کد خبر: ۱۰۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

مسئولیت سنگین مردم شیراز در انتخاب شورای کارآمد و متعهد/ از کاندیداهای انتخابات شورای شهر «آزمون» بگیرید!

اینجا(شیراز) سینه سپرکرده های خدمت رسانی به مردم را مدیران کل پیشین، رده صلاحیت شده ها، فعالان و دستگیر شده های فتنه 88، نماینده های احزاب سیاسی در استان، خبرنگاران و هنرمندان و اعضای فعلی شورای شهر و نهایتا بیکاران تحصیل کرده و زنان خانه دار را شامل می شوند.
مسئولین سنگین مردم شیراز در انتخاب شورای کارآمد و متعهد/ از کاندیداهای انتخابات شورای شهر «آزمون» بگیرید!
به گزارش شیرازه، ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شیراز به اتمام رسید و انگیزه مفرط برای خدمت، پای 568 نفر را به فرمانداری شیراز باز کرد. در این ثبت نام چهره های اشنای زیادی دیده شد. از سیاسی ها گرفته تا خبرنگار و هنرمند و ... همه برای نشستن بر صندلی شورای شهر 1 میلیون و 800 هزار نفری احساس وظیفه کردند و برای حضور در بین رقبا اعلام آمادگی. آن ها برای نشستن بر 13 کرسی شورا با هم رقابت می کنند؛ یعنی برای هر صندلی، 44 نفر!

رقابت کاندیداها در شیراز اما متفاوت از کلانشهرهای دیگر بخصوص تهران است. اگر در پایتخت هنرمندان و ورزشکاران و آقازاده ها برای حضور در بهشت صف کشیده اند در سومین حرم اهل بیت اما فعالان سیاسی حضورشان پررنگ است! کسانی که می خواهند از اعتبار پدر هزینه کنند هم هستند اما نه به اندازه تهرانی ها.
اینجا(شیراز) سینه سپرکرده های خدمت رسانی به مردم را مدیران کل پیشین، رده صلاحیت شده ها، فعالان و دستگیر شده های فتنه 88، نماینده های احزاب سیاسی در استان، خبرنگاران و هنرمندان و اعضای فعلی شورای شهر و نهایتا بیکاران تحصیل کرده و زنان خانه دار را شامل می شوند. جایی که باید متخصصان  شهر و شهرسازی و عمران و آبادانی و آسیب‌شناسان شهری و متخصصین متدین وارد به امور، پا به میدان بگذارند، حالا در غیاب آنان که غیرت مسئولیت پذیریشان کم رنگ شده کسانی پای به میدان گذاشته اند که یک چهره دارند و صد آرزو برای خود و هزار مدعا برای مردم. متاسفانه برخی از آن ها عاری از هرگونه تخصص، دنبال تجربه جدید برای شهرت در عرصه سیاسی هستند. البته در این زمینه الگو هم دارند. وقتی یک عضو عادی شورای فعلی، با حضور در انتخابات مجلس، سخنگوی یک فراکسیون سیاسی می شود انگیزه شرکت در انتخابات شورا برای افرادی که حتی یک روز کار سیاسی کرده باشند دوچندان می شود چه برسد به این که کسانی مدعی عرصه سیاست ورزی باشند!

مردم شیراز اما  روز ۲۹ اردیبهشت علاوه بر رئیس‌جمهور، باید اعضای شورای شهر را هم انتخاب کنند و از حالا باید ملاک این انتخاب خود را تعیین کنند. آیا «چهره بودن» کاندیداها ملاک مناسبی برای انتخاب است؟ آیا «سابقه کاری»، «مدارک تحصیلی» و «موجه و متعهد بودن» … جزء معیارهای اصلی برای رای دادن خواهد بود؟ قطعا شیرازی ها مسئولیت سنگینی دارند و اگر هوشمندانه رای بدهند، شورای مردمی و قوی تر و به طبع شهر و شهردار بهتری خواهند داشت.
به نظر می رسد از همین الان باید روی برخی چهره های غیرمتخصص و لابی گرهای سیاسی را خط کشید و کارنامه، تخصص و سابقه نامزدها را زیر ذره بین گذاشت تا بتوان به بهترین ها رای داد.

گام نخست این است که میزان دانش و بینش کاندیداها در مسائل شهری، قوانین و حیطه و شرایط و وظایف کاریشان در شورا و ساز وکار انتخابات و... سنجیده شود. مدرک تحصیلی شان تا چه اندازه با مدیریت شهری مطابق است؟ آیا تاکنون تجارب و مسئولیت هایی مطابق با فعالیت های شورای شهر داشته اند؟ چه اندازه به معضلات و مشکلات شهر واقفند و چه برنامه هایی برای مرتفع شدن آن دارند؟

 مردم شیراز انتخاب سختی پیش رو دارند اما انتخاب شورای سالم، کارآمد و متعهد غیرممکن نیست. ای کاش از داوطلبان عضویت در شورای شهر مانند داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان که آزمون کتبی و شفاهی فقهی می دهند، در زمینه آشنایی با وظایف خود، قوانین شهری و آیین نامه ها و میزان اشراف به مسائل شهری و امور مربوط به عمران و شهرسازی آزمونی گرفته می شد تا خیال مردم حداقل از این بابت راحت باشد که به افرادی قرار است رای بدهند که حداقل ها را در خصوص وظایف، قوانین، مسائل و مشکلات شهری می دانند نه این که کاندیداها برای مردم نقش هندوانه دربسته داشته باشند!

به هر حال فراموش نشود همه مردم به طور غیرمستقیم در اتفاقات خوب و بد آینده شیراز مسئولند.
نظرات بینندگان