کد خبر: ۱۰۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

صادرات ایران به آفریقا یک درصد واردات این قاره است

مسئول امور تجاری آفریقا در سازمان توسعه تجارت گفت: ارزش صادرات ایران به آفریقا 581 میلیون دلار است که یک درصد واردات این قاره را به خود اختصاص داده و در رتبه 126 قرار دارد.

به گزارش شیرازه، صبح امروز در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی،صنایع و معادن و کشاورزی، همایشی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رایزنان بازرگانی و مسئولان استان جهت معرفی فرصت‌های تجاری کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی برگزار شد.

"
کنیا با ظرفیت‌های تجاری، کسب‌و‌کار و فنی_مهندسی"

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا با معرفی کشور کنیا گفت: در گذشته تجار و بازرگانان شیرازی به کنیا رفت و آمد داشته‌اند و به همین دلیل در یکی از بنادر این کشور منطقه کوچکی به نام "شیراز" وجود دارد. کشور کنیا با 600 هزار کیلومتر مساحت و با جمعیتی بالغ بر 43 میلیون نفر، بازاری بزرگ با ظرفیت‌های فراوان است که با برنامه‌ریزی می‌توان از پتانسیل‌های موجود بهترین استفاده را داشت. کنیا یک کشور کشاورزی است و 75 درصد جمعیت این کشور در بخش کشاورزی مشغول‌اند و در عین حال 75 درصد زمین‌های کشاورزی این کشور به زیر کشت نرفته و به دلیل کشاورزی سنتی حاکم در آن‌جا از کشاورزی صنعتی استقبال می‌کنند.

هادی فرج‌وند افزود: روابط ایران و کنیا در طول سالیان گذشته هر چند فراز و نشیب‌های فراوانی داشته اما به طور کلی روابط دوستانه‌ بر دو کشور حاکم است. اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کنیا پارافین، فولاد، وازلین، فرش و انواع کفپوش و قیر است و در حال حاضر بیش از 50 درصد بازار داخلی قیر کنیا را در اختیار داریم. صادرات کنیا به کشورهای مختلف بیشتر مواد خام معدنی و چای است و بیشترین‌ صادرات این کشور به ایران چای است که از طریق کشور دبی انجام می‌شود.

فرج وند در معرفی ظرفیت‌های کسب و کار در کنیا اظهار داشت: در حوزه‌های تاسیس شبکه توزیع ال پی جی، تاسیس بورس قیر و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فرآوری و بسته بندی مواد شوینده و پاک کننده، ساخت مسکن و مراکز تجاری و اداری، زنبور داری و تولید عسل، تولید برق آبی و خورشیدی قابلیت‌‌های بسیار خوبی جهت سرمایه گذاری وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه فنی و مهندسی بخش‌های راهسازی و مسکن سازی، سدسازی و آبرسانی، تولید و اکتشاف نفت و محصولات جانبی، توریسم و توریسم درمانی ظرفیت ‌‌فراوانی جهت کسب و کار در این کشور وجود دارد. در کشور کنیا معمولا برای جراحی به هند سفر می‌کنند که با توجه به پتانسیل‌های پزشکی و درمانی شیراز می‌توانیم در این زمینه با کشور هند رقابت داشته باشیم.


فرج‌وند متذکر شد: در بخش‌های مختلف منسوجات، مواد غذایی، محصولات نفتی، مصالح ساختمانی از قبیل کاشی، سرامیک، سنگ و انواع درب و پنجره می‌توان روابط تجاری داشت. همچنین یکی از صنایع رو به رشد این کشور، صنعت گلخانه‌ای است که بیشتر توسط سرمایه‌گذاران خارجی اداره می‌شود و روزانه محصولات گلخانه‌ای فراوان از کنیا به کشورهای دیگر صادر می‌شود که با مشارکت می‌توان سود قابل توجهی کسب کرد. با توجه به آب فراوان و همچنین زمین‌های مساعد، قاره آفریقا به ویژه کشور کنیا جهت کشت‌های فراسرزمینی بسیار مناسب است.


"
آفریقا، قاره فرصت‌ها"

مسئول امور تجاری آفریقا در سازمان توسعه تجارت گفت: قاره آفریقا با 54 کشور و یک میلیار جمعیت و ظرفیت‌های کشاورزی و معدنی فراوان "قاره فرصت‌ها" نام گرفته و کشورهای صنعتی در تصاحب بازار این قاره رقابت دارند.
چین با 28/3 درصد، رتبه اول صادرات به آفریقا را به خود اختصاص داده و آلمان، آمریکا، نیجریه و ژاپن در رتبه‌های بعد هستند. ارزش صادرات ایران به آفریقا 581 میلیون دلار است که یک درصد واردات این قاره را به خود اختصاص داده و در رتبه 126 قرار دارد.

باقری افزود: کنیا به عنوان دروازه ورود به شرق آفریقا و با قرار گرفتن در حاشیه اقیانوس هند و به دلیل رشد اقتصادی 5/8 درصدی در سال 2016 یکی از مستعدترین کشورهای آفریقا جهت سرمایه‌گذاری است.


"
ظرفیت‌های کشاورزی و دامی فارس"

معاون اقتصادی استانداری فارس در معرفی ظرفیت‌های استان گفت: فارس دارای 122 هزار کیلومتر مربع مساحت است. با جمعیت قریب به پنج میلیون نفر، 6/1 درصد جمعیت کل کشور را داراست که از حیث وسعت و جمعیت رتبه چهار را کشور داریم.

یداله رحمانی افزود: در بخش کشاورزی قابلیت‌های بسیار خوبی وجود دارد. در سال 94 از مجموع 110 میلیون تن تولیدات کشاورزی کشور، 11 میلیون تن مربوط به استان فارس بود که مجموعا 10 درصد می‌شود و رتبه دو کشور را در این زمینه کسب کرده‌ایم. از 13/1 میلیون تن محصولات دامی کشور حدود 800 هزار تن اختصاص به استان فارس دارد و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

رحمانی ادامه داد: به دلیل کمبود آب لازم است توسعه کشاورزی را از سطحی و افقی به سمت توسعه عمقی ببریم و در جهت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم که در این راستا 29 شهرک کشاورزی برنامه ریزی شده است. همچنین منطقه ویژه اقتصادی شیراز با وسعت هزار هکتار و با بهره‌مندی از زیر ساخت‌های مناسب را در دستور کار قرار داده‌ایم.

نظرات بینندگان