و دادگاه برای رسیدگی این پرونده‌ها تشکیل شده است.

وی گسترش فساد را یکی از نتایج زیان‌بار منازل مبله می‌داند و می‌گوید: منازل مبله به محلی امن برای مخفی شدن متهمین متواری و خطرناک تبدیل شده است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان