کد خبر: ۱۰۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
رضا رویگری :

نیاز به یک کیان داریم تا اهداف جامعه را پیش ببرد

بازیگر نقش کیان در فیلم مختار نامه گفت: در این برهه از نظر جامعه جهانی و داخلی که دارای بسیاری از مشکلات هستیم نیاز به یک کیان داریم تا بتواند اهداف جامعه را پیش ببرد.

به گزارش شیرازه،  رضا رویگری هنرمند بازیگر تئاتر، سینما و تلوزیون و خواننده سرود معروف «ایران ایران» در اوایل انقلاب است.

وی تک فرزند خانواده و متولد ۶ دی ۱۳۲۵ساکن تهران و اهل تجریش است که کار خود را از تئاتر شروع می کند و سالیان سال مشغول این فعالیت می باشد تا اینکه بعد به تلویزیون و سینما کشیده می شود.

رویگری از چگونگی خواندن سرود انقلابی به خبرنگار ما گفت: آقای خشنود اهنگساز این ترانه در یک روز زمستان سراغ من آمد و به من پیشنهاد داد؛ من که دچار تعجب شده بودم پرسیدم که در اوضاع سخت مردم که دارند کشته می شوند شما می خواهی مرا خواننده کنید؟ ولی گفت این کار با کارهای دیگر فرق می کند.

وی ادامه داد: خودم شعر را دیدم که بسیار متفاوت بود از شعرهایی که تابحال شنیده بودم لذا علت انتخاب من به عنوان خواننده این ترانه پرسیدم که گفت: از بین دو سه نفری که مد نظرم بود شما را انتخاب کرده ام چون میدانستم نترس هستید.

روز تاریخی را در بین مردم بودیم و از ضبط کار گذشتیم

رویگری افزود: روز ۲۶ دیماه قرار ضبط داشتیم که با فرار شاه مصادف شد و به همین دلیل که روز تاریخی بود تصمیم گرفتیم در بین مردم باشیم و لحظه ها را لمس کنیم  لذا ضبط را به روز دیگری انداختم.

این هنرمند خاطر نشان کرد: در آن زمان کسی نبود که در قسمت های این سرود مانند کر، پیانو، ضرب، طبل، سنج بزند لذا چند تناز دانشجو ها را پیدا کردیم تا همراه ما ایران ایران را بخوانند و دوست دیگری زدن طبل را به عهده گرفت و من هم زنجیر را عهده دار شدم که به دلیل کمبود امکانات آن زمان صداها خیلی مشخص نیست، و دکلمه را هم خودم خواندم و بعد حین ضبط پیشنهاد دادم که اذان هم مابینش بخوانم که با موافقت آقای خشنود مواجه شد.

اعتقاد داشتیم اگر یک نفر این سرود را بشنود، خودش پخش کننده می شود

این هنرمند سینما ابراز داشت: بعد از اتمام ضبط، موزیک را در کاست‌های استخوانی قرار دادیم و در هرجا که میتوانستیم آن را پخش می کردیم، چرا که اعتقاد داشتیم اگر یک نفر این را بشنود می تواند خودش پخش کننده این سرود باشد.

وی به اولین خاطره شنیدن این سرود از دانشگاه اشاره کرد و گفت: شب قبل از پخش در دانشگاه دوستم خوابی دیده بود که مردم به جان هم افتاده اند و میگفت من مثل بلبل بالای درخت داشتم شعر می‌خواندم و مردم سکوت کردند و آرام شدند؛ روزی که برای اولین بار در گلدسته های مسجد دانشگاه پخش شد، دیدم مردم و گروه هایی که در حیاط دانشگاه همانند خلق کرد، خلق لر، خلق عرب و … چادر زده اند و بحث می کردند، برای شنیدن این سرود ساکت شدند که در همان لحظه دیدم خواب رفیقم تعبیر شده است.

رویگری ادامه داد: روزی موزیک در تلویزیون به صورت چند خط پخش شد که مجری شبکه اقای حسینی اعلام کرد به دلیل تماس های مکرر بینندگان و شنوندگان تا دقایقی دیگر این سرود به صورت کامل پخش خواهدشد.

دهان های مردم از تعجب باز مانده بود

این هنرمند ابراز داشت: تامدت ها کسی نمیدانست چه کسی این ترانه را خوانده است تا اینکه در روز ۱۹ بهمن، روز نیروی دریایی در تالار وحدت از من دعوت کردند ولی من نرفتم تا اینکه به دنبال من آمدند (مثل کسانی که میخواهند دستگیرش کنند مرا کول کردند) و در آن اجتماع آهنگ پخش شد و از مردم سوال کردند کسی میداند این آهنگ را چه کسی خوانده است؟ هیچ کس جوابی نداد و مجری گفت: خواننده این سرود در بین شما است و دعوت میکنیم که بر روی صحنه حاضر شود؛ لذا وقتی من روی صحنه حاضر شدم دهان مردم به شکل تعجب که رضا رویگری این آهنگ رو خوانده باز مانده بود و از آن موقع مردم فهمیدند که این آهنگ را من خوانده ام.

نقش شاپور در فیلم بوتیک، فیلم مختار از نظر مردم  و تئاتر معرکه در معرکه را دوست دارم

وی با اشاره به اینکه تعداد بازی های انجام شده در تئاتر، سینما و تلوزیون اینقدر زیاد است که در خاطرش نیست، بیان کرد: بهترین بازی که در عمرم انجام دادم نقش شاپور در فیلم بوتیک بود که نقش خاصی داشت و شاید سالیان سال هم کسی از بچه های سینما چنین نقشی را بازی نکند زیرا نقشی بود بر لبه تیغ چرا که اگر کمی دست خطا می کرد میشد همانند جاهل های فیلم فارسی و اگر یکم آن طرفتر بازی می کرد نقش بیرون نمی آمد لذا باید جوری بازی می شد که آن چیزی که مد نظر کارگردان هست بیرون بیاید که خدا رو شکر صورت گرفت ولی از نظر مردمی فیلم مختارنامه بسیار مورد قبول واقع شد؛ در تئاتر نیز نمایش معرکه در معرکه به نوشته داوود میرباقری را بسیار دوست دارم.

نزدیک به ۱۰ سال در نقش کیان ایرانی تمرین کردم

این بازیگر تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ سال در نقش کیان ایرانی تمرین کردم و هنوز هم که فیلم را می بینم لذت می برم زیرا یک نقش بسیار خاص و بسیار مشکل بود از این لحاظ که زمستان ما بسیار سرد و تابستان بسیار گرمی داشت و علاوه بر این می بایست سواری و شمشیر بازی و هزار نوع تمرین دیگر را بازی می کردم ولی خدارو شکر که نقش خوبی بود و مردم آن را دوست داشتند.

رضا کوهی شوریجه و رضا رویگری1

نیاز به یک کیان داریم تا اهداف جامعه را پیش ببرد

رویگری با اشاره به اینکه نقش کیان یک اسطوره بود و ما نیاز داریم به همچنین قهرمان هایی اظهار داشت: در این برهه از نظر جامعه جهانی و داخلی که دارای بسیاری از مشکلات هستیم نیاز به یک کیان داریم تا بتواند اهداف جامعه را پیش ببرد.

وی در پاسخ به این سوال که در برنامه آواها و نواها که در شیراز برگزار شد یک جمله گفتید که بهترین تقدیری که از شما شده همین تقدیر است؟ لذا علت این سخن چه بود ابراز داشت: اولین و شاید هم آخرین باری بود که از سرود ایران ایران از من این طور بی ریا و باعشق و علاقه ای که داشتند از من تقدیر شد و برگزار کنندگان میخواستند واقعا تقدیری کنند و چون برنامه دلی بود خیلی دوست داشتم.

خبرنگار: رضا کوهی شوریجه

منبع: پایگاه تحلیلی خبری موج ما

نظرات بینندگان