کد خبر: ۱۰۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶

«دستاوردسازی» برای دولت اعتدال در فارس زیر ذره بین/ هزینه «پذیرایی از چشم آبی ها» را منتشر کنید!

واقعیت این است بعد از این که برجام با همه تلاش دولتمردان و حامیان اصلاح طلبش و با توصیفات و بزک هایی که شد نتیجه نداد و اکنون سعی بر آن است به هر قیمتی شده به مردم بقبولانند، رشد شاخص های اقتصادی در دوران پسابرجام در زندگی آن ها مشهود است.
«دستاوردسازی» برای دولت اعتدال در فارس زیر ذره بین/ هزینه «پذیرایی از چشم آبی ها» را منتشر کنید!
شیرازه؛ «با توجه به روند تغییرات «نرخ بیکاری» در این استان و کشور، می توان گفت که فارس در سال 95 حدود« 2 درصد» در بهبود وضعیت اشتغال رشد «مثبت» داشته است». این بخشی از اظهارات محمدعلی افشانی استاندار فارس در دیدار نوروزی با جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی فارس است.
نماینده ارشد دولت اعتدال در فارس مدعی است: دولت و بخش خصوصی در استان فارس کارنامه موفقی را در سال 95 ارائه کردند و برابر بر لیست حق بیمه پرداختی کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی، 241 بنگاه اقتصادی در استان سال گذشته 21 هزار شغل ایجاد کردند. البته چند ماه پیش از این، معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس« 3 بهمن 95 » گفته بود: بنا به اطلاعات ثبت شده در سامانه ملی رصد، افزون بر 25 هزار شغل در 9 ماهه سال 95 در این استان ایجاد شده است.
فارغ از این اختلاف آماری مشهود- که البته در دولت یازدهم به یک رویه تبدیل شده- اشتغال آفرینی 20 تا 30هزارنفری برای صدها هزار بیکار، در دوران برجام و گشایش های هر روزه آن! اصلا قابل افتخار نیست واز سویی، پی بردن به راز همین اعداد اعلام شده مسئولین دولتی در استان هم چندان سخت نیست. کافی است استاندار فارس، آمار کارگران اخراج شده و کارخانجاتی که در گرداب رکود گیر کرده اند و عذر نان آوران هزاران خانواده را خواسته اند، از سازمان تامین اجتماعی بخواهد تا آن گاه آماری واقعی و شفاف از بیکاری در استان پهناور و مستعد فارس به افکار عمومی ارائه کند. به عنوان نمونه کافی است به آماری که عبدالکریم نباتی مدیرکل تامین اجتماعی می دهد توجه شود: «تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان فارس 9500 نفر است.»
البته استاندار و سایر مسئولان دولتی به عنوان نمایندگان دولت با توجه به اختیاراتی که دارند؛ قطعا از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نیستند اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بایستی به هر طریق از کارنامه دولت مستقر، دفاع کرد و از همین رو به اظهارات استاندار فارس حرجی وارد نیست!

افشانی چندی پیش هم درباره میزان سرمایه گذاری خارجی در فارس با بیان این که در سال 95، 37 هیئت تجاری خارجی به فارس آمده اند سعی در برجسته کردن کارنامه دولت دراین زمینه داشت. مهرماه سال گذشته دایی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس با ذکر جزئیات آمار سرمایه گذاری واقعی یا همان سرمایه گذاری جذب شده گفت: «سرمایه گذاری در سال 91 حدود 15 ميليون دلار بود. در سال 92 اين رقم به 20 ميليون دلار رسيد و سال 93 هيچ سرمايه گذاري خارجي نداشتيم و در سال 94، شاهد 4 و شش دهم ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي بوديم و امسال(95) اين رقم به 24 ميليون دلار رسيده است.»
واقعیت این است بعد از این که برجام با همه تلاش دولتمردان و حامیان اصلاح طلبش و با توصیفات و بزک هایی که شد نتیجه نداد و اکنون سعی بر آن است به هر قیمتی شده به مردم بقبولانند، رشد شاخص های اقتصادی در دوران پسابرجام در زندگی آن ها مشهود است و اینکه مردم بگویند که در زندگی روزمره ‌شان آثار برجام احساس نمی‌شود، پذیرفتنی نیست.

این در حالی است که حتی نزدیکان دولت هم به آمارها و شاخص های اقتصادی ارائه شده توجه و اعتنایی ندارند و آن را غیرقابل قبول می دانند. مسعود رضایی نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و عضو لیست امید، با بیان اینکه ایجاد شغل دراین دولت برای مردم به هیچ عنوان ملموس نیست، می گوید: متاسفانه نمی توان به آمار و ارقام ارایه شده از سوی دولت درایجاد شغل اعتنا کرد.
ای کاش مسئولان ارشد دولتی در فارس حداقل یک‌ هزار شغل از این شغل‌ هایی که ایجاد کردند را با آدرس و مشخصات اعلام کنند.
و ای کاش، گزارشی از هزینه های پذیرایی از 38 هیئت تجاری خارجی که به فارس آمدند منتشر می شد تا برای مردم شفاف شود که تا به امروز تنها دستاورد هیئت های اقتصادی خارجی رونق کسب و کار هتل های شیراز است که البته آن هم از بودجه دولتی به بخش خصوصی واریز می شود.
روایت است پادشاهی بود در زمانه ای دور که یک خیاط رند به او گفت: برایت لباسی زیبا دوخته‌ام اما کسی آنرا نمی‌بیند!
پادشاه که به حرف‌های آن خیاط حقّه‌باز خوشبین شده بود، به زعم خود، لباس خیالی را به تن کرد و لخت به میان مردم رفت.
در این میان اما چاپلوسان اطراف پادشاه هم بیکار ننشستند و شروع به تعریف و تمجید از لباس نداشته و نپوشیده پادشاه کردند.
تا اینکه پسرکی به خودش جرأت داد و لُختی پادشاه را فریاد زد و این کار، پادشاه ساده‌لوح را مضحکه‌ی خاصّ و عام کرد.
امیدواریم «برجام» فرجام نیابد و دستاوردهایش عیان شود تا مبادا مصداق همان پادشاه و لباس نپوشیده و نداشته‌ اش باشد.
آیا مردم تحفه‌های ناملموس برجامی را به جای آن وعده‌های پرطمطراق روزهای اول می‌پذیرند یا نه؟! اندکی صبر لازم است.
نظرات بینندگان