کد خبر: ۱۰۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶
استاندار فارس درپیام نوروزی:

وضع اقتصادی فارس در سال 95 بهبود یافت

استاندار فارس در پیام نوروزی خود اعلام کرد که پایه های اساسی رونق اقتصادی استان در سال 1395 گذاشته شده و وضع اقتصادی استان نشانگر بهبود است.
به گزارش شیرازه، سید محمدعلی افشانی در پیام نوروزی با آرزوی سالی سرشار از موفقیت و سربلندی برای مردم فهیم استان گفت: رتبه بیکاری استان از 21 به 13 کاهش پیدا کرد.

وی گفت: 12.1 درصد میزان بیکاری استان فارس در سال 94 بود و متوسط بیکاری کشور در آن مقطع 11 درصد بود یعنی میزان بیکاری استان فارس 1.1 درصد بیش از متوسط کشور بوده است اما در آخرین آماری که مرکز آمار کشور در هفته آخر 95 منتشر کرد بیکاری استان فارس 11.4 درصد و در کشور 12.4 درصد اعلام شده است.

استاندار فارس گفت: یعنی عملا میزان بیکاری استان فارس 2 واحد نسبت به متوسط کشور کاهش یافته است و خوشبختانه رتبه بیکاری استان از 21 به 13 کاهش پیدا کرد؛ این روند در سال 96 نیز دنبال خواهد شد.

متن پیام سید محمدعل افشانی استاندار فارس چنین است:
نوروز، روز ملی ایرانیان پاک نهاد و نیک سرشت، روز اعتدال هستی و سال نو و ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، چهره درخشان و فروغ تابان معرفت که همواره چون گوهری تابناک بر تارک معرفت اسلامی می درخشد را به همه مردم ایران بالاخص مردم فهیم و بزرگوار استان فارس تبریک و تهنیت می گویم.
سال گذشته را با موفقیت ها و دستاوردهای خیلی خوبی پشت سر گذاشتیم و با توجه به این که سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شد، تلاش و کوشش فراوانی شد تا به دغدغه های مردم خصوصا در زمینه اشتغال و کارآفرینی پاسخ داده شود.
فارس در سال گذشته موفقیت های قابل توجهی داشت به گونه ای که در طرح ارتقای توان تولید به عنوان یکی از محوری ترین بحث ها برای ایجاد اشتغال، 517 میلیارد تومان اعتبار برای استان فارس در نظر گرفته شده بود که تا انتهای سال 95 مبلغ 572 میلیارد تومان معادل 110 درصد مبلغ اختصاصی به استان، به واحدهای تولیدی دارای مشکل استان پرداخت شده است و این واحدها به چرخه تولید بازگشته اند.
شرکت های دانش بنیان استان فارس از 36 شرکت در سال 94 به 96 شرکت مورد تائید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 95 رسیده است که در زمینه جذب نیروهای نخبه و فارغ التحصیلان دانشگاه ها که مهم ترین دغدغه ما در زمینه اشتغال است، موثر خواهند بود.

واحدهای تولیدی در حوزه صنعت و کشاورزی افزایش اشتغال داشته اند به گونه ای که 241 شرکت در سال 93 تا 95 در حوزه های مختلف استان، افزایش اشتغالی بیش از 25 نفر داشته اند که مجموع افزایش اشتغال این واحدها، 21 هزار نفر بوده است.

نرخ بیکاری استان فارس در سال 94، 12.1 درصد بود و متوسط نرخ بیکاری کشور نیز 11 درصد بوده است؛ یعنی نرخ بیکاری استان فارس 1.1 درصد بیش از متوسط کشور بوده است اما در آخرین آماری که مرکز آمار کشور در هفته آخر 95 منتشر کرد نرخ بیکاری استان فارس 11.4 درصد و نرخ بیکاری کشور 12.4 درصد اعلام شده است؛ یعنی عملا نرخ بیکاری استان فارس دو واحد نسبت به متوسط کشور کاهش یافته است و خوشبختانه رتبه بیکاری استان از 21 به 13 کاهش پیدا کرد؛ این روند در سال 96 نیز دنبال خواهد شد.

در سال 95 پروژه های عمرانی و تولیدی متعددی در استان فارس اجرا شد؛ دو هزار و 465 پروژه با شش هزار و 382 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری رسید و در اثر آن تعداد کثیری اشتغال نیز ایجاد شده است که علاوه بر اشتغال ایجاد شده توسط واحدهای تولیدی است.

آزادراه شیراز-اصفهان که یکی مهم ترین پروژه های استان فارس است، در سال 95 معادل پنج سال قبل از آن پیشرفت فیزیکی داشته است؛ تعداد افراد شاغل در این پروژه از 120 نفر در سال 94 به دو هزار نفر و تعداد ماشین آلات فعال در آن از 120 دستگاه در سال 94 به یک هزار و 200 دستگاه در سال 95 افرایش یافته است.
سایر بزرگراه های استان فارس نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. در طرح های آبرسانی به شهرها و حوزه سدسازی و پروژه های حوزه آب، فعالیت های چشمگیری صورت گرفته است که نتایج آن در سال جدید به بار خواهد نشست.
در حوزه کشاورزی و آبیاری نوین در استان فارس در سال 95 اقدامات موثری صورت گرفته است.
گاز رسانی در استان فارس در سال 95 یک انقلاب بود؛ از سال 1344 تا سال 1392 مجموعا 604 روستا گازرسانی شده است در حالی که در سه سال گذشته 743 روستا و 26 شهر و تعدادی کثیری واحد صنعتی و شهرک صنعتی گازرسانی شده اند.
پایه های اساسی برای رونق اقتصادی در سال 95 در فارس گذاشته شده است و با همین نگاه وارد سال 96 خواهیم شد؛ در نیمه اول سال آینده با حضور ریاست محترم جمهوری تعدادی از پروژه های مهم استان به بهره برداری خواهند رسید.

سد چشمه عاشق در دل کویر و یکی از مهم ترین پروژه های فارس برای رفع نیازهای استان برای تامین آب شرب و صنعت در شهرستان نی ریز در ابتدای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. مهم ترین پروژه بهداشت و درمان کشور با همت خیرین و با مدیریت دکتر ملک حسینی با حضور ریاست محترم جمهوری افتتاح خواهد شد.

ورزشگاه میانرود به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های مورد درخواست جوانان استان در سال 95 پیشرفت فیزیکی بسیار بالایی داشته است و در نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شورای عالی آب پس از پیگیری های فراوان، سرانجام برای استان فارس مصوبات بسیار خوبی داشت. پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در شورای عالی آب برای پروژه های آب استان فارس اختصاص یافت. یکی از مصوبات این شورا این بود که طی پنج سال آینده هر سال معادل 70 هزار هکتار از زمین های کشاورزی که با شیوه های سنتی آبیاری می شوند به آبیاری نوین و کشت گلخانه ای تبدیل خواهد شد.
اعتبار طرح های آبخوان داری و آبخیزداری به عنوان مهم ترین نیازهای استان فارس با توجه به خشکسالی های اخیر سه برابر افزایش پیدا کرد.
در مجموع سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی و دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب و صنعتی و اتمام سدها برای استان مصوب شده است.
سال آینده شاهد بهره برداری از آب شرب تعدادی از شهرها از سدها خواهیم بود که از کیفیت آب بالایی نیز برخوردار خواهند شد.
با توجه به این که مهم ترین دغدغه ما ایجاد اشتغال است طرح ارتقای توان تولید در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و در سال 96 نیز حل مشکلات واحدهای تولیدی استان دنبال خواهیم کرد.

در سال 96 انتخابات پرشوری در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید شاهد باشیم. انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک انتخابات ملی که هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد پشتوانه نظام و کشور در عرصه ملی و بین المللی بیشتر خواهد بود و در داخل و خارج از موقعیت بهتری برخوردار خواهیم بود. باید با احساس مسئولیت یک روز خود را به شرکت در انتخابات اختصاص دهیم تا همانگونه که فارس در انتخابات مجلس شورای اسلامی خوش درخشید و انتخاباتی امن و در کمال آرامش را برگزار کرد و میزان مشارکت مردم استان در انتخابات بیش از متوسط مشارکت کشور بود، در انتخابات آینده نیز اینگونه باشد.
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مدنی ترین انتخابات کشور است. مردم در این انتخابات از کوچک ترین واحد تقسیمات کشوری یعنی روستاها تا شهرها و شهرستان و استان نقش آفرینی می کنند. مردم باید اداره امور خود را به دست بگیرند. انتخابات شوراها انتخاباتی کاملاً مدنی که همه مردم عزیز روستا و شهر باید با احساس مسئولیت بیشتر شرکت و تلاش کنند بهترین ها را انتخاب کنند چرا که چهار سال امور مردم را به دست منتخبین خود خواهند داد.
از هیات های اجرایی و نظارت درخواست می کنم و انتظار دارم حقوق مردم را رعایت کنند. تلاش کنند افراد بیشتری که دارای صلاحیت هستند زمینه انتخابشان فراهم شود تا مردم بتوانند از بین اشخاص بیشتری انتخاب کنند. هرچه دایره انتخاب مردم بیشتر باشد مشارکت مردم افزایش خواهد داشت و این ضروری است.
رعایت حقوق مردم مهم ترین اقدامی است که در سال 96 از هیات های اجرایی و نظارت انتظار می رود. حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان باید رعایت شود تا مردم انتخابات پرشوری را رقم بزنند.
برای همه مردم عزیز کشورمان به خصوص مردم بزرگوار و فهیم استان فارس سالی سرشار از موفقیت و سربلندی همراه با توفیق و خوشبختی آرزومندم. امیدوارم در پناه حضرت حق سالی توام با بهروزی را داشته باشند.
نظرات بینندگان